• 0

Twee eenmanszaken met 1 zakelijke auto

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een auto kan niet op naam van een eenmanszaak gezet worden, alleen op naam van de eigenaar.

 

Als de een de auto zakelijk aanschaft kun je deze door de ander laten huren. Let wel met name op het verzekeringsaspect bij zakelijke verhuur.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Is het mogelijk om 1 auto gezamelijk te kopen met 2 eenmanszaken?

Of; is het mogelijk om de auto op 1 zaak te kopen maar door beide te laten gebruiken?

Uiteraard kan dat, net zoals elk ander bezit gedeeld kan worden. De tenaamstelling is niet leidend voor de bepaling wie eigenaar is.

 

Fiscaal wordt de auto dan wel bij elk van de ondernemers als aparte auto behandeld, dus de fiscus vaart er wel bij.

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk om 1 auto gezamelijk te kopen met 2 eenmanszaken?

Of; is het mogelijk om de auto op 1 zaak te kopen maar door beide te laten gebruiken?

Uiteraard kan dat, net zoals elk ander bezit gedeeld kan worden. De tenaamstelling is niet leidend voor de bepaling wie eigenaar is.

 

Fiscaal wordt de auto dan wel bij elk van de ondernemers als aparte auto behandeld, dus de fiscus vaart er wel bij.

 

Dus het kan wel, maar is meestal niet gunstig om te doen?

Zo zou je dus bijvoorbeeld 2x bijtelling betalen voor prive gebruik >500km ?

 

Als de auto nu op zaak X staat en die gebruikt hem het meeste (prive en zakelijk).

Zaak Y gebruikt de auto alleen sporadisch, en alleen zakelijk.

 

Gaat de belastingdienst dan akkoord met een sluitende km registratie?

Zijn er verder nog kosten voor zaak Y?

Telt de auto dan twee mee met het vermogen van zowel x als y; of gebeurd dit sowieso niet bij zakelijke tenaamstelling?

 

Anders gevraagd. Mag ik een zakelijke auto lenen om zakelijke kilometers te maken, zonder degene in de problemen te brengen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Thomas,

 

Vragen naar ervaring zal niet helpen, omdat het te specifiek is. Om een antwoord te krijgen moet daar al echt iemand een procedure over gevoerd hebben.

 

In een VOF-situatie kan de bijtelling van de auto verdeeld worden over de vennoten. De IB-aangifte is echter altijd individueel. Voor de inkomstenbelasting is een VOF min of meer gelijk aan meerdere eenmanszaken. Het lijkt mij daarom toelaatbaar (net als in een VOF-situatie) om de bijtelling in onderling overleg te verdelen. Leg dit wel vast in een overeenkomst met elkaar.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Thomas,

 

Vragen naar ervaring zal niet helpen, omdat het te specifiek is. Om een antwoord te krijgen moet daar al echt iemand een procedure over gevoerd hebben.

 

In een VOF-situatie kan de bijtelling van de auto verdeeld worden over de vennoten. De IB-aangifte is echter altijd individueel. Voor de inkomstenbelasting is een VOF min of meer gelijk aan meerdere eenmanszaken. Het lijkt mij daarom toelaatbaar (net als in een VOF-situatie) om de bijtelling in onderling overleg te verdelen. Leg dit wel vast in een overeenkomst met elkaar.

 

Succes,

 

Ido van der Gragt

 

Bedankt voor de snelle reactie Ido.

 

Het gaat hier niet zozeer om een VOF.

Maar mijn levenspartner en ikzelf zijn allebei ZZP-er.

We doen totaal ander werk en hebben in principe kwa werk niks met elkaar te maken.

 

Graag zouden wij samen 1 zakelijke auto kopen en die ook alleen voor de zaak gebruiken.

Door middel van een sluitende kilometer registratie zouden we dit ook aan kunnen tonen.

 

Ik maak eigenlijk op uit voorgaande stukken dat dit niet mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Dan was ik niet helemaal duidelijk misschien.

 

Ik bedoelde te zeggen dat fiscaaltechnisch (alleen voor de inkomstenbelasting) een VOF hetzelfde wordt behandeld als ware het 2 eenmanszaken. Jullie situatie verschilt daarmee dus niet.

 

Vanuit mijn professionele mening lijkt het mij dus geen probleem. Daar komt nog bij als jullie een sluitende km-registratie hebben is de bijteling helemaal geen issue.

 

Civielrechtelijk: Reeds beantwoord door StevenK. Je kan samen een auto bezitten.

 

Fiscaalrechtelijk: In geval van 2 eenmanszaken lijkt het mij verdedigbaar - mocht een bijtelling een rol spelen - dit over elkaar te verdelen.

 

Ja en ja.

 

Succes Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Thomas,

Ik heb het zelfde idee als jij hebt, vandaar dat ik terug ben gaan zoeken of ik daar iets over kon vinden.

Mijn vrouw en ik hebben beide een eenmanszaak en zijn voornemens dit onder te brengen in een VOF. Mijn idee was dus ook om 1 auto op de VOF te kopen en daar beide alleen zakelijk gebruik van te maken. (dus zonder betalen van bijtelling en met km registratie.)

 

Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaring en of jij een oplossing hebt gevonden waar de belastingdienst akkoord mee is.

 

Met vriendelijke groeten,

Matthew 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Mattheww zei:

Mijn vrouw en ik hebben beide een eenmanszaak en zijn voornemens dit onder te brengen in een VOF.

Mijn idee was dus ook om 1 auto op de VOF te kopen en daar beide alleen zakelijk gebruik van te maken. (dus zonder betalen van bijtelling en met km registratie.)

 

Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaring en of jij een oplossing hebt gevonden waar de belastingdienst akkoord mee is.

Een auto kopen op naam van de VOF is geen probleem.

 

De bijtelling kan achterwege blijven als blijkt, door per persoon een sluitende kilometeradministratie bij te houden, dat de firmanten afzonderlijk minder dan 500 kilometer privé gereden hebben. 

 

Als het een bestelauto betreft, dan kan de kilometeradministratie achterwege blijven door een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik’ in te dienen. Deze verklaring geldtechter alleen voor bestelauto’s.  Wil de ondernemer de bijtelling voor een personenauto ontlopen, dan is de kilometeradministratie de enigste manier.

 

De Belastingdienst wil een sluitende kilometerregistratie in een duidelijk overzicht met daarin per auto en per gebruiker vermeldt: de datum; begin- en eindstand kilometerteller; vertrek- en aankomst-adres (zowel heen als terug); privé of zakelijke rit en bij een gemengde rit zowel het privé als zakelijk deel. Dat bijhouden mag dan weer wel met een (half)automatisch gps navigatiesysteem.

 

De bijtelling hanteren is dan toch een stuk makkelijker ... en daar is het de Belastingdienst om te doen.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.