• 0

Auto zakelijk te naam gesteld / Privé gebruiken en betalen

Goedemiddag allemaal,

Ik ben voornemens een auto aan te schaffen en deze deels te financieren. Nu is het zo dat ik, omdat ik een ondernemer ben, geen fatsoenlijke financiering in privé kan krijgen. Zakelijk lukt dit wel op mijn Holding. De auto wordt dan wel automatisch te naam gesteld op naam van mijn Holding, ik ga hem echter privé gebruiken en ga deze dan ook niet op de balans activeren en de aankoopbon e.d. laat ik buiten de boeken. Tevens laat ik de aflossingen privé afschrijven alsmede alle te maken kosten.

Denken jullie dat dit problemen met de belastingdienst op kan leveren i.v.m. de bijtelling? Ze kunnen natuurlijk zien via de koppeling met de RDW dat er een voertuig op de holding te naam gesteld is.

Vriendelijke groeten,

Jan

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

@Jan, allereerst welkom op Higherlevel

Zakelijk lukt dit wel op mijn Holding. De auto wordt dan wel automatisch te naam gesteld op naam van mijn Holding,

Dit snap ik niet helemaal. Een normale financiering in de holding kun jij toch doorlenen aan privé?

Het lijkt er nu op dat dit geen normale financiering is, maar financial lease? Maar ook dan snap ik het niet: waarom zou een financial lease mij wel een holding willen financieren, maar niet direct de eigenaar van die holding? That doesn't make sense: als jij privé niet aan je verplichtingen zou kunnen voldoen, is juist het bezit van jouw holding de in te winnen zekerheid (naast de auto zelf uiteraard)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Goedemiddag Norbert,

Excuus, het gaat om financial lease. Privé werd dit bedrag niet verstrekt omdat er

in 2013 te weinig verloont is vanuit de Holding naar privé. Op de holding was

dit geen probleem, ik hoefde zelfs geen stukken aan te leveren...

Ik vind het zelf ook vreemd. Ik betaal zelf meer dan de helft aan en de

andere helft wil ik financieren. Ik heb dit bij 3 verschillende partijen aangevraagd

waarbij er twee aangaven überhaupt geen ondernemers te helpen. Ik ben dus

genoodzaakt dit via mijn Holding te laten lopen.

Vriendelijke groeten,

Jan

• 1

Beste Jan,

Het voordeel wordt in aanmerking genomen voorzover het uitgaat boven de vergoeding die de werknemer voor het gebruik voor privé-doeleinden is verschuldigd (art 13 bis Wet LB).

Dus als je bijdrage aan de holding gelijk is aan de bijtelling, hoeft er geen (extra) heffing plaats te vinden. De holding betaalt verder alle autokosten.

Je kunt ook de auto als ware doorleasen aan jezelf en alle kosten betalen. Voorts ga je een overeenkomst aan met de holding waarbij je jezelf garantstelt voor de verplichtingen voortkomend uit de financial lease. Je laat hiervoor een kleine vergoeding aan de BV.

Een kentekeninschrijving zegt niets over het eigendom van de auto. Officieel is de financier vaak nog steeds eigenaar.

Succes,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

• 0

Ik heb dit bij 3 verschillende partijen aangevraagd

waarbij er twee aangaven überhaupt geen ondernemers te helpen.

Eh... heb je dan wel de juiste partijen benaderd? Als je googelt op "zakelijke financiering auto" krijg je zowel organisch als via addwords tientallen aanbieders te zien die juist of alleen maar zakelijk financieren.

Met jouw holding als "onderpand" moet het toch mogelijk zijn om de auto privé op naam te stellen?

Los daarvan zijn er ook veel merk- en dealergebonden financial lease partijen die vaker met dit bijltje hebben gehakt (zoals o.a. Volkswagen Bank voor VW, Audi, SEAT, ŠKODA, Porsche en Bentley). En een merkvrij label als Autocash (ook onderdeel van VW Bank, oud-werkgever vandaar :))

Een kentekeninschrijving zegt niets over het eigendom van de auto. Officieel is de financier vaak nog steeds eigenaar.

Enkel juridisch. Het economisch eigendom ligt volledig bij de lessee. Deze kan dus alleen niet zelfstandig verkopen

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar