• 0

Bedrijf verkopen of stoppen

Goedenavond,

 

Ik wil gaan stoppen met mijn eenmanszaak. Nu probeer ik uit te vinden wat de slimste keuze is, als ik al een keuze heb...

 

Ik heb een kleinschalig gastouderbureau, de inkomsten zijn circa 500 euro in de maand (na aftrek van kosten dus). Dit is dus heel erg weinig. Het enige dat ik over te dragen heb, is alle documenten (pedagogisch beleidsplan, contracten, protocollen, etc.) en mijn klanten. Deze laatste kan ik natuurlijk niet echt overdragen gezien het om particulieren gaat, maar ik kan hen enkel adviseren om met bedrijf x in zee te gaan. Als een deel of alle klanten besluiten mijn advies niet te volgen, heeft bedrijf x dus ook geen klanten en dus geen inkomsten. Is mijn bedrijf dan wel iets waard? Kan ik mijn bedrijf wel verkopen of kan ik de boel beter gewoon stoppen?

 

En als degene die mijn documenten wil overnemen en mijn hulp/advies de eerste 3 maanden bijvoorbeeld daar een bedrag voor betaalt, hoe werkt dat dan, heb ik dan te maken met btw bijvoorbeeld? Ik ben vrijgesteld van btw, omdat ik onder de kinderopvang val. Of tel ik dat bedrag als winst?

 

Ik google me suf, maar het is lastig om de juiste antwoorden te vinden voor mijn vragen. Advies inwinnen bij een jurist doe ik niet zo snel, gezien dat al snel mijn maandinkomen kost.

 

Ik hoop dat iemand tips voor me heeft...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou kunnen kijken of een gastouderbureau in je omgeving interesse heeft om de klantenportefeuille over te nemen. Als ouders tegen dezelfde contractuele voorwaarden kunnen worden overgenomen is de kans groot dat ze wel blijven - als het gob goed werk levert. Met het gob zou je dan een bedrag voor de klantenportefeuille kunnen onderhandelen.

 

Wat betreft je documenten: iedere instelling beschikt al verplicht over beleidstukken e.d. en heeft ook zo zijn eigen standaard documenten. Ik denk niet dat dit te verkopen is.

 

Overigens: was je een tijd geleden niet aan het overwegen iemand in dienst te nemen? Is de klandizie zo erg terug gelopen?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contract een geïnteresseerde die nog geen gastouderbureau heeft, maar er wel een zou willen starten, zij heeft dus geen documenten die benodigd zijn. Het punt is verder dat ik anders werk dan andere gob's, dus mijn klanten 'verkopen' aan een bureau in de buurt is geen optie. Mijn gastouders zitten juist bij mij vanwege mijn werkwijze.

 

Met personeel was ik ook niet groot, maar ik had tijdelijk iemand die juist werd ingezet om nieuwe klanten te vinden. Zij stopte alleen zelf na een paar weken. En nu is het vooral mijn persoonlijke situatie waardoor ik mijn bedrijf wil verkopen :)

Link naar reactie
  • 0

Maar als jij je na verkoop drie maanden laat inhuren dan is dat wel een btw belaste dienst.

 

Ik wil me niet laten inhuren hoor, diegene kan gewoon advies en hulp aan me vragen :)

 

Maargoed, dat is het issue niet zo, het gaat me vooral om of het nuttig/mogelijk is de boel te verkopen of dat het daar gewoon te klein voor is en ik beter gewoon de boel kan stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik overal op internet lees dat er ontzettend veel bij komt kijken... Juridisch gebied en alles. Als we dus een adviseur in moeten gaan huren voor de overname, dan heeft het weinig nut, aangezien mijn bedrijfje niet zoveel waard is gezien de kleinschaligheid.

 

En had ook 2 opties bedacht:

1) De koper neemt mijn handelsnaam en alles over, in dat geval moet ze waarschijnlijk ook mijn boekhouding van de afgelopen jaren hebben?

2) Ze start een eigen bureau en krijgt tegen een vergoeding al mijn beleidsdocumenten en ik adviseer mijn klanten om met haar verder te gaan.

 

Nummer 2 lijkt mij het slimste, maar is dat ook zo? Ik weet ook niet of het wel anders kan eigenlijk in geval van een eenmanszaak?

Link naar reactie
  • 0

1) Nope, jij geeft je boekhouding niet uit handen. Zij begint zelf een eenmanszaak (of andere rechtsvorm) en neemt alleen de handelsnaam over. De vraag is of je dit, om verwarring te voorkomen, wel moet doen. Wat is er op tegen dat zij een eigen handelsnaam kiest?

 

2) Lijkt me een betere optie.

 

Volgens mij valt het juridisch allemaal wel mee. Jij verkoopt je documenten, klanten etc. en boekt dit als bijzondere bate. Vervolgens rond je de boekhouding af en staakt je onderneming (afmelden bij de KvK).

 

Ongetwijfeld zijn hier op het forum fiscalisten die mogelijk aanvullingen hebben.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Even hierop terugkomen!

 

Inmiddels iemand gevonden die een zelfde bedrijf als ik heb en mijn klanten (met hun goedkeuring uiteraard) nu overneemt tegen een vergoeding. Over een paar dagen ben ik klantloos en hoef ik alleen de boel nog af te ronden :)

 

Moet ik deze vergoeding gewoon factureren aan haar met een normale factuur, met factuurnummer e.d., of werkt dat anders bij een overname?

 

En deze vergoeding is mijn stakingswinst als ik het goed begrijp, waarover ik dus belasting betaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.