• 0

Korting op factuur en in boekhouding verwerken

Hallo,

 

Mijn administratiepakket biedt de mogelijkheid om een korting aan te geven op een artikel.

Een (deel van de) factuur ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

 

AantalOmschrijvingBrutoprijsKorting %Nettobedrag
3Artikelen voor website domein.nl130,0025,00292,50

 

Nu heb ik een grootboekrekening 'Verleende korting' en ik zou dus verwachten dat de korting (97,50 in het voorbeeld) op dat grootboek weggeschreven wordt. Echter, dit gebeurd niet. De korting wordt alleen verwerkt met het eindbedrag van de factuur.

Wanneer de korting 100% bedraagt, wanneer ik bijvoorbeeld 1 uur support lever door de teksten te reviseren die ik wel wil laten zien aan mijn klant, maar die ik niet factureer omdat ik dit als service zie, dan staat die regel ook op de factuur. In beide gevallen staat de korting niet in het boekstuk vermeld.

 

De leverancier van de software zegt dat het wel boekhoudkundig correct is en dat ik de korting apart op de factuur moet aangeven. Ik neem aan dat hij daarmee bedoelt - ik heb nog niet de kans gehad om dit na te vragen - de korting als een aparte factuurregel (artikel) op de factuur op te nemen.

 

Ik ben van mening dat dit niet correct is en dat de korting dus naar het grootboek geschreven moet worden en dus op het boekstuk moet komen te staan. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, want dan moet ik mijn visie bijstellen.

 

Kortom, wie van de specialisten kan mij vertellen of de korting wel of niet op het grootboek weggeschreven moet worden?

 

Alvast bedankt.

Michael

 

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat moet je zelf weten.

In de jaarstukken (bij de winstaangifte) valt dit allemaal onder ‘Netto-omzet’.

 

Voor de omzetbelasting (factuureisen) staat er wel dat je de korting apart op je factuur moet noemen (voor het geval dat je met standaard prijslijsten e.d. werkt, zou ik dat wel doen).

 

 

 

  • 0

Of het moet of niet moet volgens de regels van het boekhouden is niet belangrijk.

 

Wat wel belangrijk is om te beseffen dat als je geen korting registreert (wat in de praktijk dus ook weinig voorkomt) is dat er een mogelijkheid bestaat dat je met marges of uren in de problemen kan komen.

 

Een praktisch voorbeeld, bij een cafetaria kun je een menutje kopen voor 5 euro en dan krijg je er een blikje bij. Op de kassa wordt het waarschijnlijk op een grote hoop geboekt.

3 jaar na dato komt de belastingdienst om de hoek omdat ze constateren dat de marges op drank te weinig is.

Er is nergens geregistreerd welke acties er zijn gehouden en hoe vaak het verkocht is. Dus er is geen of zeer weinig bewijs. Conclusie belastingdienst: Zwarte omzet, we corrigeren uw winst.

Dit voor 5 jaar + 100% boete. Daar gaat je auto, mocht je dat nog hebben.

 

Nu heb jij geen cafetaria, maar je geeft minder omzet op. Hierdoor kan de belastingdienst vragen stellen of je de aantal uren wel haalt, etc etc

 

Dus met andere woorden, registreer het wel.

Een praktische oplossing voor jou zou kunnen zijn om het artikel te koppelen aan een aparte grootboek zodat je via een aparte memoriaalboeking evt de korting kan boeken. Op zich hangt dat weer af of de kortingspercentages constant zijn of per klant kan veranderen. Maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

  • 0

Reageren was er helaas even bij ingeschoten. Er moet af en toe ook nog iets voor klanten gedaan worden.

 

Registreren lijkt me sowieso belangrijk, zoals inderdaad voor het urencriterium.

 

Op de facturen wordt het netjes genoemd, mits het geen 100% korting is, maar ik vraag me nog steeds af of dit niet op een grootboek 'verleende kortingen' moet komen te staan.

Het lijkt me in elk geval makkelijker, want een grootboek is makkelijker te controleren dan alle losse facturen.

En wanneer ik voor elke korting een extra memoriaalboeking moet maken, dan kom ik natuurlijk een stuk sneller aan mijn urencriterium.

Een artikel genaamd 'korting' lijkt me ook niet geheel zuiver.

 

Kortom, mijn vraag blijft: 'moet' de korting nu wel of niet op een grootboekrekening verwerkt worden?

  • 0

Je hebt de korting al in het factuurbedrag verwerkt, dus je boeking blijft correct als je de korting niet apart registreert. Je verkoopt je goederen feitelijk tegen een lagere prijs. Het wel boeken helpt hooguit om een lagere marge te verklaren, als dat belangrijk is.

 

Wij hebben een korting op onze factuur staan die de klant mag aftrekken als hij binnen 14 dagen betaalt. In dat geval zit de korting niet in het factuurbedrag verwerkt en boeken wij op de post kortingen op het moment dat de betaling plaats vind. Maar dat is een geheel andere vorm van korting die pas zichtbaar wordt op het moment van betalen..

  • 0

Dank!

 

@Eric, dat is inderdaad een mogelijkheid voor betalingskorting. Ik wil graag mijn klant laten zien dat ik er (soms) meer uren in steek dan dat ze moeten betalen.

 

@Roel: Eigenlijk had ik die conclusie al wel getrokken. Zou je me dan een suggestie kunnen geven hoe dit te doen?

 

Het boekstuk van de factuur wordt uiteraard automatisch aangemaakt. Die kan ik niet wijzigen en dat is maar goed ook.

Op de factuur kan ik het wel handmatig toevoegen nadat deze aan de hand van mijn uren administratie is gefactureerd. De enige oplossing die ik zie is inderdaad een apart 'kortingsartikel' op de factuur op te nemen in plaats van de korting op het werkelijke artikel te boeken.

 

 

 

  • 0

je bent vrij om het vast te leggen zoals jij wilt, een kortingsartikel kan prima werken om niet gefactureerde uren te factureren.

 

veel ondernemers die zelf hun boekhouding doen hebben enkele jaren nodig om voor zichzelf te ontdekken welke boekingen het beste inzicht geven en het hangt ook samen met het boekhoudpakket en de mogelijkheden die dat pakket heeft om bepaalde rapportages te doen.

ik ken ook boekhoudpakketten die je via instellingen zelf de keuze laten om korting te salderen op de omzetrekening of apart te boeken op een kortingsrekening.

 

 

  • 0

Dank Roel.

 

Korting automatisch boeken op een omzetrekening kan mijn pakket helaas niet aan met uitzondering van betalingskortingen.

 

Ik werk overigens al jaren (10?) met Informer. Een pakket dat ik langzaam heb uitgebreid tot het totale pakket. Het is een betaalbaar pakket (offline) dat af en toe wel wat dingen doet op een manier waarvan ik denk dat het vreemd is of af en toe een bug heeft. Maar dat laatste is inherent aan software.

 

Ik heb behoorlijk mijn draai gevonden en beschik ook over een boekhouddiploma, maar omdat het niet mijn core-business is, kom ik af en toe wat dingen tegen waar ik niet lekker uit kom.

 

Suggesties voor offline pakketten zijn overigens welkom. Online wil ik niet. Ik wil zelf de volledige controle hebben.

  • 0

Hallo Michael,

In welke zin heb je minder controle als je online werkt aan je boekhouding? Of andersom: welk element van controle is voor jou belangrijk in een boekhoudpakket (online of offline)?

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
  • 0

Ik wil het niet online hebben staan. Dat brengt meer risico's met zich mee. Ik weet niet wie er toegang tot heeft en kan krijgen.

 

Ik wil de bestanden in eigen beheer hebben. Als ik het online zou willen doen, ontwikkel ik zelf wel een pakket.

 

Daarnaast heeft het huidige pakket mij al voldoende investering gekost. Investering die volledig weg is wanneer ik met een nieuw pakket begin. Dat geldt overigens ook voor offline, maar alles moet tegenwoordig zogenaamd 'in the cloud'. In mijn ogen nog steeds niets meer dan een stukje ruimte op een internetserver. Alleen het bekt lekker en kan dus voor meer geld verkocht worden. Dat is natuurlijk wel een hele andere discussie :)

 

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.