• 0

Inkopen in een BV

Goedenavond,

 

Sinds 2011 ben ik werkzaam als bedrijfsleider in een restaurant. Dit restaurant is toentertijd ook geopend. Vanaf het begin waren er 3 eigenaren. 1 persoon(chef-kok) voor 50% in een V.O.F. en 2 personen samen voor 50% in een holding. De 2 personen die samen 50% bezitten, hebben/hadden samen nog meer horecabedrijven waar ze gezamenlijk eigenaar waren. Nu is 1 van die 2 compleet uitgekocht.

Mij is nu gevraagd om 25% van de aandelen over te nemen van het restaurant waar ik nu werkzaam ben. Ze willen een bv opzetten waar alle aandelen onder gaan vallen, maar dan met 3 "directeuren", waarvan ik er dus 1 van moet worden.

Het bedrijf heeft afgelopen jaar (2014) een nettowinst gemaakt van € 114.000. Over 2 jaar is het bedrijf ook klaar met aflossen bij de bank. Dit houdt zwart/wil gezien in dat er per maand ongeveer € 8.000 minder vaste kosten zijn oftewel € 96.000 per jaar. Het lijkt mij dat hierdoor de winst ook omhoog gaat, mits het bedrijf natuurlijk dezelfde omzetten blijft behalen als nu.

De 25% aandelen zijn mij aangeboden voor € 75.000. Hiervan moet ik nu 25k betalen en de overige 50k willen ze aankomende 2 jaar inhouden op mijn winstuitkering. Is dit een gunstige constructie voor mij? Ik moet wel die € 25.000 gaan lenen die ik nu moet betalen.

 

Hoe zit het verder met het minimumsalaris dat uitgekeerd moet worden uit een bv. Die 42k per maand. De eigenaar die er nu inzit, waar ik 25% van kan overnemen, wil geen salaris hebben, maar leven van de eventuele winst. Dit aangezien hij meerdere bedrijven heeft en verder niet werkzaam is in het restaurant zelf. Moet die minimale 42k dan verdeeld worden over mij en de chefkok, of is dit bedrag per directeur?

 

Voor de duidelijkheid zijn er in de toekomstige situatie dus 3 directeuren met een verdeling van 50%/25%/25% van de aandelen.

 

Iemand misschien ook nog advies waar ik het beste een waardebepaling kan laten doen van het restaurant? in de omgeving Zevenaar/Doetinchem/Winterswijk?

 

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe zit het verder met het minimumsalaris dat uitgekeerd moet worden uit een bv. Die 42k per maand.

Het gebuikelijk loon is per in de BV actieve DGA. Minimaal 44K per jaar, maar mogelijk hoger (minimaal 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, minimaal het hoogste loon van de overige medewerkers, enz). Zie ook deze column.

 

Als je trouwens van die 114K winst ook twee DGA's moet verlonen blijft er weinig winstuitkering over.

 

Het bedrijf heeft afgelopen jaar (2014) een nettowinst gemaakt van € 114.000.

(...)

De 25% aandelen zijn mij aangeboden voor € 75.000

Of dit een goed prijs is, blijft grotendeels giswerk. Het gaat niet zozeer om de huidige bedrijfswaarde of huidige winst, maar om de potentie. En die is altijd onzeker.

 

mbieer je het om ondernemer te worden en grote risico's te lopen? Anders gezegd: kun je het jezelf permitteren om 75K geleend geld te zien verdampen als dit avontuur mislukt? Want dat risico is er altijd. Het blijft immers ondernemen...

 

Zo ja, probeer dit dan niet op een forum te regelen, maar investeer in een goede financieel adviseur die niet alleen deze constructie, maar ook de financiële consequenties en risico's voor jou persoonlijk met je doorneemt. Er komt nogal wat bij kijken namelijk. Door een overstap van loondienst naar DGA verandert je persoonlijke situatie volledig (denk ook aan pensioen, hypotheek, enz.).

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Wat betreft de verloning van de 2 DGA's. Op dit moment krijgt de eigenaar met 50% iedere maand een val een bedrag gestort en ben ik in loondienst.

Het bedrag wat deze eigenaar krijgt is al van de nettowinst af van (2014).

 

Betekent dit niet dat mijn loon en zijn bedrag kunnen worden gezien als verloning van een DGA. Dit bedrag is op het moment niet geheel gelijk aan die 44k. Wij worden op dit moment dus gewoon maandelijks betaald en dat zal niet veranderen dan toch? Alleen zal dit bedrag wat gaan stijgen i.v.m. het minimum.

 

Ik ambieer verder al een tijdje om ondernemer te worden. Tevens denk ik dat het voor mij nu het juiste moment is om ergens in te stappen of zelf te beginnen. Ben nu net 30, dus mocht het mis gaan, dan heb ik hopelijk tijd genoeg om uit de schulden te komen.

 

Bedankt voor het advies!

Link naar reactie
  • 0
Ben nu net 30, dus mocht het mis gaan, dan heb ik hopelijk tijd genoeg om uit de schulden te komen.

 

bezin voor je begin ;)

 

75k is een hoop geld om terug te betalen zeker als je er ook nog rente over verschuldigd bent weet ik uit eigen ervaring.

 

En inderdaad als je net 30 bent heb je waarschijnlijk wel tijd genoeg maar heb je dan ook de middelen?

 

Ook van een bovenmodaal inkomen moet je genoeg over houden om dit soort bedragen in te lopen. Maar de realiteit is dat mensen met hogere inkomens vaak ook hogere lasten hebben en dat de aflossingsruimte erg beperkt is.

 

Nu ben ik op gebied van BV en aandelen en risico's daarvan een leek maar als de deskundige uit gefeest zal er ongetwijfeld een nuttiger antwoord komen.

Link naar reactie
  • 0

Tijd niet op HL geweest. Interessant topic dit.

 

In principe lijkt de verkrijgingsprijs a 75k voor 25% vd aandelen van een bedrijf dat 114k winst draait niet onredelijk. De vraag is wel of de 114k een gemiddelde is en of deze ook in de toekomst te verwachten is of dat deze winst een eenmalige uitschieter is. Als het een winst is die redelijk constant is dan is ondanks het risico dat er altijd in zit de prijs redelijk verdedigbaar.

 

Verder kun je je afvragen of je in een onderneming 75k wil investeren waar je slechts 25% aandelen hebt. Hoe groot is je invloed en wat kun je doen om het beleid om te buigen als je het anders wil en je investering niet wil laten verdampen.

 

Welke andere mogelijkheden zijn er om met 75k een onderneming te starten of een samen met een partner een onderneming te starten c.q. over te nemen waarbij je meer zeggenschap hebt en beter in staat bent je investering met zeggenschap maximaal te laten renderen.

 

Groet, Jeroen

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.