• 0

Hoe hoog mogen transportkosten worden?

Wij kopen steeds meer online in en het lijkt alsof leveranciers hun verzendkosten met de natte vinger vaststellen. Bij een leverancier gaat bijvoorbeeld 5% van de inkoopkosten naar het transport. Bij een proeflevering zaten we zelfs op bijna 50%, maar dat is gelukkig een uitzondering.

Een en ander roept bij mij de vraag op: Waar ligt de grens waardoor het verstandig wordt een andere leverancier te zoeken of de condities te (proberen te) veranderen? Ik weet dat verzendkosten ontstaan door afstand, gewicht en volume, maar er zijn vast wel ergens kengetallen, verhoudingen of regels.

Roept u maar en bedankt alvast!! ???

www.bizzionair.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zijn Nederlandse producenten en importeurs die aan ons leveren. Gemiddelde zendingswaarde is enkele honderden euro's en zweven ergens tussen de 10 en 50 kg per zending. Het gaat mij meer om de ratio tussen transportkosten en de financiële waarde van de zending.

 

Die ratio is er niet. Iedere verzender bepaalt zelf wat hij voor het verzenden nodig heeft. Soms als ik veel werk heb aan inpakken en wegbrengen reken ik meer als dat kan. Soms doe ik verzenden gratis. Ik neem ook de veiligheid voor de bezorgers mee. Als pakketten boven de 15 kilo zijn doen we dit om Arbo redenen meestal zelf. De klant betaalt daar dan ook weer meer voor.

 

Link naar reactie
  • 0

dit soort dingen in percentage uitdrukken is lastig. Immers een rolex van duizenden euro's kan je voor het zelfde geld versturen als een pak suiker. Transport kosten op 1 pak suiker is dan een enorm percentage. Wat wel een gouden regel is, hoe groter het volume hoe lager het percentage in de transport kosten wordt. Maw het versturen van een pallet met 500 pakken suiker erop is veel goedkoper dan 500 lossen pakjes versturen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Zelf halen of laten halen (last minute of met factuurkorting!?) en persoonlijke communicatie over assortiment, levervoorwaarden en betaalcondities zijn vaak ook lonend. Ik denk dat je ook beter breder naar inkoop- of voorraadkosten kunt kijken.

 

Transportkosten kunnen per branche zeer verschillen. Is franco levering boven een drempelbedrag van een paar honderd EURO niet gebruikelijk?

 

Of praten we niet over handel, maar over jouw facilitaire inkoop?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om inkoop van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten voor de handel. En idd is er vaak franco levering bij een minimum order, maar die grenzen schuiven nu juist omhoog, merk ik in de praktijk. Juist vanwege de balans tussen of een grotere voorraad houden of meer transportkosten accepteren zocht ik meer houvast. Alles loopt overigens per factuur, dus daar is weinig winst te behalen.

www.bizzionair.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat licht offtopic, maar als je de huidige betaal- en levercondities als gegeven beschouwt, zou je kunnen denken aan inkoop in het buitenland. Bij dit soort orderbedragen is levering op factuur dan misschien lastiger, maar dan betaal je de BTW niet direct. Waarom onderhandel je niet met je huidige leveranciers?

 

Groet,

 

Highio

 

Edit: stukje theorie over optimale bestelhoeveelheid (EOQ) met Formule van Camp

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio Allereerst: ik ben een beetje fout begonnen, want deze vragen gaan over een tweede bedrijf dat ik run. Ik heb inmiddels voor dat bedrijf ook een account aangemaakt, maar het lijkt me verstandiger deze discussie hier te blijven voeren?

Ik geef een voorbeeld: ik kan direct bij de fabriek in Italië 500 kg ingrediënt bestellen. Daar kan ik een jaar mee vooruit en dat moet ook wel om binnen de THT te blijven. Over die transportkosten moet ik dan onderhandelen in een klantenkring die zulke hoeveelheden per dag of week verbruikt, maar goed: dat durf ik wel aan. Als ik direct bestel passeer ik overigens zijn reseller in NL waar ik nu gebruik van maak. Dat moet de fabrikant ook maar willen.

Belangrijker is echter dat ik 500 kg niet goed kan opslaan en dat brengt me op de volgende vraag; ik heb wel eens gehoord dat er groothandels zijn die mijn voorraad opslaan en op afroep uitleveren of dat ik het zelf afhaal. Ik ken deze constructie eigenlijk alleen als het om dedicated warehousing van grote spelers (bv Vos Logistics) gaat. Kent iemand zo'n constructie voor een kleine jongen als wij? Liefst in regio Arnhem.

www.bizzionair.nl

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ongetwijfeld logistiek dienstverleners die dit doen(Duiven is vlakbij)? Daar kan je vast een paar pallet plaatsen huren alleen betaal je vervolgens wel weer wat kosten voor de uitslag. Daarnaast kan je hiervoor niet een kleine opslag ruimte huren(city box oid)

 

Verder valt er op het vervoer van 1 pallet niet enorm veel te bezuinigen dat gaat max om een paar tientjes. Of dat alle moeite voor die ene pallet waard om stand en land af te bellen wie het goedkoopste is dat moet je jezelf altijd even afvragen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.