• 0

btw terugvragen bij bouw eigen woning / deel zakelijk gebruik

Goeiedag,

 

ik ben mijn eigen huis aan het bouwen en daar komt een kantoorruimte in waar ik mijn werk kan doen.

Nu kwam ik onderstaande bericht tegen en vroeg mij af of iemand hier al eens ervaring mee heeft gehad, of dit nog steeds mogelijk is en hoe dit dan in zijn werk gaat.

 

hopelijk kan iemand mij bijpraten.

 

bericht:

btw.jpg

 

Zie gehele stuk hier:

link

 

 

 

[bijlage verwijderd]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zult, voor de btw, dan moeten bepalen hoeveel procent zakelijk gebruikt wordt. Alleen over dat zakelijke deel kun je de betaalde btw in aftrek brengen. Uiteraard alleen als je btw belaste werkzaamheden uitvoert als ondernemer.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie.

jammer genoeg niet de volledige btw teruggave dus...

 

 

dus als, laten we zeggen, 15% van het gehele oppervlakte zakelijk wordt gebruikt en de kosten bijv. 200.000 zijn, mag dan 30.000 euro als zakelijk wordt opgevoerd? (23.700 tkv de winst en 6300 btw?)

 

En maakt het dan nog uit dat de facturen (logischerwijs) niet op naam van de onderneming staan, maar op privé? De facturen worden namelijk naar mij privé gestuurd. (eenmanszaak).

Link naar reactie
  • 0

... (eenmanszaak).

 

Lijkt mij handig om je te realiseren dat wanneer je de woning (gedeeltelijk of volledig) zakelijk etiketteert voor de omzetbelasting (BTW terugvraagt/verrekent dus) dit tot gevolg heeft dat je BTW verschuldigd bent als je straks je onderneming staakt of de woning verkoopt.

En dan gaat het over de marktwaarde, dat beduidend hoger kan zijn dan de kosten waar je nu over praat.

 

Overigens vraag ik mij af waarom je in de openingspost een plaatje (btw.jpg) van “Diensten in en uit het buitenland” erbij gezet hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de woning voor de omzetbelasting zakelijk geëtiketteerd wordt, dan blijft dat natuurlijk zo.

En de verhouding zakelijk/privé blijft ook zo.

 

Misschien kan je later deze naar privé brengen (zoals wanneer je de onderneming staakt!) en dan ben je dus BTW verschuldigd. Over de marktwaarde.

 

Ik krijg nu de indruk dat je denkt dat je een "slimme korting" kan krijgen op de bouwkosten (door de BTW terug te vragen omdat je een eenmanszaak hebt), maar zo werkt het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben gewoon van mening dat ik een deel zakelijk zou moeten kunnen afschrijven, omdat een deel ook zakelijk gebruikt wordt. Daarom ben ik aan het bekijken wat er mogelijk is.

Ik maak nu een hoop kosten privé en voor een gedeelte zal ik dit zakelijk gaan gebruiken.

 

Toen ik het stuk tegenkwam dat ik in mijn eerste post had aangegeven was dat wel een trigger om verder te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik las deze (oude) discussie en heb daar eigenlijk nog wat vragen over. Ik weet niet of dat op deze manier kan? (maar ik probeer het gewoon)

 

Ik ga er dan vanuit dat je bij de nieuwbouw het zakelijke deel voor de btw als zakelijk etiketteert (zeg 15%), maar voor de inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak) niet.

 

De tekst van P. "Lijkt mij handig om je te realiseren dat wanneer je de woning (gedeeltelijk of volledig) zakelijk etiketteert voor de omzetbelasting (BTW terugvraagt/verrekent dus) dit tot gevolg heeft dat je BTW verschuldigd bent als je straks je onderneming staakt of de woning verkoopt." --> is dat alleen als je binnen 10 jaar staakt of de woning verkoopt, of blijft dat gelden?

 

De tekst van P. "Ik krijg nu de indruk dat je denkt dat je een "slimme korting" kan krijgen op de bouwkosten (door de BTW terug te vragen omdat je een eenmanszaak hebt), maar zo werkt het niet." Als je bij verkoop na 10 jaar geen BTW meer terug hoeft te betalen, is het toch wel een "slimme korting" op de bouwkosten, of zie ik het verkeerd?

 

En ik was ook geinteresseerd in een vraag die wel gesteld was, maar nog niet beantwoord was:

"En maakt het dan nog uit dat de facturen (logischerwijs) niet op naam van de onderneming staan, maar op privé? De facturen worden namelijk naar mij privé gestuurd. (eenmanszaak). "

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste sPeter,

Het wordt gewaardeerd om kennis te delen op,Higherlevel. Wat niet wordt gewaardeerd, is vragen ten behoeve van eigen Clientele ! Bij aanmelden ben je akkoord gegaan met onze huisregels ! w.o.

Juristen, fiscalisten en boekhouders delen belangeloos hun expertise op Higherlevel.nl. Dit wordt enorm gewaardeerd. Echter, vragen vanuit die expertisehoek voor eigen klantdossiers zijn niet toegestaan en worden verwijderd. Hiervoor kun je het Forum Fiscaal Dienstverleners raadplegen.
.

Vandaar dat ik hier een slot op zet .

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.