• 0

Welke rechtsvorm: samenwerking tussen eenmanszaken

Beste lezer,

 

Ik heb een eenmanszaak met twee handelsnamen. De activiteiten van de twee handelsnamen zijn totaal verschillend. Onder de 1e handelsnaam worden er producten verkocht.

 

Enige tijd geleden heb ik iemand met een eenmanszaak ontmoet en die verkoopt inmiddels mijn producten. De betaling en orderverwerking loopt via mijn bedrijf en ik reken een vast bedrag per product. Vanuit zijn eenmanszaak stuurt hij mij maandelijks een factuur.

 

We willen beide nauwer samen gaan werken, maar blijven opereren onder mijn bedrijfsnaam. De persoon in kwestie is mij waardevol om zijn kennis en netwerk. De verwachting is dat we de winst dit jaar op kunnen drijven naar 180.000,-.

 

Hij geeft aan het liefste de winst 50/50 te delen, maar ik zal het meeste werk uit moeten voeren. Daarnaast vind ik het moeilijk om, voor mijn gevoel, mijn bedrijf te moeten delen. Ik heb het immers opgebouwd. En mocht deze persoon er een potje van maken, hoe zit het dan met de aansprakelijkheid? Of wanneer hij na een jaar besluit het toch rustiger aan te gaan doen, wat dan?

 

We hebben op dit moment alleen een mondelinge overeenkomst. Ik heb natuurlijk al wat gezocht en ik kom een aantal mogelijkheden tegen:

 

- Samenwerkingsovereenkomst

- VOF

- BV (eventueel werken met aandelen?)

 

Ik hoor graag of u goede ideeën hebt!

 

Met vriendelijke groet,

 

P1234

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Wat is er mis met de huidige structuur?

 

Dit werkt toch naar behoren?

Hoe het verdeeld word zul je echt onderling moeten uitmaken, en daar maakt de rechtsvorm niet zoveel voor uit... Dit wordt meestal naar rato gedaan, afhankelijk van kennis, financiele inbreng, aantal uren etc.

--------

Ik vind de vraag overigens erg interessant omdat ik zelf ook op zoek ben naar een dergelijke constructie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.