• 0

Sta ik schuldig aan merkrecht-schending?

Beste Higherlevels',

 

Ik kijk hier wel eens wat rond, maar nu werd het toch tijd om een accountje te maken, namelijk het volgende is gebeurd.

 

Via een webshop verkoop ik bepaalde producten die ik inkoop in België. Gister kreeg ik een mail van een of ander bedrijf in Nederland, die producten op mijn website heb gezien waarop zij merkrecht hebben.

Ze staan inderdaad ingeschreven in het register van de benelux, en daarom mag ik volgens hen bepaalde producten niet verkopen, want merkrecht en geen toestemming.

 

Volgens hem heeft hij toestemming van de fabrikant om dit alleenrecht te voeren, en moet ik persé alles via hem kopen en verkopen. Via dropshipping. Daar ben ik niet van gediend, bij mij is het snel verzenden en bij dropshipping vaak niet. Iniedergeval niet bij hem.

 

Nou heb ik uitgezocht of ik überhaupt wel schuldig sta, maar ik kom uit op uitputting. Mijn leverancier heeft immers de producten al in gebracht in de EER.(met of zonder toestemming, dat weet ik niet?).

Daardoor heb ik vrij recht om alles te verkopen wat ik bij hem koop, mits ik geen afbreuk aan het merk doe. De producten zijn van dezelfde kwaliteit uiteraard en er wordt ook geen indruk gewekt dat ik directe contacten heb met de fabrikant.

 

Het merk zelf voer ik ook niet, ik heb geen verwijzing naar de fabriek, leverancier of naar de aanklager toe.

 

Wat moet ik doen? Sta ik in mijn recht om deze producten te verkopen? Hij eist dat ik ze vandaag nog van mijn website haal, zo niet kan ik € 200,- per dag lappen.

 

Graag antwoord! :)

 

Mvg,

Ikhebeenvraagje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in België inkoopt dan mag je in principe doorverkopen (inderdaad uitputting). Het kan wel zo zijn dat jouw leverancier in overtreding is en de Benelux merkhouder denkt dat jij rechtstreeks inkoopt buiten de EU.

Dus gewoon een nette mail met de gegevens van jouw leverancier. Daar moet hij namelijk zijn. Je hebt dan wel kans dat hij die "uit de lucht plukt" en je alsnog bij hem moet gaan inkopen.

 

Dan schrijf je dat je het merk niet voert. Hoe zit dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Het is voor mij alleen troebeler geworden. Het gaat om een merkrecht waar jij een merkloos design van verkoopt? ???

 

Als de merkhouder een vermoeden heeft van parallelimport, bijvoorbeeld door proefaankoop in combinatie met specifieke kenmerken zoals een Chinese gebruiksaanwijzing of het ontbreken van een specifiek label o.i.d. , is het aan de vermeende inbreukmaker (jij dus) om te bewijzen dat de goederen legitiem zijn aangekocht in de EU. Hoe wil je dat anders bewijzen dan met een factuur van jouw Belgische leverancier?

Link naar reactie
  • 0

Merkrecht ligt toch bij de eigenaar van het merk en niet bij de distributeurs? Of zie ik dat nu verkeerd?

 

Ja en nee. Als ik nagellak uit Argentinie haal dan doe ik er als locale distributor verstandig aan de merkrechten te borgen. Een distributeur kan dus merkeigenaar zijn. En desondanks niet in staat zijn anderen het gebruik te ontzeggen, vanwege uitputting.

 

Je hoeft ook de gegevens van een Belgische leverancier niet aan de merkeigenaar ter beschikking te stellen. Dat kan altijd later nog in de rechtbank, via een forensic accountant. Als je paper trail klopt, moet je blafbrieven negeren. Het volstaat om simpelweg te stellen dat vanwege inkoop binnen de EER het merkrecht uitgeput is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft zoals Twabla stelt niet op voorhand je leverancier bekend te maken. Een kort briefje in de trand van:

 

Ik heb de producten binnen de EER ingekocht, daarmee zijn de merkrechten communautair uitgeput.

(Artikel 7 van richtlijn 89/104 van 21 december 1988 betreffende de aanpassing van het merkenrecht der lidstaten geïmplementeerd in de in artikel 2.23. van het Benelux-Verdrag inzake de Intellectuele Eigen­dom.)

Pogingen om de verkoop van het product te bemoeilijken zijn mogelijk een concurrentiebeperkende voorwaarde, die moet voldoen aan de Europeesrechtelijke mededingingsregels (verordening 1790/1999 van 22 december 1999) en de wettelijke bepalingen inzake de mededinging.

(vrij naar Ius Mentis)

 

Zou voorlopig voldoende moeten zijn. Helemaal niet reageren en wachten op een dagvaarding zou ik persoonlijk afraden.

 

Link naar reactie
  • 0

. Helemaal niet reageren en wachten op een dagvaarding zou ik persoonlijk afraden.

 

Zo bedoelde ik het ook. En uiteraard nagaan of die Belgische leverancier kosher is. Dus niet zoals een grote farma-distributor insuline-naaldjes inkopen bij een sjacheraar. Dat bleek namaak te zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als ik zo je bericht lees lijkt het erop of je mijn post ook hebt gelezen (?) ;)

 

Ik zat precies in hetzelfde schuitje. Wat inderdaad al gezegd is; gewoon wijzen dat je het rechtmatig uit de Europese economisch ruimte importeert en dat op deze producten derhalve het uitputtingsbeginsel van toepassing is (ook op product afbeeldingen die nodig zijn om de producten te verkopen!).

 

Wat ik mij wel even afvraag: hoe kan het zijn dat dit Nederlandse bedrijf de rechten voor de Benelux heeft (dus ook de distributie voor België) en dat jij het bij een ander Belgisch bedrijf inkoopt? Het Belgische bedrijf kan het natuurlijk weer van een andere distributeur binnen Europa hebben maar dat is wel even een belangrijk detail.

 

Kan je misschien in een PB aangeven wat voor product het is? Of welke shop?

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal eens met de vorige posts. Als het product binnen de EU is gekocht met een juiste factuur dan is er niks aan de hand

 

Wij zijn zelf een groothandel en distributeur van merkkleding en krijgen regelmatig van deze onzinnige mails :)

 

 

Alvan Trading

Groothandel in orignele merkleding

www.alvantrading.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.