• 0

Ondernemingsplan, investeerder of bank

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Manolito,

 

Je geeft zelf al aan dat je drie jaar bezig bent geweest met het ontwikkelingen van de software. De kans dat iemand je idee snel even kopieert is dus klein. Door meer van je idee prijs te geven krijg je waarschijnlijk beter advies en doe je al aan marketing. In principe kijkt een investeerder naar zijn ROI (return on investment). Dit bepaalt hoeveel iemand wil betalen voor zijn belang. Neem in het ondernemingsplan dus een goed onderbouwde financiële prognose op.

 

MvG

 

Michiel

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

Ik begreep dat je geen software ging ontwikkelen ,maar ik gaf aan dat de barriers of entry groot zijn.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat iets wordt zoals www.mijnwinkel.nl of www.boekwinkeltjes.nl. Het lijkt er dus op dat je concurrentie hebt of doe je toch iets anders?

 

De meeste investeerders nemen een minderheidsbelang. De waarde van een bedrijf kan je bepalen met een aantal methoden. Met redelijk voorspelbare resultaten gebruik ik zelf een Discounted Cash Flow model. IT bedrijven zijn echter niet altijd goed te waarderen met deze methode aangezien de winst nogal fluctueert (en in de beginperiode sterke stijgingen rapporteren;-)). Nadat je de waarde van het bedrijf hebt bepaalt kan je net zoveel van je bedrijf verkopen als wat je nodig hebt. Stel je bedrijf is EUR 200.000 waard en je hebt EUR 50.000 nodig voor de expansie. Dan verkoop je simpelweg 25%.

 

 

Een goed ondernemingsplan met een goed onderbouwde financiële prognose is erg belangrijk wil je een investeerder interesseren voor je bedrijf. Daarna wordt een persoonlijke chemie tussen de investeerder en ondernemer belangrijk. Probeer een investeerder te vinden waar je het goed mee kan vinden en je aanvult met expertise die je zelf mist.

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michiel,

 

Het gaat niet om het ontwikkelen van de software, maar het aanbieden van de software. Dus het aanbieden er hier een vast bedrag voor vragen of het vragen van een provisie. De software, die is natuurlijk belangrijk maar er zijn meer aanbieders van webwinkel software, al vind ik dat onze software in de top staat. Zoals in de vraag vermeld is, gaat het erom om deze aan te bieden op een aantal manieren. Dat is via licentie, dus een vast bedrag, via ASP Application Service Provider, dat is een bedrag per maand, of op provisie basis. Het is gebleken dat er veel bedrijven geen webwinkel hebben omdat zij de kosten te hoog vinden. Deze drempel kan voor veel bedrijven de reden zijn om er niet mee te beginnen. Daarom kan deze doelgroep (zo'n 20 % van alle bedrijven die wel een webwinkel zouden willen) benaderd worden als er een percentage berekend wordt van de omzet als zij een gratis webwinkel en ondersteuning krijgen. Een rekenvoorbeeld:

 

Een bedrijf verkoopt producten van € 300,00 per stuk. Zij hebben € 100,00 winst op de producten. Als zij per maand 100 producten verkopen, is de omzet € 30000,00 per maand. Als zij hiervan 5 % betalen voor de webwinkel (€ 1500,00) hebben zij nog steeds € 95,00 winst per product. Dit is € 18000,00 winst per klant, dus heb je zo tientallen klanten, dan verdien je er meer aan dan dat je er een licentie van € 4000,00 aan verkoopt. Deze doelgroep bestaat volgens statistische gegevens, dus zou deze ook benaderbaar moeten zijn. De software is al ontwikkeld, dus zijn er weinig kosten. Er kan ook ondersteuning, zoals marketing en logistieke ondersteuning bij verkocht worden, zodat je nog veel meer uit een klant kunt halen. De klant heeft geen risico, en de kosten zijn niet hoog, dus er valt genoeg mee te verdienen. Maar om de klant te bereiken, daar zijn investeringen voor nodig. En mocht je goed advies hebben om de investeerder hiervoor te bereiken, dan stel ik dat op prijs.

 

Wat betreft de ROI, dat snap ik maar dat hangt toch wel samen met wat iemand investeert. Is een minderheidsaandeel gangbaar en wat zijn normale percentages ? Ik bedoel, het gaat er toch om wat de waarde van een bedrijf en het product wat verkocht kan worden is, en afhankelijk daarvan koopt een investeerder zich in, dus wat dat betreft zou 30 % een normaal percentage zijn, al moet ik er voor werken en een investeerder niet, die heeft dat meestal al gedaan :)

 

 

 

Zit er ook een rekenmodule in de software ?

 

5% van de omzet is iets anders als 5% van de winst.

Ze betalen in het rekenvoorbeeld €15 per verkocht product, deze gaat van hun bruto winst af, dus verdient de klant bruto €85,- per product.

 

Vervolgens denk je €18.000 per jaar aan deze klant te verdienen.

Dan zou ik als afnemer denken , wat kost ons een webshop ?

€18.000 ?

 

Doe eerst je rekenwerk eens opnieuw voor je een investeerder een businessplan voorlegt vol met rekenvouten. >:(

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je webshop kadoshop.nu even bekeken en wat kritische puntjes:

 

Je gebruikt donkergrijze tekst op een zwarte achtergrond: onleesbaar

 

Ik heb bij het registreren een niet bestaande domeinnaam gebruikt: geen foutmelding. Noch is er bevestiging via een e-mail nodig om te registreren. Laat je de bestelling wel door gaan??

 

Volgens mij heb ik 'betaling na ontvangst (tot euro 50)' gekozen terwijl de order grootte 90 euro bedroeg. Ook hier geen foutmelding dat dit niet mogelijk is. Dit werkt voor zowel 'afhalen' als 'verzenden TPG' niet goed.

 

Je zult ongetwijfeld de bestellingen controleren voor ze uitgevoerd worden maar dit soort triviale controle hoort gewoon in de software opgelost te zijn.

 

Bestellingen van Pietje Puk uit Bergeyk mag je verwijderen (al heb je wel leuk speelgoed in de shop)

 

 

Link naar reactie
  • 0

ohohoh wat zijn we toch weer wakker hoor, ik zit hier tussen mijn werk door een reactie te geven, en dan krijg je zoiets, nou inderdaad 5 % van € 300,00 is € 15,00, het is bruto winst, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er nog € 85,00 overblijft die de klant anders niet had verdiend. En als de klant zo gaat rekenen, dan mogen ze een licentie kopen en al het werk zelf doen, want er komt natuurlijk ook marketing bij die wij regelen. Maar als je het meteen wilt afkraken op een rekenfoutje, wat in een ondernemingsplan natuurlijk niet zit, veel plezier ermee, zonder dat je ook maar een antwoord op mijn vragen hebt gegeven ! ;D

 

Rekenvouten is overigens niet goed, het is rekenfouten als je toch op die toer gaat !

 

 

 

Je stelt zelf dat bedrijven een webshop duur vinden.

Kom dan ook niet met een soort abonnement wat ze ook duur zullen vinden.

€18.000 is erg veel voor een webshop, zelfs inclusief reclame.

Een investeerder die jouw rekenvoorbeeld leest vraagt zich ook meteen af "welk bedrijf gaat een contract aan wat ze relatief veel geld kost".

 

Een beetje rekenenaar zal zijn omslagpunt berekenen en vertrekken zodra het voor hem zinvol wordt een eigen webshop online te hebben.

En er zijn webshops op internet vanaf enkele euro's per maand, dat is toch iets anders dan 5% van de omzet.

 

Wat ik bedoel te zeggen "jouw vraag is niet relevant, zolang het businessmodel rammelt"

Link naar reactie
  • 0

Zoals je hier op het forum kunt vinden is het vinden van een informele investeerder een persoonlijke aangelegenheid. Het is dus niet handig om je reacties zoals je die hier post en in de nieuwsgroep nl.ondernemen toen je (niet al te subtiel moet ik toegeven) gewezen werd op de netiquette. Grote kans dat investeerders deze, net als ik, lezen ;D

 

Hoe kom je trouwens aan die waarde van 100k voor je software??

Link naar reactie
  • 0

ach mensen ik dacht dat dit een serieus forum was waar ik antwoorden kon vinden op mijn vragen, ik krijg hier alleen maar reacties van mensen die denken alles af te kunnen kraken al weten ze er niks van... die 100.000 is een eenvoudige som van het aantal uur dat ik er personeel aan heb laten werken, mijn eigen tijd - een aantal tienduizenden Euro's, want mijn eigen tijd kan ik niet helemaal rekenen. En dat er mensen zijn die een beetje reclame niet waarderen, ach ja, dat heb ik al langer begrepen en ik lach ermee. Die mensen willen mij hun adviezen niet geven en denken dat ze overal verstand van hebben... ik zou zeggen sluit die topic maar als ik alleen van dit soort antwoorden krijg, dan ga ik lekker verder zonder een informal investor :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je webshop kadoshop.nu even bekeken en wat kritische puntjes:

 

Je gebruikt donkergrijze tekst op een zwarte achtergrond: onleesbaar

 

Ik heb bij het registreren een niet bestaande domeinnaam gebruikt: geen foutmelding. Noch is er bevestiging via een e-mail nodig om te registreren. Laat je de bestelling wel door gaan??

 

Volgens mij heb ik 'betaling na ontvangst (tot euro 50)' gekozen terwijl de order grootte 90 euro bedroeg. Ook hier geen foutmelding dat dit niet mogelijk is. Dit werkt voor zowel 'afhalen' als 'verzenden TPG' niet goed.

 

Je zult ongetwijfeld de bestellingen controleren voor ze uitgevoerd worden maar dit soort triviale controle hoort gewoon in de software opgelost te zijn.

 

Bestellingen van Pietje Puk uit Bergeyk mag je verwijderen (al heb je wel leuk speelgoed in de shop)

 

 

 

De meeste tekst is wit, en als tekst donder is op een donkere achtergrond dan is dat omdat deze tekst niet hoeft op te vallen. Er is geen controle op e-mailadres omdat sommige mensen geen e-mailadres hebben en hier dan iets anders invullen. De betaalmethode betaling na ontvangst is 2 dagen geleden toegevoegd voor de mensen die te laat voor Valentijn hebben besteld, hier is nog geen controle op. Overigens is de nieuwe website volgens week al klaar, en is er hier wel controle op. Bedankt voor de tips, al heb ik er niks aan ;-) Die bestellingen heb ik al lang verwijderd, de naam Pietje Puk leek me al verdacht :)

Link naar reactie
  • 0

Winst investeer je niet, investeringen drukken de winst. Daarom gebruik je Free Cash Flow i.p.v. Winst in een DCF model. Ik heb ervaring met een breed scala van bedrijven. Van beursgangen tot aan kleine bedrijven. Het verleden is alleen van belang om de toekomst te voorspellen.

 

De informal investor zal zelf wel aangeven of hij een CV of BV wil. Maak je nog maar niet teveel zorgen over de constructie. Voor jou is het redelijk irrelevant.

 

Pas echter wel op hoe je communiceert. Een eerste indruk maak je maar 1 keer.

 

Michiel Smith

 

www.prometheusadvisoryservices.com

Link naar reactie
  • 0

En bij dat antwoord sluit ik me dan ook graag aan! Wanneer je percentages van de winst en percentages van de omzet door elkaar gaat halen, vind ik dat persoonlijk een erg kwalijke zaak (welke niet zomaar af te doen is als rekenfout). Denk na voordat je wat post en schat de reacties redelijkerwijs in dat voorkomt namelijk vervelende antwoorden van mede forumleden.

 

Wim

Durf je leven te dromen en je dromen te leven!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.