• 0

Crowdfunding: iemand ervaring met Geldvoorelkaar.nl

Hallo ondernemers,

 

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring hebben of hebben nagedacht om financiering te krijgen via het platform geldvoorelkaar.nl. Het ziet er allemaal goed uit qua bedragen die opgehaald kunnen worden en de snelheid daarvan. Het meer grote punt is hoe denken jullie over de hoofdelijke aansprakelijkheid die geldvoorelkaar.nl eist ook als het gaat om een BV?

 

Maarten :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Crowdfunding is er (in Nederland) momenteel vooral voor kleinbedrijf. Een fantastisch initiatief wat de groenteboer, de webshopeigenaar en de kinderopvangorganisatie aan startfinanciering, groeifinanciering of overnamefinanciering helpt.

 

Crowdfunding is bijzonder krachtig bij koppeling met overige financieringsvormen als bijvoorbeeld bankfinanciering en eigen geld. Bijvoorbeeld omdat dan iedere financieringsverstrekker het risico dat gezocht wordt voorgeschoteld krijgt, en het bedrijf de totale financieringsbehoefte dus ingevuld krijgt en kan groeien.

 

Het risico op leningen / eigen vermogen verstrekken aan kleinbedrijf ligt hoog. Vaak hoger dan de onderneming zeker in de beginperiode zelf kan dragen. Vaak blijkt pas later of kleinbedrijf een rendement maakt dat hoger ligt dan het risico dat het bedrijf loopt (en dus waarde creëert). Het is dan ook niet fair om het risico vooraf volledig af te wentelen op de financieringsverstrekkers. Deze zouden dan bij het verstrekken van de financiering direct economische waarde inleveren.

 

De meeste kans op succes wordt bereikt wanneer de initiatiefnemer succes in de portemonnee voelt, maar bij falen op de blaren moet zitten. Erg positief dus dat er bij geldvoorelkaar.nl hoofdelijke aansprakelijkheid geëist wordt. Financieringsverstrekkers worden beter beschermd en kleinbedrijf kan zo financiering ophalen om te starten, te groeien of over te nemen.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Het meer grote punt is hoe denken jullie over de hoofdelijke aansprakelijkheid die geldvoorelkaar.nl eist ook als het gaat om een BV?

Mijn mening: pech, maar GVE is er in ieder geval helder en duidelijk over.

 

Dat kun je van banken en Overheid m.b.t. het Borgstellingskrediet helaas niet zeggen. Dat er al weken niet gereageerd wordt op vragen n.a.v. de column spreekt wat mij betreft boekdelen ::)

 

Bottom line: je weet waar je aan begint. Uit je eerdere posts maak ik op dat jij het risico op falen bijzonder laag inschat. Dan zul je als ondernemer - of je het nu leuk vind of niet - ook moeten accepteren dat je op de blaren moet zitten als het toch misgaat.....of op zoek moet gaan naar andere alternatieven.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Maarten,

 

Jouw bedenking een van de redenen waarom ik niet zo'n fan ben van Geld voor elkaar.

 

Sterker nog, het leek me ooit leuk om een beetje in 'Kees' (gezondere kaas) te investeren. Zij hebben hun crowdfunding van €150.000 uiteindelijk niet door laten gaan omdat ze niet hoofdelijk aansprakelijk wilde zijn voor dat bedrag. Ze hadden immers niet voor niets een BV.

http://www.sprout.nl/artikel/financiering/keesmakers-wijst-crowdfunding-af

 

Afhankelijk van waar je het geld voor wilt gebruiken - ben ik vooral een fan van Symbid. Door je crowdfunders samen een klein deel van de aandelen in je bedrijf te geven, bind je een groep mensen aan je bedrijf die er ook belang bij hebben dat dat goed gaat (of blijft) draaien. En die je graag zullen helpen er een succes van te maken.

 

Als je (hier) een goed advies wilt over wat voor jou het meest interessante platform is, moet je even delen hoeveel geld je ongeveer nodig hebt en waarvoor je het wilt gebruiken.

 

Tot zover mijn twee centen.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Aan de ene kant begrijp ik het wel vanuit GVE.nl en de leners, aan de andere kant is het wel wat voor de ondernemer. Gelukkig heb ik een businessmodel waar laag gecalculeerd risico aan zit. Maar goed er kan altijd wat fout gaan. Markt stort in, deflatie, oplichting etc. En dan blijf je met tonnen en tonnen schuld zitten. Stel je voor dat je dan niet de schuldsanering in kan. Dan blijf je de rest van je leven die schuld afbetalen. Dat is nogal wat.

Link naar reactie
  • 0

Iedere financier zal een afweging maken tussen risico en rendement. Als het gaat om crowdfunding dan komt daar vaak nog een persoonlijk aspect bij, als een plan of initiatief door de potentiële geldverstrekker als sympathiek bestempeld wordt dan speelt dat zeker in positieve zin mee, dat kan zijn als er een maatschappelijk probleem wordt opgelost of in het algemeen de wereld een beetje mooier maakt. Als het puur gaat om een ondernemer geld verstrekken zodat hij daar zelf beter van kan worden dan blijft er puur risico-rendement afweging over.

 

Als er heel veel rendement te behalen is bij succes dan zullen er ook bij minder onderpand/borgstelling waarschijnlijk wel partijen te vinden zijn die erin willen stappen. Voor een financier is laag of beperkt risico een plan waarbij voldoende onderpand en of borgstelling is.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maarten,

 

Jouw bedenking een van de redenen waarom ik niet zo'n fan ben van Geld voor elkaar.

 

Sterker nog, het leek me ooit leuk om een beetje in 'Kees' (gezondere kaas) te investeren. Zij hebben hun crowdfunding van €150.000 uiteindelijk niet door laten gaan omdat ze niet hoofdelijk aansprakelijk wilde zijn voor dat bedrag. Ze hadden immers niet voor niets een BV.

http://www.sprout.nl/artikel/financiering/keesmakers-wijst-crowdfunding-af

 

Afhankelijk van waar je het geld voor wilt gebruiken - ben ik vooral een fan van Symbid. Door je crowdfunders samen een klein deel van de aandelen in je bedrijf te geven, bind je een groep mensen aan je bedrijf die er ook belang bij hebben dat dat goed gaat (of blijft) draaien. En die je graag zullen helpen er een succes van te maken.

 

Als je (hier) een goed advies wilt over wat voor jou het meest interessante platform is, moet je even delen hoeveel geld je ongeveer nodig hebt en waarvoor je het wilt gebruiken.

 

Tot zover mijn twee centen.

 

 

 

Hallo Karen

 

Even een vraagje : heb jij al veel ervaring met aandeelhouder worden bij diverse bedrijven ? Bij geld voor elkaar levert het wat op maar levert het bij de bedrijven op Symbid meer op ?

 

Groetjes Jeremy

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

 

Even een reactie

 

Via Geld voor elkaar hebben we de nieuwe Subway vestiging in Haarlem gesponsord . Op de website van Symbid zijn we aandeelhouder geworden van Zelfstroom bv een groene energie maatschappij .

 

Via Geld voor elkaar krijgen we nu al geld terug . en via Symbid moeten we even wachten .

 

Groetjes Jeremy

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

In 2013 maar liefst 32 miljoen euro gecrowdfund in Nederland, waarvan 27.800.000 euro werd opgehaald voor ondernemingen. Crowdfuning zit voor Nederland in de lift. We zien dat crowdfunding ook een sterke stimulans kan geven voor opkomende markten.

 

Momenteel zijn ze op Symbid bezig met de grootste aandelen uitgifte in Nederland. Zeker interessant om te volgen. *knip*.

 

mod-edit: link naar eigen site verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.