• 0

Wanneer kan een hoofdaannemer de onderaannemer betalen?

Beetje vage onderwerptitel, maar mijn vraag is als volgt:

 

Ik heb een vof met twee andere venoten en wij hebben twee maanden gewerkt voor een bedrijf in onderaanneming (bouwsector) en hebben hiervoor uren gefactureerd.

 

De eerste maand zat er nog een bedrijf x tussen (dus wij waren in onderaanneming bij bedrijf x, die weer in onderaanneming was bij de hoofdaannemer). Aangezien hij tevreden was met ons en bedrijf x er tussen uit wou, zijn wij voor de tweede maand direct voor hem gaan werken.

 

De eerste maand is keurig betaald aan bedrijf x en bedrijf x heeft ons betaald. Wij moesten toen wel VAR-verklaring overlegen, om te bewijzen dat er geen sociale lasten afgedragen hoeven te worden. Dat vond ik al raar, want wij zijn toch een vof met een BTW-nummer, maar heb dit gewoon aangevraagd.

 

Nu bij het versturen van de factuur van de tweede maand, belt de hoofdleverancier dat het een en ander niet klopt. Hij wist niet dat wij een vof waren en kende ons hele bedrijf niet.

 

Hij dacht dat wij zzp'ers waren (bedrijf x had dat gezegd) en nu heeft hij een aantal dingen nodig, om zich zelf in te dekken voor de belastingdienst. Hij wil van ons een kvk-uitreksel, de manuren gespecificeerd hebben per persoon (met naam erbij) een een verklaring van de belasting dat hij geen sociale lasten hoeft te betalen (hij was niet duidelijk wat voor verklaring hij dan bedoelde).

 

Ik zie even niet in waarom nu alles anders is omdat het een vof blijkt te zijn. Een zzp'er is toch gewoon een eenmansbedrijf, dus wat voor verschil zou daar inzitten t.o.v. een vof? En waarom wil hij nu een uitreksel hebben van kvk (wat ik hem op zich zou kan geven, das geen probleem)?

 

En dan de uren... Wat voor nut heeft het om de uren per persoon te specificieren, als wij 'als bedrijf' arbeid hebben geleverd? We hebben hebben daarvoor ook een week een zzp'er ingehuurd, om het werk gedaan te krijgen (een project van de hoofdaannemer). Opzich kan ik de uren per persoon specifieren en heb ik de var-verklaring en kvk-uitreksel van de zzp'er die wij ingehuurd hebben, dus het zou geen probleem moeten zijn als dit moet (maar ik zie dus niet waarom?).

 

Nu allen het derde punt: de verklaring... Wat voor verklaring bedoelt hij? De hoofdaannemer zegt dat je dat gewoon kan opvragen, als je zegt dat de hoofdaannemer dit wil hebben. Echter de belastingdienst is telefonisch onbereikbaar (AL WEKEN :(). Is het feit dat je een kvk-nr hebt, een BTW-nummer en VAR-verklaringen niet meer dan genoeg?

 

Hopelijk weten jullie hier meer vanaf...

Waar gewerkt word, worden fouten gemaakt.....

Ik ken mensen die nooit fouten maken....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de bouw(en/of)aannemingswereld wordt wat afgebeund... dit is de reden dat veel (hoofd) aannemers voorzichtig geworden zijn omdat zij verantwoordelijk zijn...

 

Het verschil voor de aannemer zit 'm hierin:

Twee ZZP-ers die uren draaien hebben beide een VAR en dekken de aannemer hiermee in...

Een Vof heeft misschien meer werknemers (en of vennoten) en dragen daarvoor misschien de premie niet af, of huren derden in waar ook weer risico aan zit.

 

De aannemer wil daarom weten wie er uren gedraaid heeft voor hem en is hij voor die personen en uren gedekt wbt sociale premies..

 

Dus gewoon inderdaad de uren per persoon specificeren en per persoon je dekking aangeven (kvk en VAR) (ook voor de derde die jullie inhuurden)

 

Evt vragen de aannemers ook nog een copie van een identieteitsbewijs, want eigenlijk zouden ze die ook bij moeten houden)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Zit mij net te bedenken, dat ik alleen de financiele\verkoop\inkoop doe voor onze vof en geen uren heb gedraaid voor de hoofdaannemer. De verhouding van de winst is 1-3-3 (waarvan ik dus 1).

 

Ik heb geen var verklaring aan gevraagd, aangezien ik dacht dat dit niet nodig was (heb ook nog een full-time baan ernaast). Maar als ik een deel van de winst krijg, dan zal hij van mij ook iets van bewijzen willen hebben dat ik over dat gedeelte van de winst loonbelasting betaal? Of heb ik dit nou fout?

Waar gewerkt word, worden fouten gemaakt.....

Ik ken mensen die nooit fouten maken....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.