• 0

nu al part time starten met eenmanszaak bij uitzicht op WW

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik kan namelijk geen antwoord vinden op mijn vragen via de sites van UWV e.d.

Ik werk 80% als organisatieadviseur en heb uitzicht op een vaststellingsovereenkomst - per 1 april of per 1 mei met ontslag (afhankelijk van hoe snel de onderhandelingen gaan). Ik heb ook een aantal klanten die na mijn ontslag met mij willen blijven blijven werken. Een daarvan wil eigenlijk nu al met mij aan de slag.

Vraag 1:

Mag ik, met het oog op mogelijke WW nu al zaken als KVK en VAR regelen voor de 20% die ik nu niet voor mijn werkgever werk, zonder dat ik risico loop op het verlies aan WW?

Vraag 2:

Als ik direct na ontslag met een eenmanszaak wil starten en dus geen gebruik wil maken van de startperiode (omdat mijn klanten niet willen wachten) kan ik starten met urenkorting. Kan dit ook als ik al bij de KvK sta ingeschreven en een VAR heb voor de 20% die ik al niet werkte bij mijn voormalige werkgever? Of ben ik dan alles al meteen kwijt?

Vraag 3:

Waarom geldt voor mij de urenkorting en voor iemand uit het onderwijs of overheid niet (als ik de website van het UWV goed begrijp)?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

@Pebbles2, allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: ik zal onderstaand de vragen proberen te beantwoorden op basis van mijn eigen kennis en ervaringen van starten vanuit WW, maar voor de zekerheid zal ik UWV webcare via twitter verzoeken om ook te reageren.

Vraag 1:

Mag ik, met het oog op mogelijke WW nu al zaken als KVK en VAR regelen voor de 20% die ik nu niet voor mijn werkgever werk, zonder dat ik risico loop op het verlies aan WW?

Ja en nee. Ja: je mag nu al die zaken regelen. Nee: daarbij word je wel (pro rata) gekort op de WW.

De uren die je besteed aan je eigen bedrijf dien je op te geven, deze worden vervolgens gekort op je WW.

Op zich een helder, duidelijk en eerlijk systeem met één grote máár: je wordt gekort op je (al dan niet incidentele) maximale ureninzet!

Zodra je weer minder gaat werken krijg je die uren en uitkering WW niet meer terug! Werk je dus structureel 8 uur per week aan je eigen bedrijf maar incidenteel 16 uur, dan wordt je - na opgave - permanent voor 16 uur gekort op je WW uitkering, ook al ga je daarna weer gemiddeld 8 uur aan je eigen bedrijf besteden.

Vraag 2:

Als ik direct na ontslag met een eenmanszaak wil starten en dus geen gebruik wil maken van de startperiode (omdat mijn klanten niet willen wachten) kan ik starten met urenkorting. Kan dit ook als ik al bij de KvK sta ingeschreven en een VAR heb voor de 20% die ik al niet werkte bij mijn voormalige werkgever? Of ben ik dan alles al meteen kwijt?

Ja en nee.Ja: dat kan ook (of juist!) als je al eerder bent gestart met je bedrijf (maar korter dan 6 maanden: ben je langer dan 6 maanden vóór aanvang WW gestart dan wordt je niet gekort op de uren die je gemiddelde besteed hebt aan je eigen bedrijf: wel op het eventuele meerdere!)Je hebt voor de urenkortingsregeling namelijk géén toestemming nodig van UWV of je werkcoach.

Nee: je raakt dus ook niet alles kwijt, alleen de uren die je besteed aan je bedrijf - en je dient op te geven - worden pro rata gekort op je WW uitkering

Vraag 3:

Waarom geldt voor mij de urenkorting en voor iemand uit het onderwijs of overheid niet (als ik de website van het UWV goed begrijp)?

Het ligt - voor zover mij bekend - iets anders: op zich kan iemand uit onderwijs of overheid wel gebruik maken van de urenkortingsregeling maar voor de reguliere startersregeling moet de toestemming, en toetsing c.q. akkoord ondernemingsplan niet door het UWV / de UWV werkcoach gedaan worden maar door de (oud)werkgever: de leidinggevende van de onderwijs- of overheidsinstelling waar men werkzaam is/was dus.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1

Beste Norbert,

De informatie die je bij vraag 1 en 3 geeft klopt helemaal. Met betrekking tot vraag 2 heb ik een aanvulling: UWV maakt geen onderscheid tussen langer of korter dan 6 maanden als zelfstandige werken.

Ook als je bijvoorbeeld 3 maanden voordat je werkloos wordt als zelfstandige werkt, wordt je gemiddelde urenbesteding daarvoor vrijgelaten bij je WW.

Wel is het zo dat we dit gemiddelde berekenen over de 26 weken voordat iemand werkloos wordt. Heb je, zoals in bovenstaand voorbeeld 3 maanden als zelfstandige gewerkt, dan zal dit gemiddelde dus aanzienlijk lager uitvallen.

Actuele informatie hierover vind je op onze website.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

• 0

UWV maakt geen onderscheid tussen langer of korter dan 6 maanden als zelfstandige werken.

Ook als je bijvoorbeeld 3 maanden voordat je werkloos wordt als zelfstandige werkt, wordt je gemiddelde urenbesteding daarvoor vrijgelaten bij je WW.

Wel is het zo dat we dit gemiddelde berekenen over de 26 weken voordat iemand werkloos wordt. Heb je, zoals in bovenstaand voorbeeld 3 maanden als zelfstandige gewerkt, dan zal dit gemiddelde dus aanzienlijk lager uitvallen.

Helder, Robert. Dank voor deze zeer waardevolle input!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Dag Norbert en dag UWV,

dank voor jullie antwoorden.

ik ben tot het inzicht gekomen dat ik wel een ambacht heb, maar nog geen ondernemer.

Ik wil dat graag gaan worden, maar dan wel op de veilige manier, rustig en niet overhaast en met begeleiding van een jobcoach - ik ga onderzoeken ik me nu al kan aanmelden voor de onderzoeksperiode en de startersregeling van het UWV.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar