• 0

Hi-res temperatuur sensor

We zijn een samenwerkingsverband tussen een technisch software bureau en elektronica/embedded software ontwerp-bureau.

Bij het verbeteren van een bestaande niveau-detector hebben we een nieuw meetcircuit ontwikkeld.

Toen we de niveau-sensor vervingen door een temperatuursensor bleek dat we met een hoge resolutie temperatuur kunnen meten.

Ons 16-bits digitale outputsignaal (met 10 Hz update-rate) laat bij 4.8 mK resolutie geen ruis zien.

Resoluties in de orde van 1 mK lijken daarom mogelijk.

Het probleem is dat er geen markt lijkt te zijn voor deze resoluties/nauwkeurigheden behalve dan voor een kleine lab/meet-technici markt. Met 0.1 graad Celsius is de gewone gebruiker al vaak tevreden.

 

Mijn vraag:

Hoe kunnen we met deze vinding aan de slag?

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig, ik denk dat je het moet zoeken in de gebieden waar procesgegevens temperatuur gecompenseerd moeten worden.

Dat is b.v. in de procestechniek, iets simpels als vochtigheidsgraad is ook temperatuur gecompendeerd.

Jumo in Weesp doet veel in de procestechnologie.

Verder kun je misschien een visje opgooien bij ESA, TNO, enz.

Bedrijven waar soms nauwkeurigheid belangrijk kan zijn.

 

99,995% van de industrie zal het niet interessant vinden.

Ga zelf maar eens aan de slag met een dergelijk instrument en kijk eens wat de verschillende meetprobes voor invloed hebben op de meting. Dan begrijp je snel genoeg waar 1 digit achter de komma genoeg is, meer word je gek van.

Link naar reactie
  • 0

Michiel:

Technisch ontwikkelen is ons vak, dus het is sneller uitgevoerd dan jezelf de vraag stellen waarom. Bovendien is het een kans die we niet graag laten lopen.

Hoeveel labtechnici er zijn weet ik niet. Ik weet wel dat er veel bedrijven voor veel geld instrumentatie aan leveren, kijk maar eens rond op de "het Instrument"-beurs.

 

Merkava:

In je lijstje namen noem je een van m'n klanten.

Misschien moet ik daar eens gaan rondvragen.

 

Omdat ik veel lab-gerelateerd software werk doe begrijp ik het belang van resolutie misschien wel te goed en is het juist lastig afstand te nemen van het nut van resolutie.

Een klant van me waardeerde het bijv. zeer dat ik de nauwkeurigheid van z'n temperatuurregeling met een factor 10 verbeterde (en dat bij 1000 graden Celsius).

 

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat ik veel lab-gerelateerd software werk doe begrijp ik het belang van resolutie misschien wel te goed en is het juist lastig afstand te nemen van het nut van resolutie.

Een klant van me waardeerde het bijv. zeer dat ik de nauwkeurigheid van z'n temperatuurregeling met een factor 10 verbeterde (en dat bij 1000 graden Celsius).

 

 

Kun je aangeven voor welke toepassing dat is ?

Link naar reactie
  • 0

Merkava,

 

Dubbele gloei-gasoven renovatie op de R&D afdeling van een staal-producent.

Verbetering is tot stand gebracht door (jawel) hogere resolutie meetsysteem (van 12 bits naar 16 bits) en hogere sample-snelheid (van 0,2 Hz naar 3 Hz) van het meet- en besturingsgedeelte.

Verder heeft alles weer een modern jasje gekregen met een nieuwe user interface die op een server-PC draait. Via 2 communicatie-verbindingen wisselen de twee slave PAC controllers informatie uit met de server, etc. , etc.

 

Groeten,

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.