• 0

BTW correctie prive gebruik

Ik heb al veel gelezen over de BTW correctie voor het privégebruik van de auto. Helaas is het mij nog niet helemaal helder op welke manier dit administratief verwerkt moet worden.

 

Ik maak gebruik van Ficsus. Op het tabblad 'BTW' kan ik in de sectie 'privégebruik' onder de kolom 'BTW' het verschuldigde bedrag invoeren (zie bijgevoegd plaatje). Bij inkomsten heb ik het bedrag van de auto ingevoerd.

 

Ik vraag me af of dit de enige handeling is om de BTW correctie te administreren....of mis ik nog iets?

privegebruik_-_ficsus.thumb.jpg.fe0d0926a1d3c43bbfe1963c28b5a22b.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je ook in ficsus doet, het resultaat kun je altijd controleren op de kolommenbalans .

 

Is de auto zakelijk, dan komt de correctiewaarde debet op W&V en credit (BTW Prive) op de Balans.

Is de auto prive en is de BTW teruggevorderd, dan komt dit op Prive Onttrekking (debet Balans) en ook credit (BTW prive).

 

Bij betaling wordt de boeking Afdracht BTW aan Bank. Bij afsluiting van de Balans (eind jaar) wordt de Afdracht BTW vereffend met alle andere BTW posten, dus ook met BTW Prive.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

De auto is zakelijk aangeschaft. Omdat ik de BTW correctie handmatig toegevoegd heb, is deze verwerkt en afgeboekt van het banksaldo. Als ik nu nog een boeking invoer om te refereren naar de handmatig ingevoerde BTW correctie, wordt het bedrag nogmaals van het banksaldo afgeschreven. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

 

Op welke manier had de BTW correctie (voor prive gebruik van de auto) geboekt moeten worden? Als factuur naar de eigen onderneming of als uitgave?

 

Het inboeken van facturen een bonnetjes lukt me prima. Met dit soort speciale handelingen (BTW correcties) lopen veel ZZP-ers toch een beetje te hannessen. Hoe gebruikersvriendelijk de software ook is, je moet toch weten waar je mee bezig bent. Aan de andere kant is ook een kwestie van ervaring opdoen in het administreren van de je eigen boekhouding.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ficsus heeft geen telefonische helpdesk. Via mail heb ik het 'probleem' al eerder aangemeld. Helaas kreeg ik geen bevredigend antwoord. Men stelde voor om een nul factuur aan te maken. Dus b.v. -1350 euro aan omzet en 1350 euro aan BTW. Dit werkt op zich wel maar op de BTW aangifte werd de 1350 euro aan BTW automatisch omgezet naar werkelijk verkregen inkomsten. Dit vond ik nogal vreemd staan op de BTW aangifte. Bovendien weet ik niet of het op deze manier is toegestaan. Je maakt immers een factuur aan met negatieve inkomsten.

 

Ik had gehoopt hier het antwoord te vinden op welke manier de BTW correctie correct geadministreerd moet worden.

 

....Na wat puzzelen ben ik tot de volgende oplossing gekomen:

 

Omdat de BTW afdracht (incl. correctie) al was uitgevoerd, heb ik een uitgave gegenereerd gelijkwaardig aan de BTW correctie. Deze uitgave heb ik geadministreerd als zijnde betaald via de priverekening. Op deze manier komt de uitgave onder de onkosten te vallen zonder dat de balans van de zakelijke rekening 'verstoord' wordt 8)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, volgens mij klopt je antwoord niet helemaal (of ik begrijp je niet? ???). De correctie privé gebruik voor de BTW van een zakelijke auto die privé gereden wordt raakt de W&V juist wel.

 

Boeking zou naar mijn idee moeten zijn:

 

Kosten

aan BTW afdracht

 

En bij betaling:

 

BTW afdracht

aan bank

 

Hier is ook een goed stuk over geschreven eerder deze maand. Edit, gevonden:

 

Als de auto tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, zijn alle kosten, waaronder ook de niet-aftrekbare btw. Immers, de bijtelling voor privégebruik wordt mede geacht de btw over dat privégebruik te omvatten. Zou de niet-aftrekbare btw niet als bedrijfslast in aanmerking mogen worden genomen, dan zou een dubbele niet-aftrekbaarheid van die btw ontstaan in de inkomstenbelasting: eenmaal via de bijtelling en eenmaal via de (niet-bestaande) aftrekbeperking.

 

Overigens: hoe ik dit antwoord ook opschrijf, het blijft verwarrend dat niet-aftrekbare btw aftrekbaar is. Maar dat komt omdat "niet-aftrekbaar" in dit verband ziet op de btw-correctie prive gebruik auto en "aftrekbaar" op de gevolgen voor de (IB-)winst uit onderneming. Een foutje in de interpretatie is dan snel gemaakt...

 

Mocht je accountant dat niet willen geloven, dan mag hij eens terugbladeren naar de 40-jaar-oude jurisprudentie daarover: Hof Den Haag 16 december 1974, BNB1975/207.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.