• 0

Vraag rechtsvorm m.b.t B.V opzetten

Ik ben opzoek naar een passende rechtsvorm voor mijn bedrijf.

Alleen nu stuit ik bij de B.V. op bedrijven die dat voor €325,- ex btw voor je in orde maken. (google: "onlineflexbvoprichten" etc)

Is dit werkelijk echt of is dit z'n geld trek pagina?

Dacht domme vragen bestaan niet, even de mensen van het internet inschakelen! :P

Groeten,

GGMirro

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48486-vraag-rechtsvorm-mbt-bv-opzetten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

@GGMirro, alereerst welkom op Higherlevel!

Ik ben opzoek naar een passende rechtsvorm voor mijn bedrijf.

Een paar vragen dan:

[*]Wat ga je doen?

[*]Welke omzet en vooral winst verwacht je de de komende jaren?

[*]Ga je grote financiële verplichtingen aan voor je bedrijf (oa leasen, krediet etc)

Alleen nu stuit ik bij de B.V. op bedrijven die dat voor €325,- ex btw voor je in orde maken.

Eh.... 1 regel terug was je op zoek naar de juiste rechtsvorm, en nu ben je al aan het kijken naar aanbieders van een BV? Ik mis een paar (heel belangrijke!) stappen hier. Het is nog helemaal niet duidelijk of een BV voor jou wel de beste optie is

Is dit werkelijk echt of is dit z'n geld trek pagina?

Een partij die het heeft over een "Flex-BV" (=een onzinterm, een flex-bv bestaat niet) zou ik al sowieso niet vertrouwen.

Los daarvan: het oprichten van de BV zelf is het minst spannende en minst belangrijke onderdeel. Het gaat vooral om het inrichten van de BV, en om de vraag of een BV voor jou wel een verstandige keuze is.

Dacht domme vragen bestaan niet

Misvatting. Domme vragen bestaan weldegelijk. Maar dit is er geen. Ik mis alleen een héle hoop verstandige vragen tussen "welke rechtsvorm" en "bij wie zal ik een BV oprichten".

Mijn advies daarom: even terugschakelen. Laten we eerst eens kijken of een BV voor jou wel de beste optie is of dat er wellicht veel betere en veel goedkoper oplossingen zijn die net zo veel of net zo weinig risico opleveren

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Goedemorgen GGMirro,

Bij het kiezen van een rechtsvorm zijn er twee vragen van belang;

1. het verschil in aansprakelijkheid van de rechtsvormen

2. het verschil in belastingen

Door het maken van een risicoanalyse (hoeveel risico loop ik door het uitvoeren van mijn ondernemersactiviteiten? Hoe fout kan het gaan?) krijg je een beeld van jouw ondernemersrisico's. Daarna kun je uitzoeken of je die risico's kunt beperken door het werken met algemene voorwaarden en het afsluiten van bedrijfs- en/of beroepsverzekeringen

Kies je voor een rechtspersoon zoals de B.V. dan is de rechtspersoon in beginsel aansprakelijk. Is er sprake van onbehoorlijk bestuur, wordt de directeur alsnog hoofdelijk aansprakelijk gesteld.

Heeft de B.V. een financiering nodig dan kan het zijn dat de financierder aan de directeur vraagt om als privépersoon hiervoor mee te tekenen. Loopt het fout, moet je dit dus privé oplossen.

Kies je voor deze rechtsvorm om je aansprakelijkheid te beperken dan is de inhoud van de statuten van grote waarde. Maatwerk om deze statuten in te richten is dan belangrijk.

Kies je voor een rechtsvorm als de eenmanszaak of vennootschap onder firma (V.O.F.) dan ben je hoofdelijk aansprakelijk met alles wat je privé bezit. Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen, dan vallen ook deze bezittten onder die hoofdelijke aansprakelijkheid.

Als je als eigenaar of vennoot door de Belastingdienst wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelastingen, kun je recht hebben op aftrekposten waardoor je uiteindelijk over een lager bedrag inkomstenbelasting betaald.

Hartelijke groet, Willeke Schalk

06 - 57933716

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar