• 0

Advies en tips gevraagd: geld lenen van ouders t.b.v. aankoop eigen bedrijfspand

Goedemiddag allemaal,

Al een paar jaar lees ik met veel plezier dit forum en heb er al zeer veel aan gehad in bepaalde situaties echter kan ik over mijn huidige plan niet de juiste info vinden.

Aangezien ik zeer enthousiast ben over de geboden mogelijkheid wil ik graag wat meningen/tips van buitenstaanders zodat ik (door dat enthousiasme) niet in bepaalde valkuilen loop.

Info:

Heb een eenmanszaak in de logistiek (sinds 2011) en de zaken gaan erg goed. Heb nu een kantoor aan huis en op zich heb ik alleen een computer en telefoon nodig maar een vaste klant van me heeft wat opslagruimte nodig en iemand die zendingen kan aannemen, verpakken en omlabelen. Dat bedrijf is behoorlijk aan het groeien en daar wil ik graag in mee gaan.

Van beide kanten wordt uitgesproken dat we de samenwerking willen vergroten om zo beide een stap te kunnen maken.

Mijn plan is nu dat ik een bedrijfsruimte inclusief kantoor ga huren of kopen en hen daar een factuur per maand voor zal sturen voor zowel de benodigde ruimte als de handelingen die nodig zijn.

Daarnaast denk ik dat een bedrijfsruimte wat professioneler over zal komen en probeer ik op die manier ook nog meer klanten te krijgen.

De bedrijfsruimte zit op een nieuw industrieterrein met een zeer goede ligging en ik verwacht (maar ik ga er niet vanuit) dat de prijzen daar zullen stijgen.

Ik heb de mogelijkheid om het bedrag wat voor de koop nodig is (ongeveer €120.000,-) te lenen van mijn ouders. Uiteraard wordt daar een rente voor afgesproken. Ik denk dat die rente beter is dan dat ik zou moeten betalen voor een hypotheek en mijn ouders krijgen een hogere rente dan dat ze krijgen op de rekening.

Ik kan ook huren maar dat heeft op de één of andere manier niet mijn voorkeur.

Kunnen jullie wat tips/opmerkingen en meningen geven over het bovenstaande en dan met name over het lenen en de fiscale gevolgen voor zowel mij als mijn ouders.

Indien er meer info nodig is dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Niks mis mee toch ? (behalve natuurlijk - dat overigens niemand hier op afstand kan “ruiken” of “voelen” of zoiets - als er iets mis is met je zaken, de samenwerking, de lening, de bedrijfsruimte, de prijs, de ligging etc.)

Wel het een en ander (de lening!) goed vastleggen op papier zou ik zeggen, zodat alles duidelijk is voor iedereen.

• 0

Zolang de lening op zakelijke gronden word verstrekt (zoals rentepercentage in verhouding met het risico dat gelopen word door je ouders) zijn er weinig gevolgen.

Ik kan me echt wel voorstellen dat je bedrijf wel een erg zware schulden last krijgt wat bij latere groei dan weer erg lastig kan zijn om (Bank)financiering los te krijgen.. en als je eenmaal gaat groeien kan ook opeens een heel andere cashbehoefte ontstaan.

Verder een waarde stijging van onroerend goed in een eenmanszaak is niet zo heel gunstig als je ooit stopt met je onderneming word die winst onderdeel van de stakingswinst en moet je er belasting over betalen, wat vrij lastig kan zijn als het pand niet verkocht word.

Voordat je een dergelijk grote beslissing neemt moet je zeker gaan praten met iemand met verstand van zaken.. er zijn ook nog (legio) andere opties.

een andere route zou namelijk kunnen zijn dat je ouders het pand kopen en jij het van hen huurt tegen een zakelijke huur. mocht jou onderneming dan onverhoopt moet stoppen of erger failliet gaat zijn ze hun geld niet kwijt zitten ze alleen met een leegstaand pand dat dan weer verhuurd kan worden of alsnog verkocht.

en je zou wel een bijzonder huurcontact kunnen afsluiten dat jou na 5 of 10 jaar het (eclusieve) recht geeft het pand te kopen voor een schappelijke prijs.. uiteraard is dat ook weer aan wat spelregels gebonden maar het is maar even om een alternatief te schetsen.

verder zit ik ook te denken aan een optie die afhangt van jou leeftijd indien je jonger dan 40 en je ouders hebben niet eerder van de mogelijkheid gebruik gemaakt hebben.. kunnen ze jou eenmalig 25.000 euro schenken, dat zou dan als je toch besluit zelf het pand te kopen een mooie eigen inleg kunnen zijn terwijl je de rest leent van je ouders.

nogmaals dit zijn geen adviezen wat je moet doen maar zomaar 2 opties om aan te geven dat er veel te overwegen is. verder is het belangrijk dat je ouders zich ook bewust zijn van de risico's die ze lopen en dat die niet zomaar risicoloos hun kind hiermee helpen.. DE vraag wat zijn de gevolgen als de hele 120.000 euro nooit meer terugbetaald word moet zeker beantwoord worden.. zowel uit het oogpunt van hun financiele zekerheid maar ook voor jullie onderlinge relatie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar