• 0

Voor wie bang is niet in genoeg bedrijfsgidsen te staan

Leuk experimentje: kijken of mijn postbus op het web staat. Ik ga hem binnenkort namelijk opzeggen, en misschien moet ik iemand een adreswijziging sturen die ik over het hoofd heb gezien.

 

Mijn postbus komt 12 keer voor, allemaal 'bedrijfsgidsen'. Ik vraag prospects altijd hoe ze aan me zijn gekomen. Nog nooit heeft er iemand gezegd: via een bedrijfsgids.

 

Zijn er uberhaupt nuttige bedrijfsgidsen? Ik vraag het, omdat je altijd weer ziet dat er mensen in scams met al dan niet vermeende bedrijfsgidsen trappen en dat verbaast me.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb eigenlijk geen idee of en hoe vaak ik in bedrijfsgidsen sta. Mijn huidige bedrijf bestaat al ruim 20 jaar, alleen werk ik sinds 2013 met een andere handelsnaam op mijn bestaande inschrijving.

 

Als die mafkezen van dat soort bedrijven vragen steevast naar de eigenaar/verantwoordelijke van Mega-Color vof. Dan rinkelt direct het belletje ;) en is het gesprek heel erg kort ;D

 

En of dat soort gidsen omzet genereert? Denk het niet.

 

Ik ben al sinds 1984 ondernemer en daardoor wat telefonische verkoop of colportage betreft gepokt en gemazeld. :)

 

Maar inderdaad startende ondernemers zijn een makkelijke prooi voor dat soort bedrijven. :-\

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niemand gebruikt die gidsen.20 jaar geleden kreeg je nog wel klanten uit de gouden gids, maar dat was dan ook de enige bedrijvengids. Net als startpagina achtige websites, die doen ook niets meer. Google heeft dat allemaal overgenomen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook niet het idee dat er veel gebruik van wordt gemaakt, al kan het per branche natuurlijk verschillen.

 

Als het gratis vermeldingen zijn lijkt het me echter ook niet bezwaarlijk om erin te staan - er zijn gidsen die automatisch gegevens indexeren zonder dat je je ervoor moet aanmelden, laat staan betalen.

 

Gidsen die betaling vragen voor vermelding zou ik sowieso links laten liggen. Wellicht bestaan er bonafide, maar ik moet ze nog tegen komen ;)

Link naar reactie
  • 0

De enige gids die ik nog bewaar en sporadisch raadpleeg is de officiële gemeentegids. ;) Die raadpleeg ik alleen als ik te lui ben om mijn computer op te starten en geeneens voor de adverteerders maar meer voor het rijke verenigingsleven van onze gemeente of de huisartsenpost. ;D

Link naar reactie
  • 0

De meeste online bedrijvengidsen zijn oplichters. Als ze al niet bellen met de strikvraag of je je advertentie wilt verlengen dan liegen ze je wel voor met hoeveel klanten zo'n vermelding van 'slechts een paar tientjes per maand' je oplevert of ze knippen en plakken het bandje met jouw stem zo dat het lijkt alsof je akkoord gaat met hun voorstel.

 

Gewoon nooit aan beginnen en de hoorn er op gooien als ze je bellen.

Link naar reactie
  • 0

Degene die bellen zou ik sowieso direct vanaf zien. Een bonafide gids waar je je gratis voor kunt inschrijven laat je dat wel online doen.

 

Sowieso is telefonische acquisitie vaak tamelijk treurig. Heb wel eens iemand aan de lijn gehad die beloofde een top-10 positie te kunnen realiseren in google. Mijn wedervraag was waarom ik zijn bedrijf dan niet terugvond als ik google op 'seo' of 'zoekmachinemarketing', waarna het gesprek vrij snel voorbij was :D

Link naar reactie
  • 0

Da's dus precies de reden waarom ik ondernemers adviseer NIET in online gidsen te gaan staan.

Het baat niet, maar schaadt wel.

 

Dat soort vermeldingen vervuilen jouw eigen aanwezigheid in zoekresultaten van relaties en zoekers met onzinnige vermeldingen die niet rechtstreeks naar je eigen website leiden, maar naar plekken waar jij tussen je concurrenten staat. Bij de meesten kun je verzoeken je gegevens te verwijderen...

 

Tot zover mijn 2 centen.

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een beetje een kip-ei verhaal natuurlijk.

 

Soit, als -niemand- in die bedrijfsgidsen zou staan, zouden ze vermoeddelijk niet hoog scoren als zoekresultaat. Maar staan al je concurrenten er al in en is de positie al hoog, dan kun je er, mits gratis, net zo goed zelf ook in staan.

 

Overigens is het wel de vraag waarom ze relatief hoog scoren: Als ze bijvoorbeeld een backlink vereisen kan dat iets verklaren, maar dan schiet je jezelf wellicht in de voet als je meedoet aan dat spelletje.

Link naar reactie
  • 0

Veel van die sites halen hun info in eerste instantie van de KvK of van je website, en laten het dan zo staan. Ik sta ook bij diverse sites nog als gevestigd in Utrecht, met mijn oude telefoonnummer. Die lui reageren ook verder niet op verzoeken dat te verwijderen of aan te passen - ze streven er helemaal niet naar actueel te zijn, maar willen alleen maar veel verkeer.

 

En met al die bedrijfsinformatie bij elkaar lijken ze relevant, en scoren ze goed in de zoekmachines.

Link naar reactie
  • 0

Dat is nu net het rare, ik sta zelf niet in die gidsen.

 

Maar als ik de stad waar ik werkzaam ben en mijn job(elektricien) in geef in google (enkel die twee woorden met spatie tussen) dan komt mijn site(je) op de negende plaats, staan er nog enkele andere (gesponsorde?) relevante links voor mij en de rest zijn vacature en 'verzamel' - sites.

 

Als ik eerst elektricien en dan de stad ingeef dan sta ik op de 7de plaats; ook wel raar.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Open een bedrijfspagina op Google+.

Als iemand dan een x in y zoekt, sta je dankzij de "local search" bovenaan.

 

Google+ laat elke bedrijvengids mijlenver achter zich, vooral op Google dan natuurlijk. Misschien omdat Google heeft begrepen dat Facebook nadoen geen goed plan was. De laatste maanden worden we zelfs opvallend veel vaker gebeld (!) via Google+.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Open een bedrijfspagina op Google+.

Als iemand dan een x in y zoekt, sta je dankzij de "local search" bovenaan.

 

Google+ laat elke bedrijvengids mijlenver achter zich, vooral op Google dan natuurlijk. Misschien omdat Google heeft begrepen dat Facebook nadoen geen goed plan was. De laatste maanden worden we zelfs opvallend veel vaker gebeld (!) via Google+.

 

 

In aanvulling hierop; zorg dat je website ook volgens een stramien duidelijk maakt dat je een lokaal bedrijf bent.

 

Dat kan door 'markup' in je site te verwerken (zie bijv http://schema.org/LocalBusiness) maar als je een WordPress site hebt kun je ook de local plugin van Yoast kopen en gebruiken, die staat hier https://yoast.com/wordpress/plugins/local-seo/

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Alleen heb je daar weinig aan als je niet lokaal opereert... ;)

Als je nationaal of globaal wil opereren zul je goed genoeg moeten zijn om nationaal of globaal de competitie aan te gaan om ook goed te scoren in Google.

 

Op 'top termen' is dat alleen nog mogelijk met megabudgetten, maar in de 'long tail' (langere, specifiekere zoektermen) is er nog zat mogelijk, mits je goed genoeg kunt schrijven en authoriteit hebt verworven.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Klein voorbeeldje; op 'relatiegeschenken' zal ik nooit pagina 1 scoren nationaal, ik heb te veel collega's die budgetten van tonnen op hun online aanwezigheid loslaten.

 

'Relatiegeschenken Eindhoven' is al wat makkelijker, en maak ik het nog kleiner dan is een top 3 echt haalbare kaart.

 

Op 'Merchandise' scoor ik weer wel goed nationaal, maar daarvoor bestaan we ook lang genoeg, hebben we passende content en goede gerespecteerde links van sites die 'belangrijk genoeg' zijn om door google gewaardeerd te worden.

 

Het domein 'spandoeklatenmaken.nl' heb ik ooit geregistreerd in de hoop op die term te kunnengaan scoren, en er dus ook een site voor ontwikkeld die volledig aansluit bij de domeinnaam en ons verdere grootformaatassortiment.

 

On topic: bedrijfsgidsen? Hahahahahahaha

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Als je locaal opereert is het relatief eenvoudig hoog te komen in zoekresultaten (al dan niet met google+), afhankelijk van wat je doet en vooral van hoe groot lokaal precies is. De top 10 halen is als electricien in een kleine plaats ongetwijfeld goed te doen. Maar hetzelfde klaarspelen als pakweg pizzabezorger in amsterdam lijkt me een lastiger karwei.

 

 

Link naar reactie
  • 0

mwoah, niet helemaal waar Peter. Tot op een bepaald niveau zoeken ook veel van de klanten van webdevelopers bij voorkeur lokaal.

 

Zeker als het om klanten 'via google' gaat lijkt het met essentieel om lokaal te branden.

 

Grotere projecten haal je binnen via mond tot mond reclame of bekendheid binnen een vakgebied waar je in uitblinkt.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik in gidsen, zakelijke uitgaven of het plaatselijke sufferdje adverteer ben ik alleen geïnteresseerd in omzet die ik er mee genereer, wat de uitgever er aan omzet over houd zal me worst wezen.

 

Vorig jaar meerdere advertenties/advertorials in een zakelijke uitgave die 1 op 1 aansloot op mijn doelgroep geplaatst met 0 response. Gaan we dus niet mee verder. Jammer van de kosten (die gelukkig te overzien waren ;))

 

dit jaar 1 advertentie in het plaatselijke sufferdje. Opbrengst tot nu toe: 1 nieuwe klant en 2 offertes uitgebracht. tegen een fractie van de kosten :) Kijk daar wordt ik weer blij van. ;D

 

Bij adverteren heb ik een paar stelregels: 1. Geen doorlopende contracten. 2. aansluiten op mijn verzorgingsgebied. 3. prijs in verhouding tot oplage.

 

Binnenkort ga ik een reclamebord plaatsen bij een sportclub, benieuwd of dat omzet genereert maar dat is hierbij niet de insteek.

 

En ja, ik werk bij voorkeur heel lokaal. in onze branche kan je nu eenmaal geen reisuren in rekening brengen. :-\

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.