Mijn administratiepakket biedt de mogelijkheid om een korting aan te geven op een artikel.
Een (deel van de) factuur ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Aantal
Omschrijving
Brutoprijs
Korting %
Nettobedrag
3
Artikelen voor website domein.nl
130,00
25,00
292,50
Nu heb ik een grootboekrekening 'Verleende korting' en ik zou dus verwachten dat de korting (97,50 in het voorbeeld) op dat grootboek weggeschreven wordt. Echter, dit gebeurd niet. De korting wordt alleen verwerkt met het eindbedrag van de factuur.
Wanneer de korting 100% bedraagt, wanneer ik bijvoorbeeld 1 uur support lever door de teksten te reviseren die ik wel wil laten zien aan mijn klant, maar die ik niet factureer omdat ik dit als service zie, dan staat die regel ook op de factuur. In beide gevallen staat de korting niet in het boekstuk vermeld.
De leverancier van de software zegt dat het wel boekhoudkundig correct is en dat ik de korting apart op de factuur moet aangeven. Ik neem aan dat hij daarmee bedoelt - ik heb nog niet de kans gehad om dit na te vragen - de korting als een aparte factuurregel (artikel) op de factuur op te nemen.
Ik ben van mening dat dit niet correct is en dat de korting dus naar het grootboek geschreven moet worden en dus op het boekstuk moet komen te staan. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, want dan moet ik mijn visie bijstellen.
Kortom, wie van de specialisten kan mij vertellen of de korting wel of niet op het grootboek weggeschreven moet worden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michael Albers
Michael Albers
Hallo,
Mijn administratiepakket biedt de mogelijkheid om een korting aan te geven op een artikel.
Een (deel van de) factuur ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Nu heb ik een grootboekrekening 'Verleende korting' en ik zou dus verwachten dat de korting (97,50 in het voorbeeld) op dat grootboek weggeschreven wordt. Echter, dit gebeurd niet. De korting wordt alleen verwerkt met het eindbedrag van de factuur.
Wanneer de korting 100% bedraagt, wanneer ik bijvoorbeeld 1 uur support lever door de teksten te reviseren die ik wel wil laten zien aan mijn klant, maar die ik niet factureer omdat ik dit als service zie, dan staat die regel ook op de factuur. In beide gevallen staat de korting niet in het boekstuk vermeld.
De leverancier van de software zegt dat het wel boekhoudkundig correct is en dat ik de korting apart op de factuur moet aangeven. Ik neem aan dat hij daarmee bedoelt - ik heb nog niet de kans gehad om dit na te vragen - de korting als een aparte factuurregel (artikel) op de factuur op te nemen.
Ik ben van mening dat dit niet correct is en dat de korting dus naar het grootboek geschreven moet worden en dus op het boekstuk moet komen te staan. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, want dan moet ik mijn visie bijstellen.
Kortom, wie van de specialisten kan mij vertellen of de korting wel of niet op het grootboek weggeschreven moet worden?
Alvast bedankt.
Michael
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48539-korting-op-factuur-en-in-boekhouding-verwerken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag