• 0

Youngtimer 'op de zaak', hoe gaat dat bij een ZZP-er?

Ik heb al uitgebreid rondgekeken, en geloof dat ik begin te begrijpen hoe ingewikkeld dit verhaal kan worden. Ik heb een eenvoudige vraag die ik niet beantwoord krijg:

 

Als ik een youngtimer (auto van 15 jaar of ouder) 'op de zaak' wil zetten, wat betekent dat dan precies als ik een eenmanszaak heb? Ik ben ZZP-er, mijn inkomsten worden gezien als winst uit onderneming, maar er is geen scheiding tussen zakelijk en prive-vermogen.

 

Welke handelingen zijn nodig? Wat ik kan bedenken is:

- Aankoopfactuur op bedrijfsnaam

- Betalen van bedrijfsrekening

 

Is dat voldoende om aan de regels te voldoen, of zijn er meer verplichtingen?

Wat betekent vermogensetikettering? Wanneer gebeurt dat en door wie?

Ik lees over een 'keuze' per auto voor zakelijk of prive, maar hoe maak je die dan?

 

En ten slotte: als je kiest voor de forfaitaire regeling van 1.5% van de cataloguswaarde, ben je helemaal verlost van de rittenadministratie en mag je alle auto-gerelateerde BTW verrekenen.

Klopt dat? Of moet je dan alsnog uitvogelen hoeveel BTW zakelijk en hoeveel prive is?

 

Bij voorbaat veel dank voor verduidelijking!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel in het kort:

 

Wanneer je een youngtimer die je zakelijk gaat gebruiken koopt, of wanneer je er al een bezit maar de situatie verandert ingrijpend (je gaat bijvoorbeeld de auto vanaf een bepaald moment zakelijk gebruiken, in tegenstelling tot in het verleden), dan kan je deze tot het zakelijke vermogen rekenen.

Dan zet je de auto op de balans. En dan is de auto zakelijk bezit.

Vervolgens zijn alle kosten voor de onderneming en moet je voor de IB 35% van de marktwaarde ‘bijtellen’.

 

De BTW op alle kosten kan je terugvragen/verrekenen, maar je moet een jaarlijkse correctie maken van 1,5% (ik ga hier van uit dat je geen BTW over de aanschaf kan terugvragen/verrekenen!) van de oorspronkelijke cataloguswaarde maken (in je laatste BTW aangifte van het jaar).

Je hoeft overigens geen BTW terug te vragen/verrekenen en dan is de correctie nul.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel, ik maak nooit een balans. Mijn accountant stelt achteraf een jaarrekening op

Voor de goede orde: een jaarrekening is niet verplicht voor een IB ondernemer; een balans en een Winst&Verlies-rekening echter wel!

 

Zonder balans kun je ook nooit een kloppende IB aangifte doen...

 

Een jaarrekening bevat overigens altijd een balans. Twee zelfs: een begin- en een eindbalans

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De fiscus weet dus pas van je keuze de eerste keer nadat je aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan.

 

Dus als jij in januari 2015 een andere auto koopt dan kan het als je gebruik maakt van (standaard)uitstel voor de IB aangifte tot september 2016 duren voordat de fiscus weet dat jij een (andere) zakelijke auto hebt.

 

Alleen als je een bestelbus koopt en je wilt een verklaring uitsluitend privégebruik weet de fiscus dat eerder.

 

Je auto als zakelijk aanmerken doe je dus vooral door daarnaar te handelen in de zin dat

- je de auto op je balans zet

- je alle kosten van de auto via de zaak betaald en de btw terug vraagt

- je bij de aangifte IB een bijtelling opneemt

- je bij de laatste btw aangifte van het jaar de juiste correctie privégebruik toepast

 

je hoeft niet vooral toestemming te vragen of te melden bij de belastingdienst.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ik heb nog een kleine aanvullende vraag. Peter schrijft: "Je hoeft overigens geen BTW terug te vragen/verrekenen en dan is de correctie nul". Mag je de niet terug gevraagde BTW dan als kosten opvoeren?

 

Dank,

Arie

Link naar reactie
  • 0

Hallo beste lezers,

 

Ik ben nieuw hier en ik hoop dat ik nu het juiste doe met betrekking tot het verkrijgen van het juiste antwoord op mijn vraag.

Het gaat om een soortgelijk iets als gevraagde, de yountimer opvoeren als bedrijf auto wanneer deze 15+ is vanwege zijn gunstige bijtelling.

Nu is het zo dat ik in februari 2014 een Volvo v70 heb gekocht met als doel deze bij het bereiken van zijn gunstige leeftijd op de zaak te zetten, deze werd in november 2015 15 jaar oud.

Nu had de boekhouder onlangs een verrassing voor me en vertelde me dat ik dit niet kon doen zoals ik me dat had voorgesteld omdat ik de auto niet meteen als bedrijfs auto had aangemerkt in mijn boekhouding en dus eerst een stevige bijtelling had betaald op voorgaande periode vanaf moment van aanschaf tot de bijtellingsvriendelijke leeftijd van 15 jaar.

 

Ik kan dit gewoon niet geloven en vraag me af wat hier werkelijk waar van is of wat voor vorm de enige juiste is.

Ik ben dus vanaf 2015 november alles via mijn zakelijke rekening aan het betalen, benzine...wegenbelasting...kosten onderhoud etc.

Alleen verzekering niet wegens pakket korting privé, maar dat zou naar mijn idee weinig moeten uitmaken.

 

Mijn boekhouder wist hier van maar heeft dit tot op heden niet aan mij gemeld, moest hij nu wel doen daar ik de stukken van 2016 in orde heb laten maken om aangifte te kunnen doen.

De boekhouder vertelde me dat hij dit zelf niet eerder wist maar dat dit middels een cursus duidelijk werd.

Ik heb dus in 2014 de vraag expliciet aan mijn boekhouder gesteld of ik dit kon op de wijze zoals ik dit hierboven beschreven heb, zijn antwoord destijds was volmondig ja.

Ik kreeg nu als antwoord dat wat hij niet weet dat hij me dat ook niet kan zeggen.

Hier kan ik nu dus weinig mee, ik ben op zoek naar een juist antwoord in deze en wil gewoon weten of ik nu echt een plan heb gehad wat nooit heeft kunnen lukken daar dit gewoonweg niet mag, of dat men hier abuis is en ik dit wel mag doen.

 

Ik hoop dat iemand de juiste antwoorden voor mij heeft, bij voorbaat dank.

 

Vriendelijke groet Patrick

 

 

Link naar reactie
  • 0

Staat gewoon op de site van de belastingdienst:

 

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

Link naar reactie
  • 0

Ik kan dit gewoon niet geloven en vraag me af wat hier werkelijk waar van is of wat voor vorm de enige juiste is.Ik ben dus vanaf 2015 november alles via mijn zakelijke rekening aan het betalen, benzine...wegenbelasting...kosten onderhoud etc.

Alleen verzekering niet wegens pakket korting privé, maar dat zou naar mijn idee weinig moeten uitmaken.

Dat maakt sowieso niets uit. Ook als de auto privé is, kun je de betalingen gewoon via de zakelijke rekening betalen. Je moet dan alleen wel zorgen dat het wordt geboekt als privéonttrekking. Omgekeerd kan trouwens ook. Als je een zakelijke auto hebt, en de kosten privé betaalt, dan kun je die kosten gewoon zakelijk aftrekken.

 

Mijn boekhouder wist hier van maar heeft dit tot op heden niet aan mij gemeld, moest hij nu wel doen daar ik de stukken van 2016 in orde heb laten maken om aangifte te kunnen doen.

De boekhouder vertelde me dat hij dit zelf niet eerder wist maar dat dit middels een cursus duidelijk werd.

Op zich kan het wel, maar alleen onder uitzonderlijke omstandigheden. Allereerst is het zo dat je moet bepalen op je meer of minder dan 500 km privé rijdt met de auto op het moment dat je de auto aanschaft. Als je minder dan 500 km privé rijdt, dan moet je auto op de zaak zetten. Anders mag je zelf kiezen.

 

Stel dat je er voor kiest om de auto privé te houden (zoals de boekhouder heeft gedaan), dan kun je de auto op zich wel op de zaak zetten, maar alleen als je in dat jaar minder dan 500 km privé bent gaan rijden.

 

Mocht het zo zijn dat je meer dan 500 km per jaar privé rijdt en toch met terugwerkende kracht de auto zakelijk wil etiketteren, dan zou je nog kunnen kiezen om alle aangiftes voor die jaren opnieuw ("gecorrigeerd") in te dienen. Het moet dan alleen wel zo zijn dat je nog geen definitieve aanslag hebt ontvangen voor het jaar van aanschaf.

 

Tot slot heb je ook nog een ander verwarrende optie, namelijk het 'op de zaak' zetten van de auto voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting. In dat geval kun je dan wel de btw op de autokosten verrekenen, maar heb je geen bijtelling in de inkomstenbelasting (en een belastingvrije vergoeding van 19 ct/km).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.