• 0

problemen Duitse verzekeraar

Dag allen,

 

In ben sinds een aantal maanden verwikkeld in een vervelend verzekerings conflict met een Duitse verzekeraar.

 

Kort samengevat heb ik een offerte per mail ontvangen, per mail geaccepteerd, 10 dagen na deze mail een schade geval waarna bleek dat de mail nog niet verwerkt was en de verzekeraar weigert schade uit te keren of verder over de zaak te communiceren.

 

Onder Duits recht is een verzekeraar blijkbaar pas gebonden nadat ze de polis hebben verstuurd en ondanks een lange klantrelatie is het enige wat de verzekeraar nu doet is wachten op een eventuele rechtzaak.

 

Het gaat "slechts" om een paar duizend euro en eigenlijk heb ik ook helemaal geen zin in een rechtszaak. Echter, ik zou het ook hoogst onbevredigend vinden als deze zaak geen enkele gevolgen voor de verzekeraar zou hebben. Derhalve heb ik een tweetal domeinnamen geclaimd met het idee enkel deze communicatie omtrent deze zaak online plaatsen, plus de mogelijkheid voor eventuele andere gedupeerden om hierop te reageren.

 

Ik heb dit de verzekeraar medegedeeld en ditmaal komt er wel een reactie; een rechtszaak tegen mij als ik de domeinnamen niet vrijgeef en als ik de "vertrouwelijke" correspondentie online plaats.

 

Iemand enig idee wat mijn rechten zijn? Het gaat mij allang niet meer om een schade uitkering, maar om het principe dat ik mij zo niet laat behandelen & ter waarschuwing voor anderen.

 

 

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als die Duitse verzekeringsmaatschappij actief op de Nederlandse markt klanten werft betwijfel ik of je op dit vlak onder hun "Duitse" voorwaarden valt. Als deze dekking-datum in Nederland algemeen anders wordt geaccepteerd zou ik dit zeker laten uitzoeken.

Het is dan ook nog niet vast of de rechtszaak in Duitsland plaats moet vinden.

 

Paul

 

(overigens: op een nette manier zuivere informatie verspreiden is geen laster.

je mag dan zelf voorbeelden en namen noemen. Zolang het maar informatie is.

Om precies die grens op te zoeken adviseer ik wel eindcontrole door een jurist)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Kort samengevat heb ik een offerte per mail ontvangen, per mail geaccepteerd, 10 dagen na deze mail een schade geval waarna bleek dat de mail nog niet verwerkt was en de verzekeraar weigert schade uit te keren of verder over de zaak te communiceren.

Onder Duits recht is een verzekeraar blijkbaar pas gebonden nadat ze de polis hebben verstuurd en ondanks een lange klantrelatie is het enige wat de verzekeraar nu doet is wachten op een eventuele rechtzaak.

Ik ken het Duitse recht en Duitse verzekeringsvoorwaarden niet, dus ik kan hier inhoudelijk niet over oordelen

 

En dat en dit soort conflicten zijn ook precies de redenen waarom ik zaken doen met Buitenlandse verzekeraars voor MKB afraadt.

En als er dan toch lokaal een basisdekking moet worden ingekocht (op grond van wet of gerelateerd aan lokale sociale wetgeving, oa werkgeversaansprakelijkheid), dan bij voorkeur via een internationale (beurs)makelaar in Nederland.

 

Ik kan je wel toelichten dat ook in Nederland niet zomaar iedere verzekeringsofferte per mail geaccepteerd kan worden. Dat hangt dan met name af van de vraag of jij al eerder de slot- en verzwijgingsvragen op een offerte of aanvraag hebt beantwoord. Bijvoorbeeld omdat je al bestaande klant bent (en dat dus al bij een eerdere aanvraag hebt gedaan), of eerder in het offertestadium.

 

overigens: op een nette manier zuivere informatie verspreiden is geen laster.

Laster is hier - als het goed is - niet aan de orde: laster is het moedwillig verspreiden van onjuiste informatie.

Het openbaren van (juiste) informatie met als kennelijk doel een ander te schaden heet smaad.

 

Het gaat "slechts" om een paar duizend euro en eigenlijk heb ik ook helemaal geen zin in een rechtszaak. Echter, ik zou het ook hoogst onbevredigend vinden als deze zaak geen enkele gevolgen voor de verzekeraar zou hebben. Derhalve heb ik een tweetal domeinnamen geclaimd met het idee enkel deze communicatie omtrent deze zaak online plaatsen, plus de mogelijkheid voor eventuele andere gedupeerden om hierop te reageren.

Dat lijkt me niet verstandig. Je gaat nu handelen vanuit emotie in plaats van verstand en dat kan jouw schade wel eens veel groter maken.

Wat mij betreft: als jij meent in je recht te staan, dan maak je die gang naar de rechter gewoon. Sta je daarentegen niet in je recht en wil je op deze manier je "gram halen", dan zou dat zeker een vorm van smaad kunnen zijn.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was, zou ik met alle gevoerde correspondentie een jurist raadplegen die op de hoogte is van de Duitse omgangsvormen en de Duitse taal. In geval je verdere stappen gaat ondernemen. De Duitse cultuur kenmerkt zich namelijk door het vaak rigide vasthouden aan hetgeen overeengekomen is in een contract of een polis, die er in dit geval nog niet is.

 

Je hebt het niet vermeld, in welke taal is de communicatie geweest, wat is jouw kennis van die taal en hoe heb je het geïnterpreteerd.

 

Het probleem zit nu in de voorgeschiedenis, misschien hebben ze wel gelijk, misschien ook niet. :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ook naar Nederlands recht is de polis leidend. Zeker een zakelijke verzekerde zal in rechte geen steun vinden voor de stelling dat hij dacht dekking te hebben zonder enige vorm van bevestiging te hebben ontvangen.

 

Alleen als jij met logfiles aan kunt tonen dat jouw email afgelegd is op de server van de ontvanger, maak je misschien een kans.

 

Wat betreft de domeinnamen, dat is evident een no-go.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.