• 0

correctie omzetbelasting, 1e kw corrigeren in 4e kwartaal

Goedenavond,

 

Ik ben natuurlijk weer erg laat met mijn aangifte 4e kwartaal maar waarschijnlijk niet de enige gezien de wachttijd bij de belastingtelefoon.

Vandaar mijn vraag hier.

In het eerste kwartaal heb ik een bedrag opgevoerd bij vraag 1b laag tarief,6% van € 1307 en het bedrag aan btw.

Echter bleek dat ik bij margegoederen het verschil van inkoop en verkoop mag toepassen met 21%.

Nu zal ik dit moeten corrigeren in het vierde kwartaal maar kan nergens lezen hoe te doen.

Kan ik in het vierde kwartaal het bedrag bij vraag 1b ophogen met 1307 en negatief neerzetten bij vraag 1b?

Of moet ik dit bedrag op 0 stellen en alles corrigeren bij vraag 1a?

 

Vast een simpele vraag voor een kenner maar ik weet even niet hoe op te lossen.

 

bedankt alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

hallo Kelly,

 

bedankt voor het antwoord.

dit formulier is toch alleen voor bedragen te betalen btw boven de €1000,00?

 

groet

 

Nee hoor, de suppletie is voor elk bedrag. Maar indien het gaat om bedragen kleiner dan € 1000,- dan kan er een correctie worden gemaakt bij de volgende aangifte. Dan is een suppletie dus overbodig.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
  • 0

dat wil ik eigenlijk doen in het vierde kwartaal met een correctie naar kwartaal 1. Maar ik weet niet of ik het bedrag dan in mindering op 1b kan zetten en op kan tellen bij 1a

 

 

Aangezien het bij een correctie in het eerstvolgende kwartaal moet worden aangegeven ben je daar nu wat laat mee. Stel dat je erachter was gekomen voordat je de aangifte van het 2e kwartaal had ingediend, dan zou je een correctie hebben kunnen doen bij de aangifte over het 2e kwartaal. Maar nu heb je het over kwartaal 1, inmiddels ben je bezig met de aangifte van het 4e kwartaal. Daarom kan je dat beter via een suppletie doen. Dat heeft geen haast, dus ik zou eerst die van het afgelopen kwartaal indienen.

 

Let er overigens op dat je bij de suppletie alleen de juiste bedragen opgeeft. En dus niet het verschil tussen wat je hebt opgegeven en wat het had moeten zijn. Door de suppletie komt de oude aangifte eigenlijk te vervallen.

Taksgemak.nl - fiscale dienstverlening en advies

Link naar reactie
  • 0

Eerstvolgende slaat niet op het tijdvak na het maken van de fout, maar na het ontdekken daarvan. Althans dat kun je opmaken uit de toelichting op het suppletieformulier (gebaseerd op art. 10a AWR en art. 15 uitv. besluit. OB):

Voorbeeld 1

U stelt vast dat u over een vorig tijdvak € 1.500 te weinig btw hebt aangegeven over uw omzet. Daarnaast mag u € 800 meer btw als voorbelasting aftrekken over uw kosten. Per saldo had u dus € 700 meer btw moeten betalen. Deze correctie blijft onder de € 1.000. U verrekent dit in uw eerstvolgende aangifte. U geeft € 1.500 meer btw aan bij rubriek 1a en € 800 meer voorbelasting aan bij rubriek 5b. U betaalt als correctie € 700 meer btw

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Met mijn aangifteprogramma (Elsevier BTW programma) kan je inderdaad ook moeiteloos een suppletie gering belang voor elke willekeurige periode meesturen, want deze wordt helemaal niet gerelateerd aan een bepaalde periode.

 

Je kan zelfs voor een eerder jaar meesturen, hoewel dat uit oogpunt van inzichtelijkheid niet heel handig is. Dan zou ik liever een aparte suppletie via formulier (dat kan dus niet elektronisch - althans nog niet) per post opsturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.