• 0

Energiekosten bij bedrijf aan huis

Graag zou ik meer weten over energiekosten bij het voeren van een eenmanszaak aan huis. Wij voeren een eenmanszaak aan huis, gebruiken hiervoor natuurlijk een laptop en een deel van de zolderkamer.

 

Wij hebben een zakelijk energiecontract afgesloten die wij gewoon vanuit privé betalen.

 

Nu is onze vraag hoeveel energiekosten we als kostenpost op onze eenmanszaak mogen laten drukken, en of ook de BTW hierop aftrekbaar is op de BTW aangifte.

 

Is hier een verdeelsleutel voor, of zijn er andere methodes om dit te bepalen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je zou ook een schatting kunnen maken van de energie die je verbruikt, dat is verlichting, een laptop en nog wat kleine verbruikers. Dat is waarschijnlijk marginaal t.o.v. je totale energieverbruik in je totale woning. En helemaal omdat je waarschijnlijk in de avond uren het meest in je privé vertrekken doorbrengt en niet op een deel van de zolderkamer. Net als het verbruik door een wasmachine, vaatwasmachine, droger, wat voor het merendeel niet zakelijk is.

 

Zelf denk ik dat je beter je geld kan verdienen met ondernemen dan een marginaal bedrag opvoeren als kosten voor energieverbruik op een deel van de zolderkamer.

 

Maar dat is slechts mijn mening.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet mag je bij een niet zelfstandige werkruimte alleen de energiekosten aftrekken voor zover die toe te schrijven zijn aan apparaten die zakelijk zijn aangeschaft/geëtiketteerd. Denk dan aan de PC met randapperatuur, de oplader van de zakelijke (mobiele) telefoon/laptop, de modem/router voor internet en in mijn geval een broedstoof voor stabiliteitstests.

Heb in mijn geval van alle apparaten het opgenomen vermogen gemeten (watt).

Kosten zijn dan: aantal watt /1000 x dagen gebruik x uren per dag x tarief energie kWh (in mijn geval 23 ct).

Is niet echt de moeite want ik kwam op minder dan 200 Euro uit. Maar alle beetjes helpen. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.