• 0

BBZ

Goedemiddag,

 

Ik heb sinds 2013 een kleine eenmanszaakje. Verder ontvang ik sinds 2013 bbz om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

 

Het eerste jaar heb ik een verlies van 8500 euro geboekt. Ik hoefde daardoor niets aan de gemeente

terug te betalen. Het tweede jaar (2014) heb ik een kleine winst van 2000 euro gemaakt.

 

Moet ik dit bedrag nu aan de gemeente terug betalen? Ik vind dat zelf een beetje cru, aangezien ik

nog druk bezig ben met het verlies van het eerste jaar goed te maken. Ik heb dit geld ook niet liggen,

maar door het jaar heen direct weer in de zaak geinvesteerd. Heb ik pech en moet ik gewoon 2000

euro dokken of zijn er regelingen waarin je b.v de winst mag verekenen met het verlies van een

jaar er voor? Weet iemand hoe dit precies zit?

 

Vriendelijke groet,

 

Valentijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft al aan dat je het geld weer opnieuw geïnvesteerd hebt in je bedrijf. Je hebt dus opnieuw kosten gemaakt. Wanneer dit ook in het jaar 2014 was en je dus geen geld hebt/ eindigt met verlies of kiet, hoef je dit niet terug te betalen. Pas wanneer uit de winst en verliesrekening blijkt dat je daadwerkelijk winst hebt gemaakt, betaal je het terug. Vaak kun je die winst dan nog wel kleiner maken met kostenposten zoals zakelijk reizen voor afspraken.

 

Echter wanneer blijkt dat je echt winst hebt gemaakt, zul je dit moeten terugbetalen, immers is dat het stukje waarmee je jezelf van levensonderhoud kunt voorzien. Er is wel een formule, je hoeft vaak niet het volledige bedrag terug te betalen. Meestal mag je dan nog een klein deel ervan houden, ik meende dat het 20% was.

Link naar reactie
  • 1
Ik vind dat zelf een beetje cru, aangezien ik nog druk bezig ben met het verlies van het eerste jaar goed te maken.

Ach, da's maar perceptie - anderen vinden het cru dat jij al 2 jaar 'zelfstandig' bent op gemeenschapsgeld.

 

Er is volgens mij een kleine correctie naar boven van het bedrag dat als maatstaf voor het jaar genomen wordt, waardoor er een kansje is dat je van die 2000 euro maar een deel terug hoeft te betalen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Bedankt voor de info. Toch blijf ik het een beetje raar vinden, eerste jaar een dik verlies, volgend

jaar een beetje winst en dan direct moeten terug betalen. Lijkt mij , voor de levensvatbaarheid van

het bedrijf toch redelijk dat je die kleine winst met het verlies van het jaar daar voor mag verekenen om zo wat extra spek op de botten te krijgen voor het komend jaar. Maar daar vergis ik me dus in :P

 

ik heb de btw aangifte voor 4de kwartaal al gedaan en betaald. Kan ik nu toch nog wat extra kosten

posten genereren voor 2014? Als ik nu naar de winst en verlies rekening kijk staat er een positief saldo van 2000 over 2014. Ik snap dat ik het niet handig heb aangepakt (had beter in dec nog wat zakelijk

aankopen kunnen doen), maar zijn er nog mogelijkheden om die 2000 wat te drukken?

Vr groet,

 

 

Valentijn.

Link naar reactie
  • 0

Meestal mag je dan nog een klein deel ervan houden, ik meende dat het 20% was.

 

Die 20% is het percentage voor nettering inkomsten zelfstandigen.

 

De Bbz voor levensonderhoud wordt in 1e instantie als lening aan de ondernemer verstrekt. Nadat de winst/verlies rekening is opgemaakt wordt bekeken of de verstrekte lening geheel of gedeeltelijk terugbetaald moet worden. Indien in een jaar verlies wordt geleden zal de lening omgezet worden in bijstand om-niet. Aangezien de bijstand met netto bedragen werkt, moeten hierop dan ook netto inkomsten verrekend worden. Vandaar het netteringspercentage.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

ik heb de btw aangifte voor 4de kwartaal al gedaan en betaald. Kan ik nu toch nog wat extra kosten

posten genereren voor 2014? Als ik nu naar de winst en verlies rekening kijk staat er een positief saldo van 2000 over 2014. Ik snap dat ik het niet handig heb aangepakt (had beter in dec nog wat zakelijk

aankopen kunnen doen), maar zijn er nog mogelijkheden om die 2000 wat te drukken?

 

Je zou volgens mij een suppletie kunnen invullen bij de Belastingdienst voor kwartaal 4. Ik heb wel eens in het verleden een foutje gemaakt bij de administratie en dus voortvloeiend naar de aangifte en toen vervangen met een suppletieformulier op de website van de belastingdienst. Het lijkt me dat je dat in dit geval (er werd geen expliciete reden gevraagd wat ik mij kan herinneren) dat je dat zou kunnen toepassen.

 

Daarnaast begrijp ik ook niet zo goed waarom je van die 2000 euro winst btw hebt afgedragen: je zou namelijk de Kleine Ondernemingsregeling kunnen toepassen tot € 1.345,- per jaar aan btw dat je helemaal geen btw hoeft af te dragen. Met die 2000 euro "winst" zou je lang niet aan dat bedrag moeten toekomen. Ik zou alleen al om die reden een suppletie indienen zodat je alsnog gebruik kunt maken van de KOR.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gerust 2.000 euro winst maken met 20.000 euro omzet.

Dat is niet eens zo heel slecht, want 10% rendement haal je niet op een spaarrekening.

Bovendien is een aanloopverlies in het eerste jaar niet bepaald ongebruikelijk.

 

Wel ben je dan 4.200 euro omzetbelasting verschuldigd, dus net iets meer dan 1.000 euro per kwartaal.

 

Klinkt toch heel plausibel?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.