• 0

Mogen Nederlandse bedrijven BTW-vrije facturen sturen?

Ik heb een onderneming in Engeland en kan vanwege de flat rate scheme geen BTW terug claimen.

 

Ik vroeg me daarom af of ik bepaalde ICT-producten vanuit Nederland zou kunnen importeren, omdat me dat 20% (omzetbelasting) goedkoper uit zou komen.

 

In België deed ik het wel vaker als Nederlandse onderneming. Belgische bedrijven konden gewoon btw-vrije facturen sturen naar mijn Nederlandse onderneming.

 

Weet iemand of Nederlandse bedrijven btw-vrije facturen mogen sturen naar bedrijven in andere EU-landen? Mijn Engelse accountant heeft geen idee van de situatie in andere landen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit werkt niet.

Een NL onderneming zal jouw UK bedrijf als volgt moeten factureren als jij goederen inkoopt:

 

- Als je een BTW nummer hebt: 0% BTW, waarbij jij de BTW in UK moet aangeven in je aangifte. Als je deze niet kan terugvragen (zoals je zegt - door de ‘flat rate’) dan kost het dus hetzelfde als wanneer je het product meteen in UK gekocht had.

 

- Als je geen BTW nummer hebt, dan moet men gewoon NL BTW berekenen. Kost dan dus opnieuw hetzelfde als wanneer je in UK bestelt.

 

Overigens vind ik het wel apart dat jouw UK “accountant” dit niet weet, want het zijn gewoon EU regels (en UK maakt deel uit van de EU, ook denkt men daar soms wel anders over). Moet iedere professional wel weten, lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

@Peter: ik denk dat je bedoelt dat bij levering binnen de EU de BTW verlegd wordt. Dus niet 0% BTW vermelden, maar vermelding van verlegging op de NL factuur aan het UK bedrijf.

 

Nou...,

 

Dit betreft geen diensten. Maar goederen.

En de BTW wordt inderdaad verlegd aan de afnemer. Maar bij goederenleveringen wordt dan gefactureerd met 0% BTW (binnen de EU). Dus precies zoals ik al geschreven heb.

 

(Bij diensten wordt inderdaad geen percentage vermeld, maar de kreet "BTW verlegd" vermeld)

 

(Je kan overigens geen diensten "importeren", zoals TS hier omschrijft)

 

(Trouwens heb je een link naar binnenlandse transacties erbij gezet - je moet naar transacties naar andere EU landen kijken)

Link naar reactie
  • 0

@Peter: Je hebt helemaal gelijk. Ik was inderdaad in de war met de regeling bij diensten. Excuses voor evt. verwarring. Voor de goede orde nog even de link naar de betreffendebelastingdienst pagina en een passende quote daaruit:

Verkoopt u goederen aan een klant die btw-aangifte doet in een ander EU-land, bijvoorbeeld een ondernemer? En worden die goederen vervoerd naar een ander EU-land? Dan past u het 0%-tarief toe. Uw klant berekent de btw volgens het tarief dat in het andere EU-land geldt en betaalt deze in dat land. Voor u als leverancier is dit een intracommunautaire levering. Voor uw klant geldt dit als een intracommunautaire verwerving.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties, ik merk dat het niveau hier hoog ligt.

 

Ik heb telefonisch contact opgenomen met de Engelse belastingdienst (HMRC) en zij zeggen dat je het moet opgeven en uiteindelijk nog gewoon de 20% VAT zult moeten betalen.

 

Van mijn accountant heb ik nog niets gehoord, maar het lijkt erop dat ik sowieso VAT zal moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Een levering van goederen naar een ander EU-land is geen verlegging maar een levering tegen het nul-tarief. Als de de pagina van de belastingdienst bekijkt zie je onder de kop "Verlegging bij zakendoen met het buitenland" ook alleen maar levering van diensten, intracommunautaire verwerving en import staan en geen ICL.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.