• 0

Coöperatie opstarten bij een persoonlijk faillissement

Is het mogelijk om een coöperatie (dus een bedrijf) te beginnen ondanks het feit dat je persoonlijk failliet bent? Dit is de situatie waarin ik helaas verkeer (eerdere VOF die over de kop is gegaan).

 

Ik begrijp de spelregels betreffende een coöperatie echter kan ik zo snel niet achterhalen wat de voorwaarden zijn i.v.m. bovenstaand.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe niet zonder toestemming van de curator c.q. rechter-commissaris.

 

Een lidmaatschapsrecht is op grond van BW3:6 een vermogensrecht en zou ten gunste moeten komen van de boedel. Verder ben je in een faillissement ben je niet beschikkingsbevoegd tot het aangaan van dergelijke overeenkomsten.

 

Ook zal de curator c.q. rechter-commissaris over het algemeen niet staan te juichen als je een bedrijf begint in welke vorm dan ook.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking: Een gefailleerd natuurlijk rechtspersoon (iemand van vlees en bloed dus) mag simpel gezegd geen daden van beheer en bestuur verrichten tijdens zijn faillissement, feitelijk zelfs geen auto rijden mits men toestemming heeft van de Rc. of na het opheffen van het faillissement.

 

Als oprichter en/of bestuurder van een Coöperatie wordt deze handeling door een oplettende curator snel doorgeprikt met wederom een illusie armer, vaak opnieuw schulden achter latend en een dagvaarding aan je broek.

 

Stidag, bezorgd je onder vermelding van de adresgegevens graag en onverplicht de brochure wat zijn uw rechten en plichten bij insolventie.

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking: Een gefailleerd natuurlijk rechtspersoon (iemand van vlees en bloed dus) mag simpel gezegd (...)feitelijk zelfs geen auto rijden mits men toestemming heeft van de Rc. of na het opheffen van het faillissement.

haha, wat?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Stidag, bezorgd je onder vermelding van de adresgegevens graag en onverplicht de brochure wat zijn uw rechten en plichten bij insolventie.

Beetje oldschool, Waarom niet een link naar een PDF, zoals deze: wat betekent het faillissement voor u?

 

Niet alleen hoeft TS dan geen NAW gegevens te verstrekken aan een derde, maar ook hebben zo meerdere toekomstige lezers wat aan de informatie

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Stidag, bezorgd je onder vermelding van de adresgegevens graag en onverplicht de brochure wat zijn uw rechten en plichten bij insolventie.

Beetje oldschool, Waarom niet een link naar een PDF

heb je de 'info' op die website bekeken?

 

Voorbeeld:

U bent failliet en u helpt, als goede buurman, uw 80 jarige buurvrouw met het naar binnen brengen van haar boodschappen. Uw buurvrouw geeft u even de sleutels van haar auto. U loopt niets vermoedend naar haar auto met de sleutel in uw hand om de kofferklep open te maken. Plotseling staat uw curator achter u neemt de auto van uw buurvrouw in beslag.

 

U bent failliet en u mag af en toe de auto van uw ouders gebruiken voor bv. de wekelijkse boodschappen. Plots staat uw curator achter u en neemt de auto van uw ouders in beslag.

 

 

Mag dit zomaar?

Ja!

 

???

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
heb je de 'info' op die website bekeken?

De info over in beslagname auto op de site van Stidag bekeken. (En ik maar denken dat de bangmakers in mijn branche goedkoop waren!!!! ;)). Heel verhaal, maar nergens gefundeerde motivatie dat je toestemming van de Rc nodig hebt om auto te rijden. Aangezien de - mij beter bekende en erg uitgebreide - WAM wetgeving daar met geen letter over rept vermoed ik wat al te creatieve dichterlijke vrijheid... net als de geschetste voorbeelden over in beslagname van de auto van de 80-jarige buuv. Wat een onzinnige bangmakerij!

 

EDIT, na aanvulling RT: 2 zielen, 1 gedachte RT: kennelijk verbaas jij je over hetzelfde :)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

heb je de 'info' op die website bekeken?

Ik ben wat minder scherp vandaag, waar doel je op. En welke site bedoel je specifiek: die van Stidag of de site van de pdf?

EDIT, na aanvulling RT: 2 zielen, 1 gedachte RT: kennelijk verbaas jij je over hetzelfde :)

 

Doelde inderdaad op de info van Stidag. Een stichting die meent gefailleerden bij te kunnen staan, maar zelf de basisbeginselen van het goederenrecht niet kent (bezit en houderschap worden voor t gemak maar op een hoop gegooid)...

Dan hoop ik maar dat ze hun woorden nakomen en inderdaad geen reclame maken ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer vast te moeten stellen dat een en ander in twijfel getrokken wordt wat tot in de Hoge Raad is beslist. En ja Stidag is misschien wat ouderwets bij het verstrekken van zijn kennis door de zaak niet op PDF aan te leveren, Stidag heeft daar zijn redenen voor, ieder van u kan dat bedenken welke dat is.

 

Sinds 1957 heeft Stidag meer dan 20.000 ondernemende mensen hulp geboden, niet altijd succesvol, maar zonder een smet, doe het maar na, geruisloos zonder een letter reclame.

 

Hercules

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer vast te moeten stellen dat een en ander in twijfel getrokken wordt wat tot in de Hoge Raad is beslist.

Als u mij hier het LJN nummer kunt geven van het arrest waarin de HR bepaalde dat de invordering van de auto van een 80-jarige buurvrouw die door de failliet geholpen werd bij het uitladen van haar boodschappen, rechtmatig was en stand hield, zal ik de eerste zijn om publiekelijk mijn ongelijk te bekennen

 

Stidag heeft daar zijn redenen voor, ieder van u kan dat bedenken welke dat is.

Ik kan ze zo 1 2 3 niet bedenken. Als het doel van een ideële stichting is om mensen te behoeden voor faillissement en misstappen daarin, lijkt mij goede en vooral toegankelijke informatie verstrekken een absolute pré

 

En goede informatie heeft naar mijn mening ook geen overtrokken bangmakers nodig.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer vast te moeten stellen dat een en ander in twijfel getrokken wordt wat tot in de Hoge Raad is beslist.

Schroom niet ons allen wijzer te maken met de vindplaats van bedoeld arrest!

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

We wijken af of herken geen discussie meer op de vraag is een coöperatie starten bij een persoonlijk faillissement mogelijk.

Dat ligt er waarschijnlijk aan dat je op TS zijn vraag (off-topic) reageerde met de stelling dat een gefailleerde geen auto meer zou mogen rijden. Niet alleen heeft TS niets aan die opmerking, het werkt ook verwarrend voor andere geïnteresseerde lezers in dit topic. Vandaar de verdere off-topic reacties daarop.

 

Voor het overige verwijs ik u naar Rechtspraak.nl of Stidag.nl en een ruime dosis energie

 

Hercules

Dat is een beetje jammer. Verwijzen naar rechtspraak.nl is net zo zinvol als verwijzen naar google.nl. Naar informatie op Stidag.nl verwees ik al eerder, met de vraag die informatie te onderbouwen, hetgeen helaas uitblijft.

 

Van iemand die volhardend is in de stelling dat de Hoge Raad heeft geoordeeld dat een gefailleerde geen auto mag rijden, zou je toch op zijn minst mogen verwachten dat hij de datum van die uitspraak met bijbehorend LJN-nummer paraat heeft.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat een failliet geen auto op naam zou mogen hebben is aperte onzin. Een failliet mag ook zeker wel een auto of enig ander kapitaalgoed in eigendom hebben, *maar* de curator staat in zijn recht dat kapitaalgoed te verkopen, want een failliet heeft niet de vrije beschikking over zijn vermogen.

 

Dat alles neemt niet weg dat het onder omstandigheden zeker mogelijk is dat een curator met een failliet overeenkomt dat failliet een auto koop, indien de failliet dankzij die auto meer geld voor de boedel kan genereren dan zonder die auto.

 

Wat een failliet niet kan c.q. mag is vermogen opbouwen buiten de macht van de curator. Wellicht dat Hercules daarop doelt?

Link naar reactie
  • 0
Wellicht dat Hercules daarop doelt?

Op zich wel. Alleen suggereert Hercules dat de curator dat "vermogen opbouwen" heel makkelijk mag vermoeden en daar naar mag handelen.

 

Op de website van Stidag staat overigens een typisch voorbeeld:

U bent failliet en u helpt, als goede buurman, uw 80 jarige buurvrouw met het naar binnen brengen van haar boodschappen. Uw buurvrouw geeft u even de sleutels van haar auto. U loopt niets vermoedend naar haar auto met de sleutel in uw hand om de kofferklep open te maken. Plotseling staat uw curator achter u neemt de auto van uw buurvrouw in beslag.

Mag dit zomaar?

Ja!

De curator zal gebruik maken van suggestief woordengebruik van enerzijds de sterk verou-derende faillissement wetgeving uit 1893 en anderzijds “de wet pluk ze” welke bedoeld was om crimineel verkregen geld in beslag te nemen en de wet Mulder.

Volgens Hercules is dit geen extreem voorbeeld, maar gebaseerd op een Arrest van de HR.

RT en ik wachten nog op de LJN.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wellicht dat Hercules daarop doelt?

Op zich wel. Alleen suggereert Hercules dat de curator dat "vermogen opbouwen" heel makkelijk mag vermoeden en daar naar mag handelen.

 

Op de website van Stidag staat overigens een typisch voorbeeld:

U bent failliet en u helpt, als goede buurman, uw 80 jarige buurvrouw met het naar binnen brengen van haar boodschappen. Uw buurvrouw geeft u even de sleutels van haar auto. U loopt niets vermoedend naar haar auto met de sleutel in uw hand om de kofferklep open te maken. Plotseling staat uw curator achter u neemt de auto van uw buurvrouw in beslag.

Mag dit zomaar?

Ja!

De curator zal gebruik maken van suggestief woordengebruik van enerzijds de sterk verou-derende faillissement wetgeving uit 1893 en anderzijds “de wet pluk ze” welke bedoeld was om crimineel verkregen geld in beslag te nemen en de wet Mulder.

Volgens Hercules is dit geen extreem voorbeeld, maar gebaseerd op een Arrest van de HR.

RT en ik wachten nog op de LJN.

Volgens mij aperte nonsens en dat blijkt reeds uit het ontbreken van enige bronvermelding. Ook de reclamepraat dat met juist opgestelde documenten dit voorkomen zou kunnen worden wijst in die richting. Ook de verwijzing naar pluk-ze wetgeving (waarvoor toch echt een strafrechtelijke veroordeling nodig is) laat dat zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.