• 0

Qshops of Webshop Keurmerk?

 

Voor mijn webshops zit ik te twijfelen tussen 2 keurmerken: Qshops of Webshop Keurmerk.

Wat zijn jullie ervaringen? Prijsverschil is behoorlijk, maar kan niet kiezen....

 

Thuiswinkel vind ik in deze fase van mijn shops te duur, zeker met meer shops. Qshops en Webshop Keurmerk zijn ook erkend door Consuwijzer. Webwinkel Keurmerk is veel goedkoper, maar niet erkend en valt om die reden af bij me.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wij maken gebruik van qshop keurmerk. Diverse klanten hebben navraag bij ons gedaan of we een keurmerk hebben, omdat onze product prijzig zijn. Dan willen ze toch de zekerheid dat het een echte webwinkel is.

Sinds we het keurmerk op de site hebben geplaatst, krijgen we minder telefoontjes van klanten of we wel echt de producten gaan versturen. Verkopen zijn ook omhoog gegaan.

Link naar reactie
  • 0

@Fvddungen

In het geval van vrijwel alle keurmerken volgt eerst een toets en mag je daarna pas het keurmerk gebruiken. Je krijgt dan ook een pagina op de website van het keurmerk zodat mensen kunnen zien dat de webwinkel goedgekeurd is.

 

@F77

Kassa had helemaal gelijk dat diverse keurmerken (waaronder de onze) grote fouten hebben gemaakt. Het is echter ook geheel onwaar dat ze zomaar goedgekeurd werden. De uitzending was dus wel erg eenzijdig en is ook al enige jaar geleden. Wij hebben onze lessen getrokken, maar houden wel vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de uitzending. Waarom werd Thuiswinkel bijvoorbeeld aangehaald als enige betrouwbare partij, terwijl ook andere keurmerken net zo goed uit de test kwamen?

 

https://blog.webwinkelkeur.nl/uitzending-kassa-onze-reactie/

http://www.slagtermedia.nl/het-andere-verhaal-van-webwinkel-keurmerken/

 

@Pieter

Qua kosten is er een groot verschil tussen keurmerken. Zie ook het overzicht op http://webwinkel-keurmerken.nl/vergelijking-webwinkel-keurmerken/ .

 

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0
Wij hebben onze lessen getrokken, maar houden wel vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de uitzending.
Niet doen, vraagtekens plaatsen bij de onafhankelijkheid van Vara's Kassa. Je bent het niet eens met een deel van hun conclusies, dus reageer daar heel nuchter en feitelijk op. Maar focus vooral op dat andere deel waarvan je wel moet toegeven dat je fout zat. Als je een keurmerk wil zijn, moet je boven de twijfel uitstijgen.

 

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als webshop eigenaar denk ik persoonlijk, dat een keurmerk wel degelijk nut heeft. Ook ik hoor hier wel eens vragen over. Echter is het denk ik wel, zoals Wouter zegt. Dat het niet echt uit maakt welk keurmerk. Zelfs een verzonnen keurmerk vinden klanten al betrouwbaar volgens mij!

 

Daarom ben ik persoonlijk voor de goedkoopste gegaan destijds en die heb ik nog steeds.

 

Wel denk ik dat de impact afhangt van wat je als webshop nog meer doet. Zo bied ik ook al sinds jaar en dag achteraf betalen en klant beoordelingen. Daardoor is bij mij de impact van een keurmerk denk ik erg klein. Ik heb vrij veel positieve beoordelingen. Dat zegt denk ik meer, dan een keurmerk. Echter vind ik een keurmerk op thuiswinkel waarborg na juist altijd helemaal geen grote investering. Het is maar een minimaal percentage van de omzet. Als het 0,1% conversie verhogend werkt kan het al dubbel en dwars uit.

 

Dus mijn antwoord op vraag van TS is een tegen vraag, welke is goedkoper?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Niet doen, vraagtekens plaatsen bij de onafhankelijkheid van Vara's Kassa. Je bent het niet eens met een deel van hun conclusies, dus reageer daar heel nuchter en feitelijk op. Maar focus vooral op dat andere deel waarvan je wel moet toegeven dat je fout zat. Als je een keurmerk wil zijn, moet je boven de twijfel uitstijgen.

Helemaal (althans bijna helemaal ;)) mee eens, voor ons als keurmerk moeten we ook alle kritiek serieus nemen en het waren ook terechte punten!

 

Toch is het ook goed om kritisch te zijn tegen programma's die onafhankelijk dienen te zijn en ook kritisch zijn op de bedrijven en producten die zij bekijken. Het past dan niet om zonder vooraankondiging bij kleine bedrijven binnen te lopen en fragmenten zo te knippen dat er een eenzijdige conclusie volgt. Een test hoef je niet te doen als de uitkomst alleen gebruik wordt om een al vaststaande conclusie van argumenten te voorzien.

 

Dit doet niet af aan het feit dat er fouten gemaakt zijn en dat we daaruit conclusies moeten trekken. Juist onafhankelijke instanties als de consumentenbond en kassa dienen om partijen als ons te controleren! Daar moeten we blij mee zijn, maar dan moeten deze partijen ook kritisch zijn op hen zelf.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met Qshop is erg goed.

Is wel een tijd terug toen ze net begonnen waren.

 

Over het algemeen zeggen dit soort keurmerken me eigenlijk wel steeds minder ... persoonlijk zou ik de goedkoopste pakken zodat je wel een keurmerk hebt voor de mensen die dat belangrijk vinden.

 

Waar ik altijd op let is hoe snel er klanten via Facebook behandeld worden.

Dat is meestal de beste indicatie of er een goede service geleverd word.

Digital Marketing http://agency.eoi.digital/ | Digital Transformation https://transform.eoi.digital/

Link naar reactie
  • 0

Naar onze mening een relevante reactie na dato op dit topic;

 

Een keurmerk draagt zeker bij aan de betrouwbaarheid van een webwinkel. Elke door een erkend keurmerk aangesloten webwinkel wordt grondig getoetst op strenge criteria en moet onder andere voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.

Zo moeten webwinkels die aangesloten zijn bij een erkend webwinkel keurmerk Algemene Voorwaarden aanbieden die getoetst zijn door de SER en de consumentenbond.

Jammer genoeg is er een wildgroei aan (online) keurmerken waardoor het voor ondernemers en consumenten erg onduidelijk is.

 

Zo zijn er in Nederland slechts drie erkende keurmerken voor webwinkels.

Dit zijn Qshops keurmerk, Thuiswinkel waarborg en Webshop keurmerk. Deze keurmerken hebben een onafhankelijk geschillencommissie en gebruiken tweezijdige algemene voorwaarden welke zijn opgesteld in samenspraak met de consumentenbond.

 

Voor webwinkels geld dat een erkend keurmerk bijdraagt aan de betrouwbaarheid en veiligheid van de webwinkel. Als er onverhoopt iets misgaat zal het keurmerk bemiddelen in het geschil en onafhankelijk zoeken naar een oplossing. Komt er geen oplossing dan bestaat de mogelijkheid voor partijen om het geschil voor te leggen aan een onafhankelijke geschillencommissie.

 

Keurmerken als Webwinkel keurmerk, niet te verwarren met Webshop keurmerk, en Thuiswinkel keurmerk, niet te verwarren met Thuiswinkel waarborg zijn dus niet erkend en hebben geen geschillen commissie. Hoewel men hier wel over reclameert.

 

Een keurmerk is dus meer dan alleen een Logo, helaas bestaat hier nog veel onduidelijkheid over.

 

Wij raden ondernemers dan ook aan goed te onderzoeken welke keurmerken erkend zijn, en niet enkel naar de kosten te kijken.

Link naar reactie
  • 0
Voor webwinkels geld dat een erkend keurmerk bijdraagt aan de betrouwbaarheid en veiligheid van de webwinkel.

Beste Qshops,

 

kun(nen) je (jullie) deze bijdrage dan eens concreet benoemen? Of gaat het steeds om een idee van...

 

...is dat bijvoorbeeld een eenmalige toetsing of doorlopende monitoring?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat deze pagina bij de Consumentenbond wat verdere uitleg geeft.

 

Daar worden de 3 keurmerken die Qshops aanhaalt idd 'erkend':

 

Webwinkels met het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk staan garant voor een bepaalde service. De leden van deze keurmerken hanteren algemene voorwaarden die met ons zijn afgesproken. En je kunt naar een onafhankelijke Geschillencommissie stappen als je een geschil hebt met een aangesloten webwinkel.

 

edit: Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat de andere keurmerken 'minder goed' zouden zijn, daarvoor heb ik niet voldoende inzicht in de situatie. Het kan best zijn dat de keuze om niet samen te werken met de consumentenbond bewust is of een andere oorzaak heeft.

 

Ik ga ze niet allemaal nakijken maar bijvoorbeeld een WebwinkelKeur werkt ook met een onafhankelijke geschillencommissie e.d.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat deze pagina bij de Consumentenbond wat verdere uitleg geeft.

 

Daar worden de 3 keurmerken die Qshops aanhaalt idd 'erkend':

Dat is echter pas sinds kort — wat vermoedelijk de aanleiding is van Qshops om dit oude topic omhoog te kicken.

 

Op 15 januari 2016 vond de Consumentenbond namelijk nog dat er te veel keurmerken voor webwinkels zijn — en worden alleen Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk genoemd als "keurmerken die garant staan voor een bepaalde service" en die "algemene voorwaarden die met de Consumentenbond zijn afgesproken" aanhouden. Qshops wordt genoemd op de tweede rang, onder "nog vele andere webwinkelkeurmerken".

Link naar reactie
  • 0

Consumentenbond noemt een aantal voordelen van keurmerken, waarvan het overgrote deel ook prima wettelijk geregeld is voor consumenten. Daar heb je als webshop dus geen keurmerk voor nodig.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Consumentenbond noemt een aantal voordelen van keurmerken, waarvan het overgrote deel ook prima wettelijk geregeld is voor consumenten.

Klopt, maar tussen de wet, het daadwerkelijk opvolgen van de wet en de handhaving daarop zit nog wel een wereld van een verschil. Met een keurmerk kan een shop aantonen dat hij voldoet aan de wet.

Link naar reactie
  • 0

Een keurmerk voor webshops is in die zin dus vergelijkbaar met een Verklaring Omtrent het Gedrag van personen. Dat laatste gebruik je toch ook niet als marketinginstrument? Gecontroleerde beoordelingen vind ik als standpunt voor discussie persoonlijk veel actueler. Het blijft bij een idee van betrouwbaarheid en veiligheid met een steekproef.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een keurmerk voor webshops is in die zin dus vergelijkbaar met een Verklaring Omtrent het Gedrag van personen. Dat laatste gebruik je toch ook niet als marketinginstrument?

Klopt, maar een persoon is immers ook geen bedrijf.

 

Het probleem van een webwinkel is dat je als consument niet meteen duidelijk ziet met wie je zaken doet. Een oplichter zou ook zo een webwinkel op kunnen zetten en je geld kunnen aftroggelen door nooit te leveren en met de noorderzon te vertrekken, zoals helaas nog steeds wel eens gebeurd.

Een goed, geldig keurmerk geeft in ieder geval aan dat op enig moment de boel op orde is, een consument weet dat hij in ieder geval niet te maken heeft met een oplichter.

 

Ben het verder met je eens dat gecontroleerde beoordelingen beter werken en waardevoller voor een shop zijn dan een keurmerk, maar ik denk wel dat deze beide elkaar versterken.

Link naar reactie
  • 0

Uit onderzoek blijkt dat security badges zoals SSL seals en trust seals het vertrouwen van bezoekers inderdaad versterken, maar ook dat het effect snel afneemt naarmate ze minder goed worden herkend.

 

Webwinkelkeurmerken zijn echter een bijna typisch Nederlands fenomeen. Volgens mij is ook nog nooit statisch aangetoond dát er een effect is en, zo ja, hoe groot dat effect dan is. Het is vooral onderbuikgevoel: we zijn betrouwbaar en laten dat zien met een keurmerk, dus dat moet haast wel wat opleveren.

 

Ik weet dat één keurmerk heeft geprobeerd het effect te meten in een A/B-test, maar de onderzoeksopzet mislukte: de nieuw aangesloten leden lieten de A-versie zonder keurmerk te kort online staan omdat ze binnen enkele dagen overgingen op de B-versie met keurmerk.

 

Inhoudelijk heeft een keurmerk vaak wel een positieve bijdrage: bij de keuring worden fouten gevonden die de webwinkelier moet verbeteren om het keurmerk te mogen voeren. Je kunt natuurlijk ook een screening laten uitvoeren door een jurist, maar de betere webwinkelkeurmerken doen precies hetzelfde en geven je daarna nog een mooie sticker voor je site.

Link naar reactie
  • 0

Het is lastig te onderzoeken natuurlijk, vaak is de reputatie van een webwinkel ook een belangrijk argument, evenals reviews op vertrouwde websites, fora, social media en dergelijke.

 

Je zou feitelijk een AB0 test moeten doen, waarbij je per groep een 'goedgekeurd' keurmerk laat zien, een verzonnen keurmerk, of helemaal niets. Ergens denk ik dat het verschil tussen een echt en een verzonnen keurmerk niet zo groot zal zijn.

 

 

En wat oplichters betreft: die zetten natuurlijk zonder toestemming een keurmerk logo op hun website, en als ze een beetje slim zijn linken ze dat nog aan een pagina waardoor het lijkt alsof ze in de lijst goedgekeurde winkels van dat keurmerk staan ook. Dit is kinderlijk eenvoudig en voor de gemiddelde consument nog best lastig om te zien ook. Bedrijfsnaam + "oplichter" googelen vertelt je waarschijnlijk meer zinnigs ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.