• 0

Volstorting aandelen bij inbreng in natura

Bij voorbaat dank voor jullie ondersteuning! Ik zit met het volgende:

 

Mijn bedrijf is een aantal maanden geleden failliet gegaan. Bij oprichting is zijn de aandelen volgestort met 'inbreng in natura'. Deze inbreng bestond uit:

- Achtergestelde lening á €10k

- Innovatiefinanciering á €10k

- Immateriële en materiële goederen á €17,03k

 

De curator is van mening dat alleen de achtergestelde lening á €10k tellen tot volstorting van de aandelen, en dat overige niet meetellen. M.a.w. ik dien €8k te betalen ter voldoening van de stortingsplicht, zoals opgenomen in de akte en bij wet verplicht. Het argument van de curator is dat hier bewijs voor is aangezien er 1) slechts €10k op de balans in de jaarrekening is opgenomen, 2) uit de oprichtingsakte niet blijkt dát is volgestort, maar alleen dat er is een verplichting tot volstorting is opgenomen (waardoor ik hier als bestuurder aan verbonden ben).

 

Bij inbreng is een balans opgesteld die de waarde van de goederen specificeerde, welke ondertekent is. Het feit dat de jaarrekening en de balans niet overeenkomen, betekent dat er een fout is gemaakt in het opstellen van de jaarrekening.

 

1. Is het verstandig een jaarrekening te laten corrigeren en wat zijn hier gevolgen van (bijv. bestuurdersaansprakelijkheid)?

2. Kan ik mijn accountant hierop aanspreken/aansprakelijk stellen (aangezien ik als bestuurder eindverantwoordelijke ben)?

3. Is het bij wet verplicht de volstorting op te nemen in de oprichtingsakte?

4. De inbreng is volledig ten goede gekomen van de BV. Wat weegt zwaarder: 1) dat de inbreng ten goede is gekomen van de BV of 2) dat de inbreng correct is geadministreerd (e.g. in de jaarrekening en oprichtingsakte)?

 

Hartelijk dank voor jullie mening / reacties!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus je openingsbalans (van de BV) klopt niet?

 

Ik ben geen jurist, maar volgens mij ben je daar als bestuurder zelf voor verantwoordelijk.

Misschien kan je proberen om te 'zwartepieten' en iemand anders daar de schuld van geven, maar dan moet je wel met iets komen lijkt mij.

 

Overigens begrijp ik het verhaal niet echt: Je hebt een inbrengverklaring van een accountant (met 18.000 euro erop) en vervolgens een balans met slechts 10.000 euro?

Link naar reactie
  • 0

Beste Dieter

 

Zoals Peter al aangeeft, klopt de inbreng niet. Als je de aandelen in een BV volstort in natura dan gaat dat om bezit. Zoals ik het lees heb je ingebracht:

 

1. vordering van 10k (achtergesteld op jou neem ik aan?)

2. schuld van 10k (innovatiekrediet)

3. activa van 17,03k

 

Saldo is in mijn boek dat er een BV is opgericht met 27.030 aan bezit en 10.000 aan schulden. Dus een kapitaal van 17.030 euro. Klopt dat? Want je omschrijving zou ook gelezen kunnen worden als een BV die 10k achtergestelde schuld heeft, 10k innovatiekrediet (ook schuld) en maar 17,03k aan activa. Dan is de inbreng per saldo -/- 2.970 en had de BV nooit opgericht mogen worden.

 

Bij de inbreng in natura spelen meerdere zaken. Het begint met de datum.

 

Voor of na oktober 2012: hoogte verplichte gestort kapitaal?

Tot oktober 2012 was het verplichte aandelenkapitaal dat volgestort moest worden € 18k. Vraag is dus of je BV van voor die datum is, want dan lijkt er sowieso te weinig gestort te zijn.

 

Vanaf oktober 2012 (ingang flexibilisering BV-recht) is het verplichte aandelenkapitaal dat volgestort moet worden 1 eurocent.

 

Voor of na oktober 2012: accountantsverklaring?

In diezelfde wetswijziging is de accountantsverklaring niet langer verplicht. Tot dan moest een accountant verklaren dat hetgeen ingebracht werd als storting op de aandelen in natura tenminste 18k waard was. Sindsdien is de 18k eis vervallen en dus ook de accountantsverklaring.

 

Is de inbreng van voor oktober 2012 dan heeft een accountant met zijn titel getekend voor de inbreng. Als die niet correct is dan ligt daar mogelijk aan aansprakelijkheidsissue.

 

Nieuw is daarvoor (dus na 1 oktober 2012) in de plaats gekomen dat de ondernemer zelf een inbrengbeschrijving moet maken. In die beschrijving wordt opgenomen wat er tegen welke waarde wordt ingebracht voor de volstorting van de aandelen in natura. Nieuw is ook dat je dus als inbrenger zelfverantwoordelijk bent voor de juiste beschrijving van die inbreng en dat je dat ook daadwerkelijk doet!

 

De inbrengbeschrijving en de inbrengbalansen maken onderdeel uit van de notariële stukken. De notaris mag daarbij uitgaan van de aangeleverde stukken. Die heb je immers zelf opgesteld en ondertekend. Als daar fouten in zitten dan draag je daar als bestuurder van de BV verantwoordelijkheid voor.

 

Ben dus benieuwd naar je reactie.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Peter,

 

Dank voor jullie reactie. Het gaat om een BV die vóór Oktober 2012 is opgericht.

 

De ingebrachte balans is €27,03k met €10k achtergestelde lening; €10k innovatiestimulering (m.a.w. een bedrag dat ik in persoon heb gekregen om een innovatief concept uit te werken, welke is ingebracht in de BV) en €17,03k aan activa:

het gaat hier om materiële (bijv. laptop, bureau, bureaustoel, telefoon €4,5k) en immateriële zaken (bijv. contracttegoed telecomprovider, website waarvoor net voor oprichting €2.033 voor betaald is, huurtegoed, accountantstegoed; totaal €12,53k). De waardering van het immaterieel vast activum en het feit dat dit ten goede is gekomen aan de BV is aan te tonen.

 

De inbrengverklaring is opgesteld door een andere accountant dan de accountant die de jaarrekening heeft opgesteld. Ik zit eraan te denken om een correctie te laten maken van de jaarrekening waardoor de balans daar wordt aangepast. M.a.w.: de inbrengbalans is m.i. correct, echter is deze niet correct opgenomen in de jaarrekening; dit is waarschijnlijk ook de aanleiding waarom de curator twijfels heeft.

 

Wat zijn jullie gedachten over de 'case' met deze nieuwe infomatie?

 

Groet,

 

Dieter

Link naar reactie
  • 0

Dag Dieter

 

Wat is op de inbrengbalans volgens jou bezit van de bv en wat is schuld? Uit je laatste bericht kan ik nog steeds niet opmaken of de minimale 18k wel volgestort is.

 

De accountant die een andere openingsbalans heeft gemaakt zou ik hier zeker op aanspreken. Dat was fout of hij had daar een goede reden voor.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Bezit:

Immateriël: €12,53k

Materiël: €4,5k

Innovatie support: €10k

Totaal: €27,03k > €18k vereist

 

Schuld:

Achtergestelde lening: €10k --> €10k is ingebracht in de BV

 

 

Bezit min schuld is in dit geval 17,03k en dus te weinig om te voldoen aan de stortingsplicht!

 

Ik zo beide accountants benaderen met de vraag waarom de eerste een inbrengverklaring heeft afgegeven die niet voldoet aan de 18k eis en aan de tweede waarom hij afgeweken is van de inbrengbalans.

 

En dan StevenK's advies opvolgen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bezit:

Immateriël: €12,53k

Materiël: €4,5k

Innovatie support: €10k

Totaal: €27,03k > €18k vereist

 

Schuld:

Achtergestelde lening: €10k --> €10k is ingebracht in de BV

 

 

Bezit min schuld is in dit geval 17,03k en dus te weinig om te voldoen aan de stortingsplicht!

 

Ik zo beide accountants benaderen met de vraag waarom de eerste een inbrengverklaring heeft afgegeven die niet voldoet aan de 18k eis en aan de tweede waarom hij afgeweken is van de inbrengbalans.

 

En dan StevenK's advies opvolgen.

 

groet

Joost

Ik zou de curator om de oren slaan en hem z'n 970 euro geven. Of misschien eerst de inbrengbalans door een deskundige (Joost) laten beoordelen. Discussie met de accountant(s) kan daarna en wellicht dat je op één van hen die 970 euro kunt verhalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.