• 0

Onderneming laten groeien als ondernemer ipv bestuurder

Hoi,

 

Als DGA van een groeiende, middelgrote onderneming, wil ik jullie een scenario voorleggen in de hoop dat jullie het herkennen (uit literatuur, praktijk of wellicht zelf doen) en/of kunnen meedenken in de mogelijke consequenties. Ik heb (zo voelt het althans :)) het hele internet afgezocht, maar kan niet vinden wat ik zoek. De situatie is als volgt:

 

De afgelopen jaren is de rol die ik vervul, alsmede de tijd die ik ermee bezig ben (logischerwijs) verschoven, van pionier/ontwikkelaar naar bestuurder/manager. De afgelopen tijd heb ik veel op mijzelf en de organisatie gereflecteerd en ik zie dat er nog fantastisch veel potentie zit in de onderneming. Echter voor mijzelf zou ik deze ontwikkeling veel liever doormaken in de rol van pionier/ontwikkelaar dan als bestuurder/manager.

 

Nu loop ik rond met het volgende idee: Ik wil iemand aantrekken voor de rol van bestuurder en zelf terugkeren naar de werkvloer en doen wat ik het allerliefste doe. Naar buiten treden en praten met klanten, weten wat er leeft en speelt in "mijn" markt en binnen meewerken en kijken hoe processen lopen, kijken wat slimmer kan, etc. etc.

 

Mij zijn persoonlijk geen voorbeelden bekend van een dergelijk idee, maar uniek kan het niet zijn. Het staat voor mijzelf nog absoluut in de kinderschoenen, het is nog maar de vraag of het sowieso haalbaar is. Ik heb de aankomende zes maanden uitgetrokken om e.e.a. te onderzoeken en kan daarbij alle input gebruiken.

 

Ik hoop dat ik de grote lijnen van het idee duidelijk heb omschreven. Ik ben erg benieuwd naar jullie reflectie.

 

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden/ideeën.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op HL.

 

Inderdaad is jouw idee helemaal niet zo ongebruikelijk. Wel kom ik in de praktijk vaker tegen dat het bij betreffende ondernemer aan besef ontbreekt dat rollen kunnen verschuiven. Jij hebt daar blijkbaar wel goed besef van!

 

Ik ken dan ook wel goede voorbeelden uit mijn adviespraktijk: één daarvan betreft een bakker die meerdere vestigingen heeft en deze moet bemensen, omdat hij nu eenmaal niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn en het hem aan inzicht (en interesse) ontbreekt om zich bezig te houden met het aantrekken van mensen met het juiste profiel.

 

Hij is het liefst achter de schermen creatief bezig met - het ontwikkelen van - lekkere en mooie producten. De winkels werden grotendeels vanuit uitzendbureaus bemenst, met wisselend succes, tot op een gegeven moment de resultaten toch achteruit holden, omdat hij de uitvoering in de winkels te snel en te vaak aan die mensen overliet.

 

Lang verhaal kort: deze bakker heeft zich laten adviseren en ondersteunen in het aantrekken van juiste mensen en heeft inmiddels op elke winkel iemand die betrokken is, inzicht heeft en hem dus perfect aanvult, met navenante resultaten.

 

Jouw verhaal deed mij aan bovenstaand voorbeeld denken, misschien heb je er wat aan.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nu loop ik rond met het volgende idee: Ik wil iemand aantrekken voor de rol van bestuurder en zelf terugkeren naar de werkvloer en doen wat ik het allerliefste doe. Naar buiten treden en praten met klanten, weten wat er leeft en speelt in "mijn" markt en binnen meewerken en kijken hoe processen lopen, kijken wat slimmer kan, etc. etc.

 

 

Dit is precies wat ik afgelopen jaar gedaan heb. Weliswaar is mijn bedrijf klein, maar ik heb gemerkt dat mijn rol als bestuurder eerder het bedrijfsproces in de weg zat dan versterkte. Ik heb geen zeggenschap meer in het bedrijf behalve als aandeelhouder en als adviseur. Dit was wel even wennen, maar het voelt veel beter.

 

Ik heb naast het bedrijf een eenmanszaak, waar ik nieuwe dingen in ontwikkel/uitvind. In de vragen die vanuit klanten komen is vaak een nieuwe ontwikkeling nodig. Ik inventariseer op verzoek de situatie en creëer indien het mogelijk is een oplossing. Als het dan verkocht wordt levert het bedrijf de spullen aan de klant. Door in mijn eenmanszaak die ontwikkeling te doen, ben ik helemaal vrij dit op eigen wijze te doen.

 

Verder heb ik met een aantal andere enthousiastelingen een ideële stichting opgezet die het maatschappelijk bewustzijn over de gevolgen van fysieke belasting gaat opkrikken. Het bedrijf kan daar ook van profiteren evenals vele concurrenten.

 

Kortom een stap die mij veel vrijheid en levensvreugde heeft opgeleverd.

 

Ik hoop dat je iets aan mijn bijdrage hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

In onze branche is het eigenlijk niet anders.

Veel eigenaren/directeuren draaien op de werkvloer mee en laten, als het budget het toelaat, ander de bestuurlijke dingen doen.

Op zich een mooi streven, opdrachtgevers waarderen het heel erg. Het gevaar is echter dat personeel moeilijk te controleren is, want je bent immers niet in kantoor aanwezig. Dit is ook vaak het verhaal in mijn branche bij een fallissement. De eigenaren weten niet wat er gaande is. Vaak zijn degene van de administratie niet in staat op tijd aan de bel te trekken. Ook al hebben ze alle benodigde dimploma's en ervaringen.

Wat ik ook veel hoor is dat personeel met een dubbele agenda op sleutelpositie's zitten. En dus binnenkomende opdrachten doorverkopen aan andere opdrachtgevers SOms zelfs zo brutaal dat ze er mee adverteren.

 

 

Dus enerzijds kan het heel goed werken, maar zorg er anderzijds ook voor dat je alles heel goed in de gaten houdt.

Link naar reactie
  • 0

Dag naamgenoot Peter,

 

De 6 maanden die je zou uittrekken, zijn nu net voorbij.

Toch heb ik een paar tips die je niet mag missen denk ik.

 

Als je in de engelse taal kunt lezen, dan is dit boek je vooruitgang:

 

'The e-myth revisited' (Entrepreneurial Myth)

Van Michael Gerber.

Op 30 September verschijnt er een nieuwste editie.

 

Ik hou het hier kort.

 

In dat boek zie je de verschillende petten die je op kunt en moet hebben als ondernemer.

 

En vooral hoe je je bedrijf zo (her)ontwerpt, dat iedereen weet wat hij moet doen.

Zonder constant micromanagement van jouw kant.

 

Tevens een heuse aanrader op dit gebied is 'The 4 hour workweek' van Tim Ferriss.

Een succes. Maar ook wel bekritiseerd. Ik denk onterecht. Ik durf te zeggen dat het een

heel intelligent boek is dat je kan leren hoe je mensen het slimst kunt aansturen en hoe

je je eigen processen veel efficiënter kunt maken.

 

Aangezien het topic hier 'groei' is, is dit misschien ook in jouw belang:

 

Groei kan o.a. door extra personeel aan te trekken (zoals in jouw situatie bedoeld).

Maar je kunt jezelf en je bedrijf ook nog op andere manieren vermenigvuldigen.

 

Bijvoorbeeld door je verkoopboodschap te versterken (copywriting).

Door je aanbod te ontwikkelen: via kennisproducten (info verkopen).

En door beide te vermenigvuldigen en distribueren via media.

 

Niet alleen vermenigvuldig je dan vanwege mediagebruik.

 

Maar je groeit dus ook (of misschien wel juist), door een betere positionering.

 

Je boodschap brengt daardoor immers meer respons teweeg van ideale klanten (betere conversie = groei).

 

Infoproducten onderscheiden je bovendien van de meeste concurrenten (= meer respons en dus groei).

 

Daarnaast verlagen infoproducten ook nog eens de drempel tot respons

(ten opzichte van koude verkoop, uitnodiging voor een gesprek of directe aanschaf)... (= meer respons en dus groei).

 

Ook aan de achterkant (vervolgverkoop van kennisproducten aan bestaande klanten) vergroot je

hiermee je bedrijf (groei).

 

En dit is allemaal groei zonder extra personeel en zonder blijvende extra uren...

 

Ik hoop dat dit je alsnog kan helpen!

 

Groet Peter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat er nog aan toe te voegen is:

 

Je kunt kiezen voor groei met deze strategieën en methoden.

 

Maar je kunt jezelf (zelfs bij gelijkblijvend resultaat) natuurlijk ook

vrijer maken om meer te doen wat je leuk en nuttig vindt...

 

In jouw geval kun je dus een consistentere stroom van hoogwaardige

gesprekken creëren, zonder continue commerciële 'handenarbeid' (prospecten).

 

Deze 'arbeid' kan (deels) immers worden overgenomen door bijvoorbeeld

responsadvertenties (en andere uitingen) met aanbod van info.

 

De lagere responsdrempel kan dan de toestroom vergroten.

 

En doordat men zich vooraf aan het gesprek al in je info verdiept,

kan de kwaliteit van de gesprekken verbeteren.

 

Je hoeft in de gesprekken 'minder te verkopen' omdat je steeds

vaker de (intense) voorkeur vooraf al hebt.

 

Afhankelijk van wat je vervolgens nog 'verkoopt', blijven dit soort

'zelf-gemotiveerde' klanten vaak ook langer bij je.

 

Groet Peter.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.