• 0

Boete wegens niet tijdig indienen van opgaaf-ICP

Vandaag heb ik een boete ontvangen wegens niet tijdig indienen van opgaaf-ICP.

 

Op 21 november 2014 had de belastingdienst per brief mij verzocht dat ik uiterlijk 12 december opgaaf-ICP voor de 3de kwartaal moest indienen, die brief had ik pas op 25 november ontvangen. Op 6 december heb ik mijn opgaaf-ICP ingediend via Snelstart 12. Dit is een boekhoudsoftware dat het voor je indient. Echter op 13 december toen ik Snelstart opstartte zag ik een melding dat het ontvangen is door de belastingdienst. Dit werd enkele minuten daarna bevestigd per email.

 

Ik ben zo dom geweest om op 6 december Snelstart te vroeg af te sluiten en niet te controleren omdat ik nog niet bekend was met versie 12. Ik doe eigenlijk geen zaken met andere EU landen behalve een heel kleine omzet van nog geen honderd euro per kwartaal via Google Adsense, dat officieel in Ierland is bevestigd.

 

De boete is 123 euro en het gaat om het eerste verzuim in 8 jaar en is disproportioneel hoog in verhouding met de omzet.

 

Heeft iemand tips om voorbeelden van het indienen van een bezwaar tegen deze beslissing? Wat kan ik het beste doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De boete gewoon betalen (voorkoming van een extra boete) en dan bezwaar indienen. Afgelopen jaar heb ik ook €123,00 mogen betalen ondanks dat de opgaaf-ICP op tijd was verstuurd. Mijn boekhouder heeft mij het advies gegeven om het bedrag toch over te maken. Het bezwaar heeft hij verder geregeld.

Je hebt je geld na afloop dus terug gekregen? Want dat is mij niet helemaal duidelijk.

Verder heb je geen inzicht hoe je boekhouder dit dan heeft gedaan..?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Als er een kopie van dit bezwaar is, zou ik deze ook graag ontvangen.

(sander1972@hotmail.com)

Een collega moet voor het eerst BTW aangifte en opgaaf ICP doen, maar kan haar wachtwoord nergens meer vinden!

Nieuw wachtwoord is aangevraagd (duurt 10 werkdagen!!), de aangifte en ICP opgaaf kunnen daardoor niet tijdig (voor 31-01) worden ingediend!

Dus een boete zal dan het gevolg zijn.

123 euro!! inderdaad disproportioneel hoog.

 

Mvg,

Sander

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in een bezwaarschrift om de motivatie.

Een standaard zin van “onevenredig hoog” enzovoort zal niet veel helpen, normaal gesproken. Want de hoogte is een voortvloeisel uit het beleid (uit ‘Den Haag’).

 

Iets anders is wanneer de naheffing/boete foutief is. Dus bijvoorbeeld wanneer de aangifte/opgaaf wel op tijd bij de BD binnen is, maar dat deze vervolgens ‘is blijven liggen’ of dergelijke. Of dat deze kwijtgeraakt is (door ‘ICT problemen’ of zoiets).

 

Maar als die helemaal niet eens op tijd verzonden is, dan heb je eigenlijk geen grond voor een bezwaar.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, als je denkt dat het zinvol is. Soms willen "zij" wel coulant zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.