Dag allemaal,

Ik heb een dringende vraag. Ik ben DGA van een transportbedrijf met een waarde van ongeveer €1.000.000. Ik wil binnenkort een testament laten maken en ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden, zo hoorde ik via via over de fiscaal gunstige (?) quasi-wettelijke verdeling waarbij mijn partner 1% van de nalatenschap ontvangt en mijn 2 kinderen de overige 99%. Maar waarbij mijn partner de gehele nalatenschap erft met een schuld aan mijn kinderen.

Mijn vraag is als volgt:

Indien ik overlijd en ik heb gekozen voor een quasi-wettelijke verdeling. Wat zijn dan de gevolgen voor het aanmerkelijk belang? Wordt mijn partner dan 1% aandeelhouder en mijn kinderen 99% of is de situatie anders?

Met vriendelijke groet,

Jan Merschen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48438-quasi-wettelijke-verdeling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Jan

In een dergelijk testament kun je apart opnemen wie de aandelen erven. Het zal in de praktijk dus uitkomen op ongeveer 1% van de aandelen voor de weduwe, afhankelijk van het aandeel dat de waarde van je BV heeft in je totale nalatenschap.

Wat is de gedachte achter deze scheve verdeling? Op deze manier blijft namelijk een groot deel van de partnervrijstelling in de erfbelasting (ruim 6ton) onbenut.

Bovendien, mits de BV voortgezet wordt door de erven, kan ook daar nog een erfbelastingvrijstelling van ruim een miljoen voor de waarde van de BV benut worden, bekend onder de BOF, bedrijfsopvolgingsfaciliteit. Maatwerk, dus laat je goed voorlichten door de notaris.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik dacht ergens gelezen te hebben indien de verdeling 1%-99% is. De kinderen een vordering krijgen op mijn partner, en dat deze vordering door fictief vruchtgebruik aardig kan oplopen en zodoende toch de partnervrijstelling wordt benut. Doordat de kinderen niets in handen hebben, wordt alleen mijn partner aanmerkelijkbelanghouder.

Correct me if im wrong....

• 0

Dag Jan

Ik ben geen notaris en ik kan ook niet adviseren of wat je voorstelt juist uitpakt voor je. Ik kan wel zeggen dat als je dit ambieert dat je sowieso een notaris nodig hebt. De 1/99 verdeling kan alleen ontstaan via een testament en daar heb je een notaris voor nodig.

Gezien de financiële belangen lijkt mij een terzake kundige notaris geen overbodige luxe. Die zijn er bij mijn weten niet op HL.

En let erop dat een fictief vruchtgebruik weliswaar fiscaal aanwezig kan zijn maar dat dat nog niet wil zeggen dat je partner volledig aanspraak kan maken op de aandelen van jouw BV (daar is namelijk niets fiscaals aan, dat is gewoon burgerlijk recht)!

Nogmaals, notarieel is veel mogelijk en zorg dan ook dat je, nu je toch een testament moet maken, je jouw wensen daarin goed laat vastleggen. En vergeet de BOF niet.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar