• 0

Werken voor Frans bedrijf

Beste lezer,

 

Ik ben gevraagd om 4 maanden te werken voor een Franse startup. Dit zal ik naast mijn huidige baan gaan helpen opzetten. Om zekerheid te verkrijgen wil ik het liefst op contractbasis voor deze partij gaan werken.

 

Echter schijnt dit lastig te zijn. Is er iemand die mij kan voorzien van informatie over een mogelijke constructie.

 

Alvast veel dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bangepoepert,

 

Een startup en zekerheid gaan natuurlijk niet zo goed samen. Daarom is het ook ondernemen. ;-)

 

Welke zekerheid zoek je precies? Wil je in (verkapte) loondienst voor ze werken en niet het risico lopen geen salaris te ontvangen? Wil je een risico accepteren en uiteindelijk meedelen in winst (of verlies) door een aandelen constructie? Wil je intellectueel kapitaal inbrengen en veiligstellen?

 

Kortom, kun je iets meer toelichten wat je precies beoogt te bereiken met de constructie waar je advies bij vraagt?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste meneer van der Kolk,

 

Allereerst dank voor uw reacie.

 

Het is niet mijn intentie om daadwerkelijk te gaan ondernemen. Hier kom ik immers vandaan en ik ben inmiddels al enige tijd weer in loondienst. Het is daarom ook echt mijn intentie om in (verkapt) loondienst te gaan werken. De uitdaging is echter dat ik al in loondienst ben bij mijn huidige werkgever en daar genoodzaakt ben om de werkzaamheden voor het Franse bedrijf in het weekend en enkele avonden per week uit te voeren. Dit zou op contractbasis (pebaalde tijd) moeten gebeuren.

 

Het is mij onduidelijk welke contractform het zou moeten zijn en hoe de loonbetalingen verricht zouden moeten worden.

 

Alvast dank voor uw informatie.

 

Mvg, BP

Link naar reactie
  • 0

Opties die ik zo even hardop denk:

 

a) Je gaat een tijdelijk dienstverband aan met de startup volgens Franse wetgeving. De startup moet dan een loonadministratie voeren. In Nederland geef jij de inkomsten op bij je aangifte als inkomen uit het buitenland. Even opletten ter voorkoming van dubbele heffing.

 

b) Je gaat een tijdelijk dienstverband aan met een Nederlands detacheringsbedrijf. Zij regelen de afhandeling met Frankrijk. Voor jou het minste rompslomp.

 

c) Je opereert toch als Nederlandse onderneming die een dienst levert naar Frankrijk, maar dat had niet je voorkeur. Bovendien kan de fiscus het achteraf alsnog beschouwen als verkapt loondienstverband (wat het zo te lezen ook is).

 

In alle drie de gevallen blijft hetzelfde risico: dat ze niet aan hun betalingsverplichting voldoen. Spreek zo mogelijk een korte facturerings- en betalingstermijn af. Of deel het risico en spreek een bonus af bij het slagen van de startup.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Staat niets over beschreven

Kijk behalve naar het arbeidscontract ook naar andere stukken die je hebt getekend en naar de van toepassing zijnde CAO. Als er geen contractueel verbod blijkt op het verrichten van nevenwerkzaamheden, dan zijn deze in beginsel toegestaan. Zolang het jouw functioneren maar niet negatief beïnvloed, je de werkgever maar niet beconcurreerd met de werkzaamheden en je bij de nevenwerkzaamheden geen misbruik maakt van de privileges die je werkgever je biedt. Ik kan je wel aanraden je werkgever te informeren, om problemen achteraf te voorkomen.

 

Overigens is het niet ondenkbaar dat het jouw functioneren negatief beïnvloedt, als je nu al een full time baan hebt en dit in de avonden en weekenden er naast wilt gaan doen. De een kan daar dat wat beter volhouden als de ander. Als ik je werkgever was, en ik zou je op een maandagochtend half slapend op je werkplek aantreffen, dan zou ik daar toch wel moeite mee hebben.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.