• 0

wel of niet BTW-plichtig?

Ik heb de volgende situatie:

 

Er is mij een langlopende IT-engineering opdracht (enkele jaren) door een buitenlands bedrijf (wel in EU) aangeboden. Ik deel mijn eigen uren in en ik werk vanuit huis of waar ik dan ook ben. Ik zal maandelijks een factuur sturen voor gemaakte uren.

 

Volgens de KvK hoef ik mij niet in te schrijven omdat ik maar 1 opdrachtgever heb, en dus niet aan hun criteria voldoe als zijnde onderneming.

 

Ik wil graag het inkomen als Resultaat uit Overige Werkzaamheden opgeven, zodat ik nog wat kosten kan aftrekken.

 

Vraag is nu moet ik mij bij de BD aanmelden als ondernemer voor de BTW?

 

Ik zou het liefst niet BTW-plichtig worden want dat scheelt weer administratie. Mijn vraag is of dit ook mag? Ik lees verschillende dingen. Bijvoorbeeld dat factureren zonder BTW gewoon mag, maar ook dat zodra factureren regelmatig gebeurt, BTW zal moeten worden geheven. Maar ik lees ook dat op facturen naar andere EU landen 0% BTW gererekend wordt. Dus dan kan ik het net zo goed weg laten, of begrijp ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat begrijp je inderdaad verkeerd.

 

En je ben sowieso BTW plichtig in dit geval. Maar je verlegt de BTW naar de afnemer. Althans als de afnemer zelf een BTW nummer heeft. Je moet ook checken dat het nummer werkelijk klopt (in de VIES database).

En je moet Opgaaf ICP doen, naast je BTW aangifte.

 

Lees dit maar goed door.

 

 

EDIT: Hier hebben wij het toch eerder over gehad, zie ik net...

Er is niets veranderd sinds toen, het is niet eens zo lang geleden.

Link naar reactie
  • 0

Nou is er nog wel het volgende, namelijk dat ik me bezig wil houden met een compleet andere activiteit waar ik graag in wil groeien. Deze activiteit zal dit jaar nog heel weinig opleveren, of alleen maar verlies. Ik zal hier een uur of 15-20 per week in steken. Met het IT werk kan ik rond komen, de andere activiteit is een stuk lastiger.

 

Ik zit te denken om dan toch mezelf bij de KvK in te schrijven icm met de IT opdracht, maar dan vraag ik me het volgende af:

 

- kan ik totaal verschillende activiteiten onder dezelfde eenmanszaak onderbrengen?

- kan ik kosten gemaakt met de tweede activiteit van mijn totale inkomen aftrekken? (de kosten voor de tweede activiteit zullen veel hoger zijn dan de inkomsten, dus die moeten uit de inkomsten van het IT werk komen)

- gelden opdrachten gedaan voor de tweede activiteit samen voor een totaal aantal opdrachtgevers?

- gelden de uren besteed aan de tweede activiteit samen met de IT opdracht voor het uren criterium?

Link naar reactie
  • 0

Allemaal: Ja!

 

Het enige is dat (heb ik begrepen tenminste) de KvK overspoeld wordt door 'inschrijvingen'. En in principe proberen zij dat beperkt te houden.

Dus je moet activiteiten opnoemen waarbij men denkt "jaha, dat moeten wij inschrijven...". Anders zeggen zij weer misschien 'dat doen wij niet...!' of zoiets.

Is namelijk een beetje arbitrair soms.

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal mijn core-business maar als de je de KvK site erop nakijkt staat daar inderdaad te lezen dat het bij eenmansbedrijven soms lastig is om te bepalen of er sprake is van een onderneming. De KvK hanteert dezelfde criteria als de belastingdienst. Als je goederen of diensten levert en zodoende BTW-plichtig bent ben je in de regel ook een onderneming en zou je dus ingeschreven moeten kunnen worden. Zoals Peter al geschreven heeft maakt het niet uit of je alleen facturen schrijft met 0% BTW omdat je klant(en) zich buiten NL bevinden. je hebt immers ook nog te maken met aftrek van voorbelasting van voor de onderneming aangekochte goederen of diensten.

Link naar reactie
  • 1

Nou, er zijn wel situaties denkbaar wanneer de KvK (misschien met recht, misschien ten onrechte) weigert om een onderneming in te schrijven, maar er toch sprake is van BTW plicht.

Voor dat geval heeft de BD (die niet voor een gat te vangen is!) het volgende formulier ontworpen (dat je dan verplicht bent om in te vullen en op te sturen, zodat ja alsnog als belastingplichtig geregistreerd kan worden): formulier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.