• 0

Youngtimer 'op de zaak', hoe gaat dat bij een ZZP-er?

Ik heb al uitgebreid rondgekeken, en geloof dat ik begin te begrijpen hoe ingewikkeld dit verhaal kan worden. Ik heb een eenvoudige vraag die ik niet beantwoord krijg:

 

Als ik een youngtimer (auto van 15 jaar of ouder) 'op de zaak' wil zetten, wat betekent dat dan precies als ik een eenmanszaak heb? Ik ben ZZP-er, mijn inkomsten worden gezien als winst uit onderneming, maar er is geen scheiding tussen zakelijk en prive-vermogen.

 

Welke handelingen zijn nodig? Wat ik kan bedenken is:

- Aankoopfactuur op bedrijfsnaam

- Betalen van bedrijfsrekening

 

Is dat voldoende om aan de regels te voldoen, of zijn er meer verplichtingen?

Wat betekent vermogensetikettering? Wanneer gebeurt dat en door wie?

Ik lees over een 'keuze' per auto voor zakelijk of prive, maar hoe maak je die dan?

 

En ten slotte: als je kiest voor de forfaitaire regeling van 1.5% van de cataloguswaarde, ben je helemaal verlost van de rittenadministratie en mag je alle auto-gerelateerde BTW verrekenen.

Klopt dat? Of moet je dan alsnog uitvogelen hoeveel BTW zakelijk en hoeveel prive is?

 

Bij voorbaat veel dank voor verduidelijking!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel in het kort:

 

Wanneer je een youngtimer die je zakelijk gaat gebruiken koopt, of wanneer je er al een bezit maar de situatie verandert ingrijpend (je gaat bijvoorbeeld de auto vanaf een bepaald moment zakelijk gebruiken, in tegenstelling tot in het verleden), dan kan je deze tot het zakelijke vermogen rekenen.

Dan zet je de auto op de balans. En dan is de auto zakelijk bezit.

Vervolgens zijn alle kosten voor de onderneming en moet je voor de IB 35% van de marktwaarde ‘bijtellen’.