• 0

nu al part time starten met eenmanszaak bij uitzicht op WW

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik kan namelijk geen antwoord vinden op mijn vragen via de sites van UWV e.d.

Ik werk 80% als organisatieadviseur en heb uitzicht op een vaststellingsovereenkomst - per 1 april of per 1 mei met ontslag (afhankelijk van hoe snel de onderhandelingen gaan). Ik heb ook een aantal klanten die na mijn ontslag met mij willen blijven blijven werken. Een daarvan wil eigenlijk nu al met mij aan de slag.

Vraag 1:

Mag ik, met het oog op mogelijke WW nu al zaken als KVK en VAR regelen voor de 20% die ik nu niet voor mijn werkgever werk, zonder dat ik risico loop op het verlies aan WW?

Vraag 2:

Als ik direct na ontslag met een eenmanszaak wil starten en dus geen gebruik wil maken van de startperiode (omdat mijn klanten niet willen wachten) kan ik starten met urenkorting. Kan dit ook als ik al bij de KvK sta ingeschreven en een VAR heb voor de 20% die ik al niet werkte bij mijn voormalige werkgever? Of ben ik dan alles al meteen kwijt?

Vraag 3:

Waarom geldt voor mij de urenkorting en voor iemand uit het onderwijs of overheid niet (als ik de website van het UWV goed begrijp)?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

@Pebbles2, allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: ik zal onderstaand de vragen proberen te beantwoorden op basis van mijn eigen kennis en ervaringen van starten vanuit WW, maar voor de zekerheid zal ik UWV webcare via twitter verzoeken om ook te reageren.

Vraag 1:

Mag ik, met het oog op mogelijke WW nu al zaken als KVK en VAR regelen voor de 20% die ik nu niet voor mijn werkgever werk, zonder dat ik risico loop op het verlies aan WW?

Ja en nee. Ja: je mag nu al die zaken regelen. Nee: daarbij word je wel (pro rata) gekort op de WW.

De uren die je besteed aan je eigen bedrijf dien je op te geven, deze worden vervolgens gekort op je WW.