• 0

Bedrijfsovername [vergoeding aandeelhouder]

Ik heb de volgende situatie, we staan op het punt van overname door een ander bedrijf, dit ivm financiele problemen, de partij dit ons bedrijf wil overnemen heeft liever geen faillisement maar een overname. Nu ben ik aandeelhouder samen met nog 2 andere vennoten, ik en een andere vennoot hebben elk 22,5 % aandelen, de andere vennoot heeft 55% aandelen. Nu is al bekend dat bij overname de partij niet met mij verder wil dus kort gezegd ik word ontslagen. Mijn dienstverband is 15 jaar, mijn aandeelhoudersschap is 3 jaar. Is het mogelijk dat ik een eventuele vergoeding kan eisen?

De andere vennoot van 22,5% heeft geen belang om ook voor deze partij te gaan werken. Mag hij ook iets eisen eventueel?

Dan de vennoot met 55% die gaat wel werken voor deze partij ivm relaties e.d.

Wat kan en wat is mogelijk?

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
Mijn dienstverband is 15 jaar, mijn aandeelhoudersschap is 3 jaar.

Ben je in dienst van de werkmij of van je eigen holding? Maar zelfs indien dat laatste is er mogelijk 3 jaar geleden sprake geweest van "frontverandering" en zou je wel eens dezelfde rechten als normale werknemers kunnen hebben. In dat geval moet er mogelijk ook een normale ontslagvergunning bij het UWV aangevraagd worden.

Sowieso ben je verplicht verzekerd (of had je dat moeten zijn, de werkmij dient of diende daarvoor sociale premies af te dragen), en heb je recht op WW

Is het mogelijk dat ik een eventuele vergoeding kan eisen?

Als je de status van werknemer hebt zou dat zomaar kunnen, maar besef je wel dat je in een bijna-faillissement-situatie niet heel veel te eisen hebt. Anders wordt het voor de overnemende partij mogelijk interessanter om het bedrijf toch failliet te laten gaan, en dan via de curator over te nemen. Dan sta je met lege handen

Los daarvan heb je uiteraard als aandeelhouder recht op vergoeding van je aandelen als je die verkoopt: 22,5% van de overnameprijs is voor jou. Vraag is natuurlijk of die overnameprijs wel reëel vastgesteld wordt.

Afhankelijk van de inhoud van je aandeelhouders/managementovereenkomst ben je overigens niet altijd verplicht om je aandelen aan te bieden, en dat biedt uiteraard ook nog onderhandelingsruimte

Mijn advies: schakel deskundige hulp in, benader een goede advocaat - wellicht kun je hierin gezamenlijk optrekken met je andere mede-aandeelhouder?

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar