• 0

2 bedrijfswagens in 1 jaar, gevolgen bijtelling en de rittenadministratie

Beste HL-ers,

 

Hierbij probeer ik een oplossing te vinden voor een discussiepunt tussen mij en mijn boekhouder.

 

Het gaat om het bijtellingsverhaal, tot oktober reed ik in een bedrijfswagen die jonger was dan 15 jaar dus heb ik hiervan een rittenregistratie bijgehouden om bijtelling te voorkomen.

 

Vanaf oktober heb ik een andere bedrijfswagen van 15 jaar oud, dus geen rittenregistratie bijgehouden omdat de bijtelling over de dagwaarde gaat en niet de nieuwwaarde.

 

Nu komt het, volgens mijn boekhouder had ik ook van deze bedrijfswagen een rittenregistratie moeten bijhouden in verband met het kalenderjaarbasisprincipe van de belastingdienst.

 

Volgens mijn boekhouder heb ik 2 keuzes:

 

Of ik kies voor de bijtelling en dan zou ik 25% van 9/12 van de nieuwwaarde van de oude bedrijfsauto plus 35% van 3/12 van de dagwaarde van de nieuwe bedrijfswagen moeten betalen.

 

Of ik zorg alsnog voor een sluitende rittenregistratie van zowel de oude als nieuwe bedrijfswagen.

 

Ik ben van mening dat ik de bijtelling moet voldoen van de nieuwe 15 jaar oude bedrijfswagen.

Bij de belastingdienst staan wel voorbeelden van bijtellingscasus maar niet de situatie waarin ik mij bevind.

 

Weet iemand wat in mijn situatie het juiste antwoord is?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor jouw kijk op de zaak.

 

Toen ik mijn probleem probeerde te formuleren kreeg ikzelf langzaamaan ook het inzicht dat mijn boekhouder wel eens gelijk kon hebben.

 

Ik heb geen rekening gehouden met het kalenderbasisprincipe van de belastingdienst.

Gelukkig werk ik op uurbasis voor mijn opdrachtgevers en maak ik facturen waarbij ik gedetailleerd omschrijf waar en wanneer de werkzaamheden plaatsvinden, aan de hand hiervan kan ik alsnog een sluitende rittenadministratie achterhalen.

 

Groet Eelco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.