• 0

Ruimtelift?

Taking a lift into space may sound like science fiction but scientists are meeting in Seattle to discuss how to build such an elevator.

Seattle-based company High Lift Systems is looking into the idea, backed by a $570,000 grant from the National Aeronautics and Space Administration, (Nasa).

 

"Whoever puts up the first elevator could eventually own space for the next 100 years", Brad Edwards, High Lift Systems

 

Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/2188107.stm

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helemaal gelul is het niet. Er zijn al vele jaren plannen voor soortgelijke plannen en het schijnt theoretisch goed mogelijk te zijn. Wat ik me kan herinneren, is dat 1 van de grootste problemen de dikte van de kabel is. Om zo een lange kabel stabiel te houden zou het erg dik moeten worden.

 

Je vraag over de G-krachten. In theorie schijnt het mogelijk te zijn om het zodanig op te zetten, dat de zwaartekracht exact gelijk is aan de middelpuntvliegende (Hoe schreef je dit ook al weer...) kracht (Denk maar aan een blok aan een touw die je ronddraait). Hierdoor trekt de satelliet die aan het eind van de lift is, net zo hard aan de kabel als de zwaartekracht die de kabel omlaag trekt.

 

IK ben trouwens benieuwd hoe ze de kabel naar Mars aan willen leggen. Die afstand is toch een stuk flexibeler, dan die tussen de Aarde en de Maan.....:)

 

Maar als iemand weet of hier al oplossingen voor verzonnen zijn, dan hoor ik het graag..... Ik heb er altijd grote interesse in gehad en zou graag hier eens zelf wat voor ondernemen (Eigen ruimte-bedrijfje lijkt me wel wat.......dat is helemaal HigherLevel.....:))

 

Ronald

 

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

".... In our race to know HOW, we have forgotten to ask WHY ....!"

 

Moeten we ons niet even afvragen waar dit nuttig voor zou zijn? Ruimteonderzoek zonder heel veel brandstoffen te gebruiken misschien. Ik zou wel een keer een ruimtereis willen maken van een paar uur maar volgens mij heb je het dan ook wel weer gehad! Ik denk dat we zowiezo niet moeten zoeken naar mogelijkheden om de ruimte toegankelijk te maken voor het grote publiek. Laten we eerst eens met zijn allen proberen te begrijpen wat onze taak op aarde eigenlijk is. We maken er met zijn allen wat betreft de natuur nogal een zooitje van. Dit terwijl de natuur onze levensbron is. Het heelal is dat zeker niet, althans niet direct. Er zijn miljoenen sterrenstelsels die we nog niet kennen. Laatst is er een steldel ontdekt die wat betreft vorm heel veel lijkt op dat van ons. Ik moet toegeven dat ik het zeer interessant vind omdat wij niet met ons gezonde verstand kunnen beseffen waar wij onderdeel van uitmaken. De mens zoekt grenzen in aar leven om houvast te hebben. Afbakening ter zelfbehoud. Punt blijft naar mijn mening dat we prioriteiten moeten stellen wat betreft vooruitgang. Wat hebben we aan een lift naar de ruimte als we ons al niet eens op aarde kunnen gedragen. Sattelieten, sterrekijkers enz genoeg om vanacht de meteorieten regen waar te nemen.

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Sattelieten, sterrekijkers enz genoeg om vanacht de meteorieten regen waar te nemen.

 

Met het blote oog kunnen we straks ook al heel wat zien hoor....;)

 

Maar ik ben het inderdaad met je eens dat het erg belangrijk is om er voor te zorgen dat de aarde goed behandeld wordt! Ik ben het er echter niet mee eens dat het één het andere uitsluit. Natuurlijk moeten we niet "ontwikkelen voor het ontwikkelen", maar een hoop uitvindingen zijn gedaan op het moment dat mensen hun grenzen probeerden te verleggen. Ook bij dit soort initiatieven komen een groot aantal innovaties naar boven die op goede (maar natuurlijk ook slechte manieren) gebruikt kunnen worden. Het is hierbij de taak van de mensheid in het algemeen om de juiste beslissingen te nemen.

 

Ik hoop echter (tegen beter weten in?) dat dit soort ruimtevaart toepassingen ons verder kunnen helpen, ondank het feit dat er ook sterk misbruik van gemaakt kan worden.

1) Zonder ruimtevaart hadden we geen systemen gehad om het klimaat in de gaten te houden en zouden we misschien nog steeds niet weten hoe we de aarde aan het misbruiiken zijn.

2) Zonder ruimtevaart zouden een groot aantal innovaties niet plaats hebben kunnen vinden

3) Door ruimtevaart kunnen we in unieke toestanden, speciale (medische) onderzoeken doen, waardoor we o.a. betere medicijnen kunnen ontwikkelen.

 

Ik denk ook zeker dat we veel kunnen innoveren en uitvinden voor verbetering van de leeftoestand op aarde, maar om hiervoor nu geen geld meer in onderzoek voor ruimtevaart te steken, dat lijkt me geen goed idee. Ik zie hierin nog wel meer mogelijkheden die uiteindelijk voor een hogere kwaliteit van het leven kan leiden.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Die dikte van de kabel zat ik me ook al af te vragen. Er zijn natuurlijk allerlij nieuwe stoffen die je hiervoor zou kunnen gebruiken, maar ik denk dat het toch redelijk onmogelijk is.

 

Ik ben geen kenner op dit gebied, maar als ik een blok aan een touw rond slinger, dan is dat touw (of die ketting) zo sterk als de zwakste schakel. Maakt dat touw absurd lang en de veiligheid lijkt me ver te zoeken? Om over onderhouds kosten nog maar niet na te denken.

 

Kanban, ben het wel met je eens wat betreft milieu, maar wie weet is dit nog ooit ergens goed voor ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg ook niet dat het een het ander moet uitsluiten en dat ruimtevaart nutteloos is! Integendeel zelfs. Ik vind alleen dat we ons goed moeten beseffen waar we prioriteiten stellen! :P

 

Ik was even in een emotionele fase van de dag en dan komt mijn idealisme boven!

 

Ok dit project zou kunnen leiden tot nuttige uitvindingen maar wat is nou het nut van het project zelf!????

 

Noem eens een aantal voordelen van die lift! ???

 

Kanban

 

ff projectmedewerker mailen!

Link naar reactie
  • 0

Het grote voordeel van die lift is dat je zo veel makkelijker grote spullen naar boven krijgt. Op jaarbasis is het vele malen goedkoper dan elke keer een Space Shuttle of een Ariadne lanceren. En dan wordt het misschien aantrekkelijk om grotere ruimteschepen te bouwen in de ruimte, zodat we eindelijk eens fatsoenlijk Mars kunnen verkennen of zo.

 

Lees eens The fountains of paradise van Arthur C. Clarke of Red Mars van Kim Stanley-Robinson. Met name Clark is erg sterk in de technologie.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Misschien wel een leuke aansluiting!!

 

Er zijn mensen (mijn vader o.a.) die niet geloven dat we op de maan zijn geweest! Dat de beelden die we hebben gezien opgenomen zijn in bijvoorbeeld de woestijn. Complottheorien alom!

 

Waarom zouden we er wel geweest zijn? En waarom is het misschien aannemelijk dat we niet zijn geweest!?

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Het nut van dergelijke complottheorieen ontgaat mij altijd volkomen. Wat zou je er mee willen bewijzen? Verwacht je nou echt dat als je dat maar lang genoeg vertelt, NASA op TV komt en zegt "Ja, u heeft gelijk, het was allemaal nep."?

 

Op http://science.nasa.gov/headlines/y2001/ast23feb_2.htm staat een erg goede reactie op deze onzin. Belangrijkste punten:

  • Er leven nog negen (van de twaalf) astronauten die op de maan hebben gelopen. Zouden die misschien de waarheid spreken? Waarom zouden ze liegen?
  • De rotsen die ze meenemen kunnen niet op aarde gevormd zijn vanwege de geologische samenstelling. Dus waar komen die vandaan als het niet per Apollo van de maan is?
  • Met een sterke telescoop kun je de rotzooi (lander, autootje, etc) die ze hebben laten liggen gewoon zien!

Enne, wat voor doel zou NASA hiervoor hebben? Het heeft ze klauwen met geld gekost, en toen ze er eenmaal een paar keer waren geweest, werd de geldkraan dichtgedraaid. Dan hadden ze beter een buitenaards iets kunnen 'vinden' bij het tweede of derde bezoekje...

 

Nog een paar URL's:

 

Arnoud

 

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Arnoud,

 

Vind het inderdaad ook jammer dat dit soort complot theorien elke keer weer opduiken. Kritisch tegen bepaalde zaken aankijken is niet erg, maar het moet niet overdreven worden. Ik ga er ook maar niet over verder.

 

Zijn er nog wel andere personen (van Technische universiteiten) die ons meer info over het ruimtelift initiatief kunnen vertellen (en de (on)mogelijkheden daarvan)?

 

Ronald

 

Ps. Ben wel benieuwd hoeveel complot theorien er vanaf morgen weer naar boven komen over Elvis......;)

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ooit zei "wel bekend persoon IBM " 'de wereld is groot genoeg voor 6 computers '

 

En nu staat er eentje in bijna elk huis.

 

 

Vergeet niet dat alles wat we hebben en om ons heen begonnen is met een droom ----> idee ----> vele malen op je platte gezicht gaan ---> toch verwezenlijkt is!

 

Wie weet maken we die lift wel mee.

 

Eén ding is wel zeker, met een aantal jaren (mits genoeg centjes) vliegen we in 2 uur van Amsterdam naar Sydney Australië.

Link naar reactie
  • 0

Ben wel benieuwd hoeveel complot theorien er vanaf morgen weer naar boven komen over Elvis......;)

 

Ok dan: Sommige mensen denken dat Elvis staat voor "leven". En er gaat tevens een theorie de ronde dat de naam Aeron op zijn grafsteen expres met dubbele A is geschreven (AAERON) omdat hij nog leeft!

 

Volgens mij heeft Elvis het gebouw verlaten!!!!!!!!

 

Trouwens: Elvis verdient ieder jaar nog 38 miljoen dollar! Terug naar topic Auteursrecht!!!!!! Ik ga mijn stamboom eens nazoeken of ik niet een achterneefje ben!

 

Zou ik ook wel willen zijn van Koning Fahd (of zo) van Saudi Arabie die in drie weken in Marbella met 1500 man (vrouwen, kinderen, neven en nichten) tussen de 90 en 120 miljoen euro uitgeeft! Ik wil hem wel helpen met uitgeven! Zie artikel AD http://archief.ad.nl/artikel?text=koning&SORT=presence&ED=ola&PRD=3m&SEC=%2A&SO=%2A&FDOC=1

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het dus helemaal gehad met nieuwsgroepen. Ik vroeg hun om wat feedback, maar ze zitten zo erg in hun eigen usenet wereldje dat ik ze niet op de hoogte mag stellen van andere relevante discussies.

Bekend probleem met usenet ja. Maar realiseer je wel dat die zooi al twintig jaar draait, en ze zo'n beetje alles al wel eens aangekondigd hebben gezien. Het stikt er werkelijk van de mafkezen die NU moeten melden dat op hun site alles onthuld wordt over onderwerp X. Na driehonderd keer ga je dan de volgende wat errug negatief benaderen.

 

Ik ben zelf errug actief op Usenet, en zolang je je aan de mores houdt, is het best nuttig.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Usenet rocked m.b.t. relevante informatie... En negatieviteit is best te begrijpen.

 

Ik krijg alleen erg de indruk dat er behoorlijk wat "ik ben altijd het pispaaltje geweest in de echte wereld dus ik pak ze hier wel terug" rond dwaalt.

 

Vertel me wat ik fout doe, graag zelfs! Maar op usenet kicken ze er gewoon op om mensen te flamen en van die attitude houd ik niet.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg alleen erg de indruk dat er behoorlijk wat "ik ben altijd het pispaaltje geweest in de echte wereld dus ik pak ze hier wel terug" rond dwaalt.

 

Vertel me wat ik fout doe, graag zelfs! Maar op usenet kicken ze er gewoon op om mensen te flamen en van die attitude houd ik niet.

Er zitten inderdaad de nodige trollen en andere irritante mensen, maar dat is puur een gevolg van de schaalgrootte. Met tienduizenden deelnemers zie je gewoon meer loonies.

 

Alleen dat "pispaaltje" vind ik onzin. De meeste usenetters zijn echt geen zielige nerds (die zitten op irc *grin*). Het probleem is meer dat ze zo veel shit langs zien komen dat ze vaak erg snel en erg bot reageren als er voor de zoveelste keer weer een of andere jojo een forum komt promoten.

 

Arnoud

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.