• 0

Ik betaal teveel belasting :) Wie stuur mij de juiste kant op?

Hallo,

 

ik zal het kort houden, ik wil (veel ;)) minder belasting betalen, niet zo'n zin in de discussie of dit ethisch verantwoord is, ik ben het er simpelweg niet mee eens hoe de huidige regering met mijn geld omgaat, en heb al heel erg veel bijgedragen.

 

Op dit moment heb ik een eenmanszaak, met een winst van ongeveer 1 tot 2+ miljoen euro per jaar, en betaal dus de volle mep, heb nauwelijks kosten/aftrekposten, en geen auto/eigen huis, dus daar kan ik niet zoveel mee helaas.

 

Wie kan mij de juiste richting opsturen?

 

Alvast bedankt :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Het is een vaag verhaal, maar theoretisch kan alles. Zo was er ooit eens iemand die miljonair is geworden met het verkopen van pixels. ::)

 

Wellicht is de TS een professioneel pokerspeler, of heeft hij diverse goksites, of een ander online gebeuren waar hij heel snel in gegroeid is. Te snel om het financieel goed op te zetten.

 

Of de TS haalt omzet en winst door elkaar, kan ook nog.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik dat iedereen die vanuit een eenmanszaak miljoenen winst maakt een Koninklijke onderscheiding verdient.

 

Wie vrijwillig 52% IB over dat soort winsten betaalt in plaats van 20-25% VPB en nog nooit van een BV, boekhouder of fiscalist heeft gehoord is een groot weldoener van de Staat der Nederlanden.

;D

Iemand die zoveel winst maakt vraagt te hoge prijzen en krijgt ze ook ;)

 

Als belasting een probleem vormt moet je meer winst maken.

 

Leer van de geschiedenis en investeer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_(fiscaal)

 

Investeer in een accountant/boekhouder en meer personeel.

Investeer in een spaarpot voor wanneer de hype voorbij is zoals jezelf aangeeft.

Investeer in business die zorgt dat je vermogen 100 miljoen wordt.

Nederland is meer gebaat bij meer economische bedrijvigheid dan de eenmalige belasting die je betaalt.

 

Waarom zou je laks of lui worden?

Link naar reactie
  • 0

of een ander online gebeuren waar hij heel snel in gegroeid is. Te snel om het financieel goed op te zetten.

 

Dit dus, hobby die in een paar jaar totaal uit de hand is gelopen.

 

Verder snap ik niet helemaal waarom zoveel mensen blijkbaar niet willen geloven dat het mogelijk is om goed te verdienen met een bedrijf.

 

En nee, ik heb geen eigen huis, en geen auto, ik geef niet veel uit, zulke mensen bestaan ook, ik bouw liever vermogen op ipv nu alles rond te strooien en over 10 jaar blut te zijn.

 

En dat ik verder "niets van belasting weet" zoals iemand zegt, is natuurlijk onzin, ik kan prima mijn (simpele) eenmanszaak administratie doen, maar van allerlei ingewikkelde contructies weet ik niets, lijkt me vrij logisch.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik dat iedereen die vanuit een eenmanszaak miljoenen winst maakt een Koninklijke onderscheiding verdient.

 

Wie vrijwillig 52% IB over dat soort winsten betaalt in plaats van 20-25% VPB en nog nooit van een BV, boekhouder of fiscalist heeft gehoord is een groot weldoener van de Staat der Nederlanden.

 

 

 

Ik wil het totale bedrag direct beschikbaar hebben, dat gaat dus niet werken als ik geld in een bv heb zitten (dat werkt wel, maar ongeveer tegen hetzelfde belastingtarief als een eenmanszaak als ik het eruithaal).

 

Mijn exitplan is om flink aandelen in te kopen bij normale/lage waarderingen (bij een 2008-stijl crash dus), en tot die tijd cash aan te houden misschien in meerdere valuta aangezien dit best nog jaren kan duren.

Link naar reactie
  • 0
(dat werkt wel, maar ongeveer tegen hetzelfde belastingtarief als een eenmanszaak als ik het eruithaal).

Niet echt. Het verschil is bij dit soort winsten toch nog aanzienlijk (minstens 7% van het deel boven gebruikelijk loon DGA) Bovendien zie ik het nut van nu uitdividenden niet als - zie onder - beleggen je volgende stap is.

 

Mijn exitplan is om flink aandelen in te kopen bij normale/lage waarderingen (bij een 2008-stijl crash dus), en tot die tijd cash aan te houden misschien in meerdere valuta aangezien dit best nog jaren kan duren.

Cash wat nu niet rendeert maar waarover je wel vermogensrendementheffing (*)betaalt? Beleggen vanuit een BV lijkt me dan om meerdere redenen een stuk slimmer.

 

(*)= het aanmerken als ondernemingsvermogen in de EMZ gaat uiteraard niet werken, dat vermogen is al snel onzakelijk

 

Bottom line: ik denk dat een paar honderd of zelfs een paar duizend Euro uitgeven aan goed en deskundig fiscaal advies voor jou wel eens de beste investering ooit zou kunnen zijn. Rendementen van 1.000% tot 10.000% van die investering zijn zeker haalbaar.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

(*)= het aanmerken als ondernemingsvermogen in de EMZ gaat uiteraard niet werken, dat vermogen is al snel onzakelijk

 

 

Dat lukt niet meer nee, denk niet dat ik vol kan houden dat het ondernemingsvermogen is, mijn totale kosten voor Januari waren 1,6%.

 

Dan betaal ik dus 1,2% +inflatie/-deflatie, plus de risicos die nu aan de euro vastzitten, dat lijkt een slechte deal, maar ben zelf van mening dat aandelen (wereldwijd) op dit moment een slechtere deal zijn. Risico van euro problemen kan ik omzeilen door een mandje valutas aan te houden.

 

Maargoed, zoals je zegt, lijkt me dan wel duidelijk dat advies van een expert nuttig is, dat was mijn vraag.

 

Het kon ook zijn dat ik iets heel simpels over het hoofd zag en dat iemand me direct zou kunnen vertellen "neee je moet ZEKER een XXX hebben!!".

 

 

Link naar reactie
  • 0
En dat ik verder "niets van belasting weet" zoals iemand zegt, is natuurlijk onzin, ik kan prima mijn (simpele) eenmanszaak administratie doen, maar van allerlei ingewikkelde contructies weet ik niets, lijkt me vrij logisch.
Dat was je eigen opmerking;
Geloof het of niet, maar ik heb geen boekhouder, altijd gewoon zelf gedaan.

Vandaar het idee dat ik teveel laat liggen..ik weet ook zo goed als NIETS van belastingzaken, en wie/wat/waar mij kan helpen, een boekhouder? Een fiscalist? Etc.

Wanneer je zo weinig van belastingzaken weet, heb je dan uberhaupt ooit een zakelijke aangifte gedaan, of vulde je je miljoenenwinst in als "overige inkomsten"? Zodra je een zakelijke aangifte moet doen, moet je allerlei zaken invullen die zonder gedegen boekhouding (grootboek/balans) niet makkelijk kloppend te krijgen zijn (zie de talloze topics op dit forum). Wanneer het om miljoenen gaat wil je toch zeker dst het klopt?

 

Bij dergelijke bedragen vragen de meesten met een EMZ zich al veel eerder af of het wel de juiste bedrijfsvorm is. Elders op dit forum kun je lezen dat een andere vorm vanaf +/- een ton voordelig kan zijn.

 

Tips om minder belasting te betalen: investeer in je b.v., koop een huis en kijk naar aftrekbare pensioenvoorzieningen.

Link naar reactie
  • 0

En dat ik verder "niets van belasting weet" zoals iemand zegt, is natuurlijk onzin, ik kan prima mijn (simpele) eenmanszaak administratie doen, maar van allerlei ingewikkelde constructies weet ik niets, lijkt me vrij logisch.
Dat was je eigen opmerking;
Geloof het of niet, maar ik heb geen boekhouder, altijd gewoon zelf gedaan.

Vandaar het idee dat ik teveel laat liggen..ik weet ook zo goed als NIETS van belastingzaken, en wie/wat/waar mij kan helpen, een boekhouder? Een fiscalist? Etc.

Wanneer je zo weinig van belastingzaken weet, heb je dan uberhaupt ooit een zakelijke aangifte gedaan, of vulde je je miljoenenwinst in als "overige inkomsten"? Zodra je een zakelijke aangifte moet doen, moet je allerlei zaken invullen die zonder gedegen boekhouding (grootboek/balans) niet makkelijk kloppend te krijgen zijn (zie de talloze topics op dit forum).

Doe al weer jaren mijn aangiftes zelf op basis van Excelletjes. Dat alle ondernemers balansen nodig hebben is een (geld- en tijdverslindende) misvatting. De fiscus maakt die balansen gratis voor je als je de cijfertjes op de juiste plekken invult. Ik vind het dan ook niet raar dat Dutchtraffic zelf de ondernemersaangiftes van zijn eenmanszaak doet.

 

 

Drie tips voor Dutchtraffic:

 

1. Stuur Joost Rietveld een persoonlijke bericht en ga een keer bij hem langs. Joost is een fiscalist van het goede soort, hanteert een schappelijk tarief en heeft verstand van en ervaring met ondernemers adviseren die slimme fiscale dingen willen doen met aardige sommen.

2. Ga ook een keertje langs bij Norbert Bakker als je wilt sparren of je misschien ook wat gunstige dingen wilt regelen voor je oude dag.

3. Zoek contact met Elmer Hoogervorst. Leuke vent en uit wat je schrijft denk ik dat jouw en zijn toekomstvisie wel eens bij elkaar in de buurt kunnen liggen. En dat hij iemand is met wie je ook wel een keer wilt sparren over geldzaken en slimme beleggingen.

 

Tot zover mijn twee centen. Succes met minder belasting betalen. ;D

 

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 5

Mijn naam werd genoemd, dus ik reageer toch even, ondanks dat ik na het lezen van alles ook sceptisch was.

 

@Dutchtraffic

Je bent in mijn 18 jaar ervaring in elk geval (relatief gezien) een van de grootste sponsors van de Staatsschatkist. Bij winsten van 1 a 3 miljoen zit je met je eenmanszaak in elk geval in de verkeerde rechtsvorm. Norbert liet al vallen dat er minstens 7% tariefvoordeel te halen valt via een BV en ik ben van mening dat dat nog hoger kan zijn. Afhankelijk van wat je exact doet, hoeveel arbeid daarmee gemoeid is en of je dat allemaal zelf doet, kan een BV een voordeel bieden tot minstens 8,25% van de brutowinst voor VPB. Daarbij ga ik uit van een volledige opname van alle winsten naar privé, dus via salaris en de rest via dividend. Dan heb je appels en appels want de winst in je EMZ wordt ook volledig belast en staat je daarna vrij ter beschikking.

 

Als je zou besluiten om winsten in een BV achter te laten dan kan dat voordeel nog veel verder oplopen. Je argument dat je het geld niet in de onderneming wilt laten omdat wat je doet geen lang leven beschoren is en je graag langs andere wegen rendement wilt maken, is onzin. Daarvoor kun je bij uitstek de winsten in een holding BV 'parkeren'. Die holding BV kun je ook benutten om te 'beleggen of speculeren'.

 

Als je snel bent (voor 1 april) dan kun je zelfs nog je huidige eenmanszaak met terugwerkende kracht per 1-1-15 omzetten in een BV. En het is goed te weten dat er fiscale oplossingen zijn waarbij de omzetting van je eenmanszaak naar een BV-structuur onbelast kan plaatsvinden.

 

En tot slot vraag ik me af, afhankelijk van wat je doet en wat je mogelijkheden zijn, of je wel in NL belastingplichtig zou willen zijn? Met dergelijke winsten is een offshore oplossing niet ondenkbaar, waarbij wel de kanttekening dat bereidheid tot emigratie daar in mijn (morele) visie onderdeel vanuit maakt. Als je offshore gaat dan hoort de leiding van je bedrijf dat feitelijk ook te zijn.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Karen en Joost, bedankt voor de antwoorden.

 

Over het offshore gedeelte, dat zou in theorie heel erg simpel zijn, ik heb alleen een laptop nodig om te werken en kan dit dus vanuit elke locatie doen, heb geen personeel en kan alles zelf doen.

 

Emigreren zou ik zelf ook eigenlijk wel willen maar helaas zijn er wat gezondheidsproblemen waardoor dat een moeilijker verhaal is. Dat is meteen ook een reden van de nogal lakse omgang met belastingen op het moment.

Link naar reactie
  • 0
Doe al weer jaren mijn aangiftes zelf op basis van Excelletjes. Dat alle ondernemers balansen nodig hebben is een (geld- en tijdverslindende) misvatting. De fiscus maakt die balansen gratis voor je als je de cijfertjes op de juiste plekken invult. Ik vind het dan ook niet raar dat Dutchtraffic zelf de ondernemersaangiftes van zijn eenmanszaak doet.
Ik vond het wél raar omdat hij aangaf zo goed als niets van belastingzaken te weten. Ook ik doe al jaren zelf mijn aangifte. Met een excel kreeg ik het de eerste keer niet kloppend en had ik een balans nodig om uit te vinden waar het verschil zat. Een boekhouder vond dat tijdverslindend en zei dat ik het verschil gewoon op privé kon boeken. Zelf wilde ik het precies weten en dat lukte pas met de balans uit een boekhoudprogramma. Ik beweer niet dat alle ondernemers balansen nodig hebben. Wel dat het kan helpen om je aangifte kloppend te krijgen. Op HL zien we ieder jaar legio ondernemers die er niet uitkomen, meestal door gebrek aan ervaring met boekhouden. Vandaar mijn opmerking.

 

Nb. @dutchtraffic: heb je nou zelf wél of geen zakelijke aangiftes gedaan? Zo ja, hoe weet je dat de aangegeven bedragen kloppen en je niet te veel op privé hebt geboekt?

Link naar reactie
  • 0

@Dutchtraffic. Wow, je bent een voorbeeld voor velen om je geld online te kunnen verdienen. Ik heb hier al veel over gehoord en ben er ook mee bezig. Heb onlangs mijn eerste online verkoop gerealiseerd ;-)

 

Ik mag toch hopen dat je altijd de MKB-winstvrijstelling hebt toegepast? Dan betaal je effectief nog geen 45% belasting ipv 52%. Scheelt weer. Iets wat je in de BV-vorm met salaris niet kan.

 

Enne...je kunt meestal terug komen op reeds eerder ingediende aangiften, tot 5 jaar terug. Dus misschien kan er nog reparatiewerk verricht worden.

 

Ook op het gebied van gebruikelijk loon zijn er ontwikkelingen, dus een goed advies lijkt mij zeker op zijn plaats.

 

En online verkoop en BTW is vanaf 2015 ook veranderd. Ben je daar al mee bekend?

 

 

Groet,

Barbara

 

 

[iets te commerciele afsluiter verwijderd]

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.