• 0

Kor en btw verlegd

dag fiscalisten, doe ik het goed?:

 

Gegevens: Totaal af te dragen btw over het jaar 2014: 1.344

Omzet btw verlegd: 3.431 (dus 721 btw)

Voorbelasting 2014: 1.226

 

Berekening KOR: 1.344+721-1.226=839 = KOR 2014

 

BTW-aangifte 2014: 1.344 - 1.226 -839 Kor = 721 terug te ontvangen, (terwijl ik zonder KOR 118 zou moeten afdragen!)

 

hartelijke groet, Sjoukje

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij toch echt niet.

 

Het bijtellen van de BTW over omzet verlegd is alleen om te beoordelen of je in aanmerking komt voor de KOR, deze wordt niet betrokken in de hoogte van de KOR.

 

De berekening is:

Verschuldigde BTW: 1.344

Voorbelasting 1.226

Saldo 118

KOR 118

Af te dragen 0

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik was aan het zoeken op internet naar de berekening van de KO- regeling voor een vergelijkbare situatie. Ik zit met het volgende en vraag mij even af of ik de berekening wel goed maak.

 

Situatie 1:

 

Omzet belast met 21% BTW € 5.000,-- = € 1.050,-- BTW

Omzet 21% BTW verlegd € 7.000,--

Inkoop belast met 21% BTW € 9.000,-- = € 1.890,-- BTW

Terug te vragen € 840,--

 

Situatie 2:

 

Stel nu dat deze ondernemer de omzet van totaal € 12.000,-- zou factureren met 21% BTW.

Dan krijg je het volgende:

 

Omzet belast met 21% BTW € 12.000,-- = € 2.520,-- BTW

Inkoop belast met 21% BTW € 9.000,-- = € 1.890,-- BTW

Af te dragen BTW € 630,--

KO- korting € 630,--

Af te dragen € 0,--

 

Bij situatie 1 heeft de ondernemer aan geld in handen: € 5.000,-- + € 1.050,-- + € 7.000,-- min € 9.000,-- min € 1.890,-- plus € 840,-- = € 3.000,--

 

Bij situatie 2 heeft de ondernemer aan geld in handen: € 12.000,-- + € 2.520,-- min € 9.000,-- min € 1.890,-- = € 3.630,--

 

Zie ik dit zo goed, of zie ik iets over het hoofd? Ik kijk er vreemd tegenaan omdat bij situatie 2 de ondernemer uiteindelijk méér overhoudt bij dezelfde omzet en kosten.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie
  • 0

Het bijtellen van de BTW over omzet verlegd is alleen om te beoordelen of je in aanmerking komt voor de KOR, deze wordt niet betrokken in de hoogte van de KOR.

De verlegde btw wordt wel degelijk meegenomen in de hoogte. Zie art. 25a Uitvoeringsbeschikking OB 1968 (ik heb hem wat leesbaarder geprobeerd te maken, de crux zit hem echter in het vetgedrukte deel):

Voor de bepaling van de vermindering [...]:

a. dient de belasting die [is verlegd naar] de ondernemer, niet te worden beschouwd als door hem verschuldigde belasting; en

b. dient de [door de ondernemer verlegde] belasting [...] in aanmerking te worden genomen als ware zij geheven van de ondernemer die de levering of de dienst verricht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beide berekeningen kloppen. Echter BTW verlegd factureren is geen keuze maar volgt uit de wet. Je kunt dus niet met BTW gaan factureren om zo van de KOR gebruik te maken.

 

Duidelijk. Maar stel nu dat je die verlegde omzet vervangt voor omzet binnen EU (diensten binnen EU geen BTW op factuur) dan gelden toch dezelfde regels, of gaat dat hier niet op?

 

En als hiervoor inderdaad dezelfde regels gelden, dan zou een dergelijke ondernemer méér baat hebben bij levering van zijn diensten aan een Nederlandse ondernemer (KO- voordeel) dan aan bijvoorbeeld een Duitse ondernemer toch?

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho

 

Niet mee eens.

 

De betreffende bepaling ziet alleen op de toepassing van de regeling. In dit geval ziet het op het feit dat de ondernemer verlegde omzet heeft ten bedrage van 3.431, die je voor de toepassing moet beschouwen als belaste omzet. Had dit bijvoorbeeld niet 3.431 geweest, maar 30.000, dan had zij de KOR niet kunnen toepassen.

 

Echter, als de KOR wel mag worden toegepast, wordt de hoogte van de KOR wordt niet beinvloed door de verlegde omzet, in die zin dat TS niet meer kan toepassen dan de b]verschuldigde[/b] BTW (art. 25.1). Immers de KOR zou theoretisch 839 zijn, maar imho kan deze niet hoger zijn dan de verschuldigde BTW van 118, dus heeft de verlegde omzet m.i. geen invloed op de toe te passen KOR.

 

Overigens zullen er ook voorbeelden te bedenken zijn waar de verlegde omzet wel invloed kan hebben op de toe te passen KOR, echter niet in het geval van TS.

 

(Aangepast omwille van de duidelijkheid)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met @Griffioen

 

Af te dragen BTW € 1.344,--

Voorbelasting: € 1.226,--

Saldo € 118,--

 

Bepaling KO:

 

Af te dragen € 1.344,-- + € 721,-- = € 2.065,--

Voorbelasting: € 1.226,--

Saldo € 839,--

 

Bedrag van € 839,-- valt volledig onder de KO- regeling.

 

Maximaal in aanmerking te nemen korting: € 118,--

 

Totaal te betalen € 0,--

Link naar reactie
  • 0

TS heeft dit helemaal goed gedaan en krijgt inderdaad 721,- terug van de BD.

Althans als de BTW verlegd in Nederland is (als het naar een ander EU land is, dan gaat het niet op).

 

Je moet het zo zien:

Door de verplichte verlegging krijgt TS in de eerste instantie 721,- euro minder overgemaakt van zijn/haar klant. Dat bedrag komt nu van de BD.

Als TS niet verplicht was geweest om de BTW te verleggen, dan had hij/zij meteen al de 721,- euro rechtstreeks van de klant gekregen en vervolgens (door de KOR) dit mogen houden.

 

Nu komt het (netto) op hetzelfde neer en dat is precies de bedoeling van de KOR (geen nadeel of voordeel wanneer je de BTW moet verleggen in NL - geen verschil met de situatie wanneer je wél BTW in rekening moet brengen dus).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TS heeft dit helemaal goed gedaan en krijgt inderdaad 721,- terug van de BD.

Althans als de BTW verlegd in Nederland is (als het naar een ander EU land is, dan gaat het niet op).

 

Je moet het zo zien:

Door de verplichte verlegging krijgt TS in de eerste instantie 721,- euro minder overgemaakt van zijn/haar klant. Dat bedrag komt nu van de BD.

Als TS niet verplicht was geweest om de BTW te verleggen, dan had hij/zij meteen al de 721,- euro rechtstreeks van de klant gekregen en vervolgens (door de KOR) dit mogen houden.

 

Nu komt het (netto) op hetzelfde neer en dat is precies de bedoeling van de KOR (geen nadeel of voordeel wanneer je de BTW moet verleggen in NL - geen verschil met de situatie wanneer je wél BTW in rekening moet brengen dus).

 

 

 

 

 

Dit klinkt allemaal erg logisch, mijn beide berekeningen zouden dan inderdaad beiden op hetzelfde resultaat uitkomen, zoals ook @Brood aangeeft.

 

Nu vraag ik mij echter af of dit dan tóch ook niet opgaat voor omzet binnen EU, waarbij de BTW is verlegd naar de buitenlandse ondernemer.

 

Anders zou je namelijk een situatie krijgen dat het voordeliger is om diensten te leveren aan een Nederlandse ondernemer dan een buitenlandse ondernemer binnen EU doordat je een hogere KO- korting krijgt.

 

Of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Anders zou je namelijk een situatie krijgen dat het voordeliger is om diensten te leveren aan een Nederlandse ondernemer dan een buitenlandse ondernemer binnen EU doordat je een hogere KO- korting krijgt.

 

Volgens mij is het precies omgekeerd.

 

Ik bedoel het als in dit voorbeeld:

 

Mét omzet binnen EU

 

Omzet belast 21% € 5.000,-- = € 1.050,--

Omzet EU € 3.000,--

Voorbelasting: € 2.380,-- x 21% = € 500,--

Totaal: € 550,--

KO € 550,--

Saldo € 0,--

 

In handen: € 6.050,-- + € 3.000,-- min € 2.380,-- min € 500,-- = € 6.170,--

 

Nu zelfde omzet in Nederland

 

Omzet belast 21% € 8.000,-- = € 1.680,--

Voorbelasting € 500,--

Saldo € 1.180,--

KOR: € 1.180,--

Saldo € 0,--

 

In handen: € 9.680,-- min € 2.380,-- min € 500,-- = € 6.800,--

 

Mijn vraag: moet de KO- korting in de bovenste berekening € 1.180,-- zijn in plaats van de € 550,-- waar ik nu vanuit ga?

Dat zou wel het meest logisch zijn, aangezien je dan in beide gevallen op € 6.800,-- uitkomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu vraag ik mij echter af of dit dan tóch ook niet opgaat voor omzet binnen EU, waarbij de BTW is verlegd naar de buitenlandse ondernemer.

 

Dan geldt dat dus niet zoals al gezegd.

 

Dat komt omdat De Staat niets te zeggen heeft over deze BTW. De BTW wordt dan namelijk verlegd naar een andere staat.

 

En de KOR is een Nederlandse aangelegenheid.

 

De reden dat je de (in Nederland!!) verlegde BTW zelf als onderaannemer mee mag/moet nemen in je KOR berekening, is dat de aannemer dit bedrag niet mag/moet meenemen. Maar jij dus wel.

 

Als de 'aannemer' (lees: de afnemer in een ander EU land) onder een ander Europese wet valt (en dat is dus het geval bij verlegging binnen de EU), dan werkt dat natuurlijk niet. Want de NL fiscus heeft daar geen zicht op en heeft daar niets over te vertellen.

 

Vandaar. Dus: ja, je ziet het verkeerd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De KOR gaat om het positieve verschil tussen tussen de BTW die je op je facturen betaalt en die je zelf factureert. Als dat verschil boven de 1883 Euro kom je niet eens meer in aanmerking. Als je meer intracommunautair gaat leveren (tegen 0%) krijg je meer omzet maar ontvang je niet meer BTW, terwijl je waarschijnlijk wel meer inkoopt en het BTW bedrag dat je betaald hebt aan je leveranciers zodoende omhoog gaat.

 

Bijvoorbeeld:

Omzet NL 10000= 2100 Euro

Omzet EU 10000 = 0 Euro

Voorbelasting = 1000 Euro

Afdracht = 1100 Euro

KOR = 1100 Eur

 

Omzet NL 20000=4200 Euro

Omzet EU 0

Voorbelasting = 1000 Euro

Afdracht = 3200 Euro

 

KOR: niet van toepassing want de afdracht is > 1883. Op een gegeven moment kun je zelfs zo veel intracomunautair gaan leveren dat je alleen nog maar BTW terugkrijgt van de belastingdienst. Dan is er ook geen sprake meer van KOR.

Link naar reactie
  • 0

Om maar even op de originele vraag van TS terug te komen: Ik heb het maar even aan de belastingdienst voorgelegd. Berekening TS klopt wél, mits binnenlandse omzet verlegd.

 

Ik had een dergelijke casus nog niet eerder aan de hand gehad, maar weet nu wel hoe te handelen mocht het zich voordoen.

 

Sorry Sjoukje voor de onduidelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad weer een hoop geleerd :-) Deze situatie heb ik ook nog niet eerder gezien, alleen wel een vergelijkbare situatie met omzet EU waarbij de BTW is verlegd naar de buitenlandse EU-ondernemer.

 

Het is mij nu in ieder geval duidelijk hoe de vork in de steel zit :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.