• 0

Management fee berekenen o.b.v. gebruikelijk (DGA) salaris

Goedemiddag,

 

Na aardig wat zoekwerk op diverse fora waaronder Higherlevel, en het niet niet compleet kunnen maken van het plaatje voor mijn specifieke situatie, hoop ik dat iemand mij kan helpen.

 

Situatie:

- Op 1-01-14 ben ik samen met mijn compagnon een arbeidsbemiddelingsorganisatie begonnen.

- De structuur betreft 1 werk BV en 2 holdings.

- Ik ben 100% eigenaar van mijn holding en mijn compagnon 100% van de zijne.

- We zijn ieder 50% aandeelhouder van werk BV.

- We zijn in loondienst bij onze eigen holding.

- In 2014 hebben we te weinig omzet gegenereerd om het gebruikelijk loon uit te keren.

- In 2015 kunnen wij het gebruikelijk loon (44.000,-) per DGA uitkeren.

 

Actie:

Om de management fee te berekenen die mijn holding aan de werk BV maandelijks gaat factureren, wil ik te werk gaan als volgt:

Bruto loon: 44000,- / 12 = 3666,67 p/m

Management fee: 3666,67 + 21% BTW = 4436,67

 

Vraag:

1. Om mijzelf vanuit de holding op de juiste en meest efficiënte manier salaris uit te kunnen keren, zou ik graag duidelijk hebben of mijn denkwijze en berekening de juiste is.

2. Kan ik de betaalde BTW over de management fee (die ik via de holding afdraag) via de werk BV weer aftrekken?

3. Aangezien de holding en werk BV geen fiscale eenheid zijn, kan ik de BTW niet achterwege laten, correct?

4. Loonstrook: Waar moet ik rekening mee houden naast de 1125,58 aan loonheffing? Dien ik 4,85% aan "inhouding bijdrage Zvw" te berekenen of ben ik hier niet verplicht toe omdat ik 50% aandelen bezit en dus niet ontslagen kan worden?

 

 

Ik hoop dat iemand voldoende bagage heeft om mij te helpen aangezien ik mijzelf (en de management fee) nog niets heb "durven" uitkeren voordat ik zeker weet dat ik geen correcties hoef toe te passen.

 

 

Bij voorbaat dank!

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ervan uitgaande dat je de € 44.000,- kunt hanteren het volgende.

 

1. Ja, op zich wel. Echter, je zou de management fee kunnen afronden, bijvoorbeeld op 4k per maand. Dan houdt de holding ook wat over om andere kosten te betalen.

2. Ja. Management fee is een belaste prestatie. Let op: de werkmaatschappij moet hierbij wel belaste prestaties verrichten maar daar ga ik even van uit.

3. Klopt, zie 2.

4. De bijdrage Zvw moet ook berekend worden. Waar jij op doelt zijn de werknemersverzekeringen zoals WW, die kun je achterwege laten.

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaande dat je de € 44.000,- kunt hanteren het volgende.

 

1. Ja, op zich wel. Echter, je zou de management fee kunnen afronden, bijvoorbeeld op 4k per maand. Dan houdt de holding ook wat over om andere kosten te betalen.

2. Ja. Management fee is een belaste prestatie. Let op: de werkmaatschappij moet hierbij wel belaste prestaties verrichten maar daar ga ik even van uit.

3. Klopt, zie 2.

4. De bijdrage Zvw moet ook berekend worden. Waar jij op doelt zijn de werknemersverzekeringen zoals WW, die kun je achterwege laten.

 

Bedankt voor de uitleg.

 

1. Duidelijk.

2. De werk bv ontvangt credit facturen inc. btw welke we afdragen dus dat zit goed.

3. Duidelijk.

4. Dus als ik het goed begrijp moet ik de "eigen bijdrage zvw" (4,85%) wel doorberekenen maar de "werkgeversheffing" zvw (6,95%) niet?

 

 

Beste Shiners

 

Er is meer dan brutoloon en premie ZVW. Kijk even naar de bijgaande XLS.

Niet alles in van toepassing, maar denk met name aan bankkosten en boekhouderskosten.

 

groet

Joost

 

Bedankt Joost,

 

Telefoon en internet doen we nu nog via de werk bv maar willen we naar de holdings trekken aangezien het niet om gelijke bedragen gaat en hier de holdings juist handig voor zijn.

 

1. Kunnen we de automatische incasso's hiervoor gewoon om laten zetten naar de rekeningnummers van de holdings of moet ik hier nog is voor aangeven bij de belastingdienst? (ik maak uiteraard de nodige aanpassingen in de financiële administratie)

2. Kunnen we onze VGZ verzekering hier ook van laten betalen of moet zoiets echt persoonlijk blijven en kunnen we hier geen fiscaal voordeel behalen?

3. Accountant kosten doen we ook via de werk bv als ze van een algemeen karakter zijn. Als er kosten voorde specifieke holding moeten worden gemaakt, dan willen we dat wel via de holding laten lopen.

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik het nu compleet.

 

Aangezien ik niet verzekerd ben voor de werknemersverzekeringen, betaal ik zelf 4,85% van mijn netto loon. Met als grondslag mijn belastbaar loon.

 

Kan iemand bevestigen dat ik met onderstaande berekening mijn loonstrook kan fabriceren en het netto bedrag klopt zodat ik dit kan uitkeren?

 

Salaris: 3.666,67

Loon voor loonheffing: 3.666,67

Loonheffing: -1.125,58

Subtotaal: 2.541,09

Inhouding bijdrage Zvw 4,85%: -177,83

 

Uit te betalen: 2.363,26

 

Alvast bedankt!

 

Shiners Recruitment B.V.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.