• 0

Werken voor buitenlandse opdrachtgever

Goedenavond,

Ik heb een contract voorstel van een buitenlandse onderneming (Hong Kong) om in Nederland voor hun te gaan werken. Ze willen eerst dat ik 1 jaar als zelfstandige ondernemer voor ze ga werken alvorens ze een NL filiaal willen openen.

Nu is mijn vraag hoe wij dit het beste op kunnen zetten. 1) Ik zal voornamelijk als consultant voor hun werken, dus een VAR is waarschijnlijk niet mogelijk. Kan dit gezien worden als verkapt dienstverband, zo ja, welke verplichtingen heb ik dan?

Om het even moeilijker te maken; Ik woon en werk reeds 8 jaar in Spanje (als werknemer, ander bedrijf). Ben getrouwd met een spaanse en op dit moment denken wij dat ik eerst een jaar op en neer za reizen alvorens mijn vrouw haar baan opzegd en we definitief in NL gaan wonen.

Waar ben ik belastingplichtig?

Belangrijkste voor mij is het eerste punt, mocht de gehele vraag te ingewikkeld zijn.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48303-werken-voor-buitenlandse-opdrachtgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Dag Michael

Ik heb 1 suggestie: zorg dat ze in HK de kosten betalen voor een advieskantoor dat in alle landen opereert: PWC, KPMG, Deloitte, E&Y.

Waarom? Omdat je in een grensoverschrijdend fiscaal wespennest zit. Je bestaanscentrum ligt in Spanje. Je wilt voor arbeid naar NL reizen met langdurig verblijf hier, maar dan als Spaans of NL ondernemer of als HK werknemer. En als je daar al zelf een keuze in maakt, dan is nog niet eens zaker dat NL, Spanje of HK het met jouw keuze eens is/zijn.

Er zitten te veel haken en ogen aan je situatie. Dat zal zeker niet op een NL forum beantwoord kunnen worden, met name omdat niemand hier kan zeggen hoe e.e.a. gezien zal worden door de HK, Spaanse en NL overheden.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar