• 0

Hallo,

Dit jaar heb ik voor mijzelf de knoop door gehakt om mijn hobby praktijken te professionaliseren.

Nu houdt dit ook in dat ik een boekhouding moet gaan voeren. Na al heel wat lees uurtjes op het internet ben ik wel een hoop wijzer maar loop ik nog tegen een paar dingen aan.

Mijn webshop draait op het opencart 2.0 systeem wat gekoppeld wordt met acumulus boekhoudpakket.

Hierdoor zou de webshop in de verkoop leidend moeten worden en de verkoop kant aardig moeten afdekken wat administratie betrefd.

De inkoop kant loop ik nog wel tegen een paar onduidelijkheden aan.

-Momenteel heb ik een redelijke voorraad opgebouwd in de tijd dat ik dit als hobby heb gedaan. Nu mag ik deze inboeken op de balans heb ik begrepen. Echter heb ik daar nog wel een vraag over. Hoe wordt uiteindelijk later bij de jaar afrekening de winst berekend. Wordt dat Omzet - inkoop = Winst - balans = belastbaar inkomen? of zie ik dit verkeerd.

-Naast voorraad bezit ik ook een hoop apparatuur specifiek voor deze toepassing. Dit moet ik afschrijven over x aantal jaar maar hoe moet ik dit opvoeren? En hoe zit het met gereedschap dat minder waard is dan 450 euro dagwaarde.

-Momenteel ben ik zeer druk met voorbereidingen treffen maar heb ik de registratie nog niet aangevraagd omdat ik eerst alles op orde wil hebben. De kosten die ik nu maak zijn deze later nog wel op te voeren? of is het beter om nu eerst de kvk registratie te laten starten en de boekhouding later op orde te krijgen?

-Als ik in acumulus een betaling doe vanuit prive, dan boek ik deze in als inkoopfactuur met de optie dat dit van een andere rekening is betaald. Hoe betaal ik deze betaling weer terug aan mezelf prive om te voorkomen dat mijn betalingen die ik prive voorschiet niet als extra investering in mijn zakelijke rekening terecht te laten komen. Maar ook niet als belastbare opname uit het bedrijf.

Naast mijn toekomstige bedrijf werk ik namelijk nog gewoon fulltime. En ik wil proberen die 2 inkomsten bronnen volledig gescheiden te houden dat dit later in de aangifte samen komt begrijp ik. Maar de bedoeling is om de zakelijke rekening te behouden voor de zakelijke kant en de prive voor de prive. Echter zal het in praktijk wel eens voorkomen dat ik prive wat voorschiet of betaal met creditcard (vooral dat laatste is een belangrijk iets).

Mag ik in acumulus bijvoorbeeld 2 rekeningen toevoegen (1 van voorgeschoten prive, en 1 van terugbetaald prive. zodat dit later makkelijker tegen mekaar is weg te strepen?)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48451-bedrijf-starten-vanuit-hobby/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0
Omzet - inkoop = Winst - balans = belastbaar inkomen?

Naast inkoop heb je vaak ook nog indirecte kosten zoals de kosten van je boekhoudprogramma. In de berekening hierboven trek je vervolgens een post "balans" van de winst af. Wat is de post "balans" precies?

Op de website ondernemersplein.nl staat nog een rekenvoorbeeld van omzet naar winst voor belastingen. Misschien helpt dat. http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/geldzaken/uw-financien-onder-controle/info-en-advies/uw-financieel-plan/exploitatiebegroting/voorbeeld-exploitatiebegroting/

Een andere interessante publicatie is het Geldboek voor ondernemers, uitgegeven door het Ministerie van Economische Zaken. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/04/01/geldboek-voor-ondernemers.html

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
  • 0

hallo erik,

balans noemde ik even als zijnde in dit voorbeeld van de balans die ik zelf had ingebracht. (eventueel verminderd met de afschrijving over meerdere jaren).

daarnaast vallen alle overige aftrekpunten ook even onder balans om het niet heel complex te maken in mijn vraagstelling.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar