• 0

BTW verlegd, terecht of onterecht.

Mijn praktijk (BTW plichtig) maakt al jaren gebruik van een 0900 nummer voor advies/hulp buiten openingstijden.

Cliënten die gebruik maken van dit nummer betalen dan € 0,70 inclusief BTW per minuut.

 

Tot vorig jaar juni factureerde het bedrijf dat dit 0900 nummer faciliteert (laten we dit bedrijf X noemen) maandelijks een bedrag van ongeveer 500,= ex BTW naar mij.

Dit zijn dus de opbrengsten minus kosten en X stort dit keurig op mijn rekening inclusief BTW. Niets aan de hand. Ik boek de opbrengst (ex BTW) bij mijn omzet en draag de BTW keurig af via mijn kwartaal opgaaf.

 

Echter: vanaf 1 juli 2014 heeft X een Bulgaars BTW nummer en krijg ik van X een verlegd BTW (credit) nota. Het bedrag wordt dus nu zonder BTW naar mij over gemaakt. Sindsdien moet ik dus ieder kwartaal een opgaaf ICP aan de belastingdienst doen. Door deze opgaaf ICP draag ik netto geen BTW af.

 

X heeft dus een Bulgaars BTW nummer maar op de facturen staat een Nederlands (bezoek)adres en telefoonnummer.

Waar ik mij zorgen over maak is:

 

-Waar blijft de BTW van 12 cent per minuut die mijn cliënt aan X betaalt? Ik draag deze namelijk niet af.

-Riekt dit naar BTW fraude?

-Loop ik het risico van een naheffing BTW van de fiscus?

-Moet ik nog andere stappen nemen?

 

Met de belastingdienst heb ik al contact gehad ( Schriftelijk en Telefonisch),maar ik heb de indruk dat het daar niet helemaal duidelijk is. Als ik maar een ICP opgaaf doe, is het volgens hun in orde.

 

Ron

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er spelen hier naar mijn mening twee verschillende zaken:

 

Fiscaal/BTW technisch:

Zolang je inderdaad een creditnota krijgt die voldoet aan alle eisen (en hun BTW nummer klopt!) en je vervolgens Opgaaf ICP doet, dan heb je gedaan wat van je verlangt kan worden.

Dan heb je dus verder geen “last” van de belastingdienst.

 

Uit oogpunt van aansprakelijkheid:

Als je op jouw site in NL diensten aanbiedt (gecontroleerd door bijvoorbeeld de OPTA of dergelijke) die vervolgens afgerekend worden in een ander EU land, waar misschien daardoor bepaalde NL regelingen omzeild worden, dan weet ik het ook niet…

Dan zou je misschien wel “last” kunnen krijgen van iets (maar ik ben geen jurist, dus ik weet het zoals gezegd echt niet).

 

Link naar reactie
  • 0

Hier kun je het btw-nummer controleren.

Het is de site van de EU waar je alle buitenlandse btw-nummers kunt controleren.

 

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=EN

 

 

BTW nummer van X heb ik zo gecontroleerd. Krijg dan iets met voor mij onleesbare tekens.

Als ik deze tekens door een Bulgaars Nederlandse vertaalmachine gooi krijg ik :.......ltd adres ......Sophia.

De ......voor ltd lijken helemaal niet op de naam van bedrijf X. X gaf destijds wel aan dat vanuit Sophia gefactureerd wordt. Er wordt wel aangegeven dat het BTW nummer geldig is.

 

BTW tarief in Bulgarije: BTW hoog 20 % BTW Laag 9%.

 

Belastbare handelingen

 

Bulgaarse BTW wordt geheven op:

 

Bulgaarse vennootschappen die goederen verkopen en diensten leveren in Bulgarije,

Bulgaarse vennootschappen die goederen importeren van buiten de EU,

Bulgaarse vennootschappen die intracommunautaire verwervingen van goederen doen in Bulgarije,

Bulgaarse vennootschappen die diensten afnemen van een leverancier buiten de EU: een dienst wordt beschouwd als geleverd in Bulgarije wanneer de leverancier of de Bulgaarse afnemer een vaste inrichting in Bulgarije hebben.

 

Een nultarief is van toepassing op:

 

Intracommunautaire leveringen van goederen en diensten,

Export (levering van goederen en diensten aan niet-EU vennootschappen)

 

Zal X gebruik maken van het nultarief Intracommunitaire leveringen van goederen en diensten?

 

M.a.w. steekt X op deze manier 21 % BTW in zijn/haar zak?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

BTW verleggen kan bij intracommunitaire leveringen van goederen of diensten.

 

Ik zelf lever deze diensten echter niet. Dit doet X.

 

Strikt gezien hoef ik dus geen ICP opgaaf te doen. Dit hoort X te doen. Maar X factureert vanuit Bulgarije en haalt de inkomsten en BTW uit Nederland.

 

Of maak ik nu een denkfout?

 

Overigens staan op hun facturen een Nederlands bezoek- en postadres, Nederlands telefoonnummer, X is een gewoon Nederlandse naam. Kortom m.i. een Nederlands bedrijf, dat in Nederland BTW plichtig zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

update mei 2015:

 

Een week of 6 geleden kreeg 1 van mijn medewerksters een telefoontje van de belastingdienst: "Alles was geregeld." ???

 

Onlangs kreeg ik van X de afrekennota maart 2015. En ja hoor, de BTW op de opbrengst, BTW welke door mijn Nederlands cliënten is betaald, staat weer keurig op de factuur en is niet meer verlegd.

Alleen de BTW op de provisie en administratiekosten van X is nog verlegd.

 

Deze Bulgarije route zal een dure exercitie voor X geweest zijn ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.