• 0

Wie kan een sluitend antwoord geven op wel of geen VAR aanvragen/nodig hebben

Hallo allemaal,

 

Ook ik struikel over het feit wel of geen VAR-wuo aan te vragen. Ik doe al een aantal jaren IB/PV aangifte als zijnde ondernemer, echter door groei van 1 van mijn opdrachtgevers weet ik nu even niet meer wat te doen.

 

Opdrachtgever staat als eenmanszaak ingeschreven bij de KvK, met gesplitste werkzaamheden. Door de groei van 1 tak, is daar personeel aangenomen.

 

De groei houdt in dat de betreffende opdrachtgever mij wil inhuren als controleur voor de gegroeide "tak", buiten de werkzaamheden die ik altijd al voor het betreffende bedrijf heb verricht.

 

De facturatie is gescheiden in de zin dat ik voor de groeiende tak - te noemen A - op bedrijf A factureer en voor de andere tak - te noemen B - op bedrijf B factureer.

Aangezien het een eenmanszaak is, maakt het juridisch natuurlijk niets uit.

 

Echter, er is mij gevraagd eventueel in te vallen voor het huidige personeel ten tijde van ziekte of ten tijde van personele schaarste. Hierdoor komt m.i. de VAR-wuo in gevaar.

 

Indien ik hiermee akkoord zou gaan, zal het erom vallen of ik onder de 70% norm blijf. Verder ben ik ondernemer in de ruimste zin des woords, heb meerdere opdrachtgevers, ik investeer, bedrijfsrisico ligt 100% bij mij, debiteurenrisico idem, geen doorbetaling bij ziekte, geen gezagsverhouding, geen opbouw vrije dagen enz enz enz.

 

Wie kan en wil mij wijsheid verschaffen? Ik weet het zelf niet meer...

 

Alvast enorm bedankt !

 

Tamara

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Tamara

 

Wil je de opdracht per se aannemen?

 

Die 70% norm is maar een onderdeel van de VAR. Als je meer dan 70% van (in dit geval bedrijf A en B samen, want dat is gewoon 1) je inkomen bij een opdrachtgever verdient, dan maakt dat je VAR-WUO niet per se ongeldig.

 

Wat belangrijker is, is de vraag of jij denkt dat je met deze werkzaamheden in feite een dienstbetrekking aangaat. Jij moet komen werken, hij moet jou betalen, en jij staat onder zijn gezag. Of is dat laatste nou juist niet het geval? Of kun jij ook een ander sturen die het werk gaat doen?

 

Zonder gezagsverhouding geen dienstbetrekking!

 

Voor de fiscus is het in zoverre relevant dat als dit wel aangemerkt wordt als verkapte dienstbetrekking, dat jij kunt fluiten naar de voordelen als zelfstandigenaftrek omdat je de urennorm van 1.225 niet haalt. De uren voor deze opdrachtgever tellen dan immers niet meer mee.

 

Dus een kwestie van overwegingen. Ga je de opdracht uit de weg vanwege je huidige VAR-WUO of neem je deze aan en waag je de gok?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Joost,

 

Wil ik de opdracht perse aannemen?? Tja het is wel heel erg interessant :-)

 

Er zal geen verkapte dienstbetrekking zijn daar ik niet onder zijn/haar gezag sta en ja ik ben gerechtigd om een derde persoon te sturen om de werkzaamheden te verrichten, kan zelf de tijden indelen enz enz enz

 

Sowieso zal er een contract worden opgesteld waarin een en ander zal worden afgevinkt, o.a. de gezagsverhouding of beter gezegd; het ontbreken daaraan

 

Hik ik alleen nog tegen de 70% norm aan, ik weet dat dit niet 100% leidend is, maar wil, zoals je zelf al zegt niet voor de verrassing komen te staan dat ik geen MKB-winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek kan claimen.

 

In elk geval enorm bedankt voor het delen van jouw wijsheid!

 

Groet Tamara

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.