• 0

Nierdonatie: gevolgen/ervaringen / financiële (risico) dekking ondernemers?

Misschien staat dit in het verkeerde forum maar voor mij is dit wel degelijk businessplanning.

 

Ik ben sinds 10-2014 (weer) verder gegaan als zelfstandige.

Ik heb een handelsonderneming(kje), voer controles uit in een bijzonder vakgebied en verhuur mijzelf gemiddeld een uur of 15 per week in dat zelfde vakgebied.

 

Een goede vriend heeft een nier nodig, hij heeft mij niet gevraagd maar ik wil hem graag helpen.

 

Voor ik het aanbied wil ik uiteraard weten waar ik aan toe ben, buiten het feit dat ik niet de reserves heb om een aantal maanden niet te werken heb ik ook nog de zorg (co-ouderschap) voor mijn dochtertje van 2.

 

Ik hoor graag wie hier ervaring mee heeft, de bronnen die ik op internet heb gevonden komen niet allemaal overeen. Daarnaast is het in de praktijk sowiso vaak anders.

 

Meningen en inzichten hoor ik ook graag... Is het wel verstandig ten aanzien van mijn dochtertje... Stel dat...

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste MSV,

 

Ik heb er geen enkele ervaring mee, maar sowieso lijkt me dit niet een geschikt forum voor jouw vraag. De relatie tot ondernemen en ondernemerschap lijkt mij vrij beperkt.

 

De enige praktische relatie die ik mij kan voorstellen is voor jouw eventuele voorziening bij arbeidsongeschiktheid. Die is zowel voor jou als jouw dochter relevant voor het geval dat...

 

Ik kan mij zo voorstellen dat zowel een broodfonds als vrijwillige verzekering via het UWV als zeker een private verzekeraar niet zonder voorafgaande toestemming bereid is om tijdens en na deze ingreep dekking te verlenen voor onverhoopte arbeidsongeschiktheid.

Van deze 3 mogelijke partijen denk ik overigens dat je nog het meeste kans maakt bij het UWV dus ik hoop van harte dat je je daar binnen 3 maanden na einde dienstverband hebt aangemeld

 

Idem voor een overlijdensrisicodekking. Vrijwillige afstand doen van een orgaan zou wel eens een uitsluiting kunnen zijn

 

Mijn advies: neem contact op met de nierstichting, en probeer vooral ook - via hun - mensen (ondernemers en niet ondernemers) te spreken die zelf bij leven een nier hebben afgestaan. Wellicht kunnen zij je verder helpen met alle praktische en emotionele punten.

 

Overigens: diep respect voor het feit dat je dit alleen al wilt overwegen!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dapper!!!

 

Ik denk dat je je eerst goed moet laten informeren over de risico's die een nierdonor loopt. En dat door een arts — niet door een verzekeraar, niet door Google en niet door ons.

 

Wat je dochtertje betreft: de harde realiteit is dat je voor háár dan nooit donor meer kunt worden, mocht ze dat ooit nodig hebben. Dat is een vreselijk dilemma.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Gezien ik vooral tegen het financiële gevolg aanhik zoals omzetderving en bijvoorbeeld toekomstige verzekeringen leek me dit juist dé plek om informatie te winnen.

 

De risico's zowel lichamelijk en geestelijk zijn me bekend en in mijn ogen weg te strepen tegen het feit dat ik hem en zijn omgeving een goede kans bied op een fijne toekomst.

 

Helaas zijn dat niet de enige afwegingen die ik moet maken...

 

 

[mod edit: abusievelijke mod edit ipv quote hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Gezien ik vooral tegen het financiële gevolg aanhik zoals omzetderving en bijvoorbeeld toekomstige verzekeringen leek me dit juist dé plek om informatie te winnen.

 

Ook dat gaat maar tot op zekere hoogte, bij gebrek aan enige ervaring met deze situatie of iets dat er ook maar enigszins in de buurt komt.

 

Ook daarvoor raad ik je vooral aan contact op te nemen met de Nierstichting

 

Ik wil het overigens maandag wel voor je navragen bij een paar medisch acceptanten van verzekeraars die ik met regelmaat spreek voor vooradvies. Ben benieuwd hoe verzekeraars hier mee om gaan.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

toch maar met de Nierstichting daar over gaan bellen.. denk ik.. zij hebben ongetwijfeld vaker met dit bijltje gehakt.. en weten vast ook veel beter dan wij hoe verzekeraars reageren op vrijwillige donatie

 

en voorzover je geen arbeidsongeschikheidsverzekering hebt die zou kunnen dekken.. vond ik bij de Nierstichting het volgende

 

 

De kosten die ik als donor maak worden die vergoed?

Het uitgangspunt is dat donoren die vrijwillig en onbaatzuchtig een nier afstaan hun kosten geheel of gedeeltelijk vergoed krijgen. De zorgverzekeraar van de ontvanger vergoedt de kosten van medische zorg (vooronderzoeken, opname en operatie) en de reiskosten die de donor tot 3 maanden na de operatie moet maken in verband met de donatie.

Een werkgever meldt zijn werknemer/donor ziek bij het UWV. Die regelt vergoeding van het bruto salaris van de werknemer/donor aan de werkgever.

Zelfstandigen, die ten gevolge van een orgaandonatie niet kunnen werken, geen (volledig dekkende) arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben en inkomen missen, kunnen een beroep doen op de regeling “Subsidie donatie bij leven” die namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport door de Nederlandse Transplantatie Stichting wordt uitgevoerd. Ook voor niet-medische kosten zoals reis- en verblijfkosten van donoren die buiten Nederland wonen, reiskosten voor iemand die de donor bijstaat, vergoeding extra zorgkosten en een eenmalige vaste vergoeding voor extra uitgaven ten gevolge van de donatie, herstel of voorbereiding ervan, kan men een beroep doen op deze regeling.

 

dan blijft dus vooral nog de vraag staan hoe de risico's van (langdurige) gevolgen worden afgedekt.. zowel qua gezondheid als arbeidsongeschiktheid.. de zorgverzekeraar van de ontvanger neemt jou medische kosten voor 3 maanden op zich.. hoe lang de subsidie duurt is niet meteen duidelijk..

 

Voor het scenario dat alles goed gaat lijkt het (financieel) dus wel aardig geregeld te zijn..

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei spreken de bronnen zichzelf ook wel eens tegen.

 

Onderstaande heb ik hier gevonden:

 

Kosten donatie bij leven

 

De onkosten waarvoor u een vergoeding kunt aanvragen zijn:

 

medische kosten die de zorgverzekeraar niet vergoedt;

eigen bijdrage voor Wmo-hulp;

reiskosten en verblijfkosten voor diegene die de donor bijstaat;

opvang van kinderen;

een vast bedrag voor diverse kleine kostenposten (zoals gebruiksartikelen voor een verblijf in het ziekenhuis).

 

Voorwaarden tegemoetkoming donatie bij leven

Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, zijn er de volgende voorwaarden:

 

de persoon die uw orgaan krijgt, heeft een zorgverzekering afgesloten;

de kosten zijn gemaakt in de periode die eindigt uiterlijk 13 weken (nierdonatie) of 26 weken (leverdonatie) na uw ontslag uit het ziekenhuis;

u ontvangt niet op een andere manier een vergoeding voor deze kosten.

 

Nierstichting heb ik al eens gebeld maar werd ik niet bepaald wijzer van, had echter meer met de medewerker te maken vermoed ik, dus dat ga ik komende week ook nog eens doen.

 

Norbert, vraag eens na... wie weet!

Link naar reactie
  • 0

ach ja dat heb je met internet.. de waarheid van de een is de leugen van de ander.. en varianten zoals (jaren) oude informatie of onvolledig ogende informatie omdat het algemeen informerend een breed dekkend moet zijn, ik denk dat de bron die noemt vooral het laatste aan de hand is, er word alleen informatie gegeven die in alle gevallen van toepassing is. Dat een zelfstandige ook een inkomensderving vergoed kan krijgen als hij niet of onvoldoende verzekerd is. dat ziet men dan als info voor een te kleine doelgroep..

 

met het risico dat ik je nog meer info geef die je al hebt,,

ik heb nog wat info zitten lezen en bij de Nederlandse transplantatie stichting zouden ze je wellicht beter kunnen helpen als bij de Nierstichting.. de NTS behandeld als ik het goed begrijp de subsidie aanvragen

 

In onderstaande link zie ik vrij duidelijke informatie (en opvolgende links) voor zelfstandigen incl een telefoonnummer en de mogelijkheid per mail en proefberekening aan te vragen.

voor de relevante info moet je even paar alinea's omlaag scrollen..

 

www.transplantatiestichting.nl/donor-worden/donatie-bij-leven/medische-kosten-loonderving-en-verzekeringen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zwaar respect voor iemand die bereid is een vriend te helpen op deze manier.

 

Zelf net 3 sessies door niersteen vergruizer doorlopen en besef dat het een offer is!

 

Wat mij betreft mag de geldkraan open naar mensen zoals U om op zijn minst de herstelperiode te overbruggen en enige gulheid zou niet ongepast zijn hierin.

 

Dat meer mensen deze moed mogen hebben. Petje af.

Link naar reactie
  • 1

Zoals toegezegd heb ik contact opgenomen met de medisch acceptanten van een paar (goede) AOV verzekeraars.

 

De eerste reactie terug komt van Movir (die sinds kort niet alleen hoog opgeleide kenniswerkers maar - met een nieuw - product ook ondernemers met handels- en productie of handenarbeid-risico's verzekert)

 

Movir geeft aan dat het vrijwillig afstaan van een nier zowel voor als na het aanvragen van een arbeidsongeschikheidsverzekering geen beletsel hoeft te zijn voor de medische acceptatie.

 

Indien de donateur één maand na de operatie weer actief is zonder noemenswaardige medische problemen, is normale acceptatie zonder uitsluitingen of beperkingen gewoon mogelijk. Verzekeraar gaat dus niet al op voorhand het (toekomstige) risico op eventuele problemen uitsluiten.

Ook als iemand al verzekerd is en vervolgens - als gezond persoon - besluit een nier besluit af te staan, heeft dit geen gevolgen voor de dekking. (waarbij het uiteraard altijd wel wenselijk is om het vooraf even te overleggen: wellicht dat een verzekeraar dan ook bereid is dekking te verlenen voor de operatie- en herstelperiode)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.