• 0

Help, mijn buitenlandse freelancers heeft geen BTW nummer!

Ik werk met een buitenlandse freelancers momenteel en hij heeft geen BTW nummer (of CIF zoals ze in Spanje zeggen). Het gaat om een bedrag dat onder de maximale vrijwilligersvergoeding ligt maar zoals ik heb begrepen geld deze regeling alleen voor stichtingen en als onkostenvergoeding. En al zouden bedrijven hier ook gebruik van mogen maken om personeel of freelancers mee te betalen dan weet ik niet of dit ook geld voor buitenlandse freelancers.

 

Wie o wie kan mij en goede tip geven? Zoals het er nu naar uitziet kan ik deze gemaakte kosten niet aftrekken als zijnde gemaakte kosten of heb ik het mis?

SEO Linkbuilding Uitbesteden kan zeer kostenefficiënt bij www.LinkbuildingExpert.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is eigenlijk andersom:

"De Spanjaard" moet factureren. En dan zou de BTW verlegd worden naar TS (en dan word het ineens een aangelegenheid van de NL fiscus, want dat zijn nou eenmaal de Europese afspraken).

 

Probleem is alleen dat de dienstverrichter geen BTW nummer heeft en dus de BTW niet kan verleggen.

 

Als het een ondernemer in Spanje betreft, dan zit deze ondernemer fout (aangenomen dat hij/zij wel met BTW belaste diensten verricht aan een ondernemer in NL - mits zij in Spanje allerlei uitzonderingen hebben voor 'hobbyisten' en dergelijk dan).

En de afnemer in NL zou in principe wel Nederlandse BTW verschuldigd zijn (deze wordt dan aan hem/haar verlegd), hoewel er formeel geen recht op aftrek van voorbelasting bestaat (omdat er geen deugdelijke factuur is).

 

Als het een particulier in Spanje betreft, dan zou je misschien een 'verkapt dienstverband' kunnen vermoeden (in Spanje, of in NL zou ik niet zo durven te zeggen... wordt wel arbitrair en erg afhankelijk van feiten).

 

Al met al:

Geen goede basis van zaken doen in Europa (vind ik dan).

 

Ik heb wel eens een cliënt voorgesteld om in een soortgelijke situatie geen zaken meer te doen met een bepaalde partij. Dat deed wel "een beetje zeer", maar gelukkig verhuisde de dienstverrichter kort daarop naar buiten de EU (waar zij het begrip "BTW" niet kennen), dus was het probleem opgelost: Dan kon gewoon een nota gestuurd worden, die de afnemer kon betalen en aangeven - zonder een BTW nummer van de dienstverrichter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok ik heb begrepen van mijn freelancer dat deze zich gaat inschrijven als ondernemer in Spanje maar hij zit nu in Frankrijk en de werkzaamheden zijn al begonnen. Kan ik dit tussentijds oplossen met de vrijwilligersvergoeding tot hij dan ongeveer over 2 weken staat ingeschreven?

SEO Linkbuilding Uitbesteden kan zeer kostenefficiënt bij www.LinkbuildingExpert.nl

Link naar reactie
  • 0

Probleem is alleen dat de dienstverrichter geen BTW nummer heeft en dus de BTW niet kan verleggen.

 

Als de dienstverlener geen BTW nummer heeft kan hij ook niet met BTW facturen, hij kan dus eigenlijk helemaal niets met de BTW.....

 

Ik vraag me verder wel af wat TS bedoeld met "Zoals het er nu naar uitziet kan ik deze gemaakte kosten niet aftrekken als zijnde gemaakte kosten"? TS maakt geen kosten, althans geen kosten die voor aftrek van BTW in aanmerking komen.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt die kosten toch, waarom zou je die dan niet op kunnen voeren? Het kan toch niet zo zijn dat je die uit eigen zak betaalt omdat die Spanjaard misschien wel een BTW-nummer moet hebben? Hoe doe je dat dan met een Nederlandse free-lancer die vanwege incidentele werkzaamheden geen ondernemer voor de BTW is? Of inkoop van margegoederen?

Link naar reactie
  • 0

Als je in theorie je geld contant terugkrijgt zal de belastingdienst dat in theorie moeten kunnen bewijzen. Het hebben van een BTW nummer is geen garantie dat er niet gefraudeerd wordt. Een van de grootste vormen van oplichting van de de fiscus is carrouselfraude waarbij de fraudeurs allemaal over BTW nummers beschikken.

 

Afgezien daarvan, je hebt het zelf over de maximale vrijwilligersvergoeding, hoe ga je daar dan mee om?

Link naar reactie
  • 0

Ok de freelancer zonder BTW nummer kan mij dus gewoon een factuur sturen en hij zal dit opgeven aan de belasting als inkomsten. Ik heb geen idee tot welk bedrag hij dan mag bijverdienen zonder een belastingnummer te hebben. Ik dacht dat het in Nederland iets van €1.600,- was kan dat kloppen?

SEO Linkbuilding Uitbesteden kan zeer kostenefficiënt bij www.LinkbuildingExpert.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij lopen er hier twee zaken door elkaar.

 

Enerzijds is er een btw-discussie: als hij geen btw-ondernemer is, is er geen sprake van btw. Is hij wel btw-ondernemer, dan moet de btw doorgaans worden verlegd (afdracht en teruggaaf in een via jouw btw-aangifte).

 

Anderzijds de vraag wat te doen met de kosten vanuit IB-perspectief. Dat is simpel: gewoon aftrekken. Zolang jij aannemelijk kunt maken (factuur, emails, overeenkomst, icm betalingsbewijzen) dat je hebt betaald en de kosten voor je onderneming hebt gemaakt, zijn de kosten aftrekbaar. Dat zit heel eenvoudig in elkaar.

 

Let wel, er is nog een derde aspect, te weten de verhouding tussen jou en de freelancer. Nu de werkzaamheden van die freelancer niet in Nederland plaatsvinden, heeft Nederland daar niet zo'n belang bij, maar wel het land waar hij werkt - Frankrijk en/of Spanje. Als hij ondernemer is, dan zal het niet zo'n vaart lopen, maar anders kunnen er lokaal nog andere verplichtingen zijn: een meldingsplicht, zoals wij bijvoorbeeld de IB47-verklaring kennen, of zelfs registratie en/of inhoudingsplicht. Vaak valt het allemaal wel mee, maar het is wel verstandig om dat na te gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor de uitbesteding aan derden, zoals ronaldinho noemde (IB47) kun je ook informatie vragen. Dus in jouw geval over een buitenlandse zonder onderneming.

 

Hebt u (fiscale) vragen over de Opgaven uitbetaalde bedragen aan derden, dan kunt u contact opnemen met het belastingkantoor waaronder u valt. Voor meer informatie over specifiek technische zaken en specificaties, kunt u terecht bij:

Belastingdienst/Centrale administratie Antwoordnummer 9100 7300 XM Apeldoorn Telefoon: 0800 - 022 70 65, (op werkdagen van 9.00 uur tot 16 .00 uur)

Ook kunt u een e-mail sturen aan: gegevensuitwisseling @ belastingdienst.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Het oprichten van een onderneming zou in Spanje weliswaar ingewikkelder kunnen zijn dan in Nederland, maar waarom heeft deze 'freelancer' geen CIF? Is dit een minderjarige? Anders lijkt mij de conclusie dat dit zoals Brood schrijft een buitenlandse zonder onderneming is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De kosten om zelfstandig te zijn (autónomo) zijn een stuk hoger dan in Nederland en dat icm met lagere salarissen kiezen veel Spanjaarden ervoor om zich pas in te schrijven als dit daadwerkelijk loont.

 

Bedankt voor alle reacties, ik ben een stuk wijzer. Er loopt momenteel een kleine factuur en ik denk dat ik de grotere facturen zal verwachten wanneer hij staat ingeschreven dus ik ga er van uit dat ik voor een paar honderd euro niet hoef te gaan stoeien met een IB47-verklaring. Ik kan alles verder prima aantonen met factuur en email correspondentie.

SEO Linkbuilding Uitbesteden kan zeer kostenefficiënt bij www.LinkbuildingExpert.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Het is toch niet jouw probleem wat hij al dan niet in spanje aangeeft aan belastingen?!

 

Groet

Joost

 

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... vooral omdat het hier om een IC/BTW vraag gaat.... Strikt genomen heeft TS volgens mij ook een plicht om te controleren of dit qua BTW wel goed gaat....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

En daar ben ik het niet mee eens. Het is niet eens echt een BTW vraag maar TS schijnt te denken dat hij zakelijke kosten niet mag opvoeren zonder BTW-factuur. TS factureert geen BTW, levert niet tegen 0-tarief dus met zijn plicht om te controleren of het wel goed gaat met de BTW zal het ook wel loslopen.

Het probleem is voor de Spanjaard, die zou zich mogelijk moeten registreren voor de BTW in Spanje en ieder geval iets doen met zijn inkomsten v.w.b. inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens wordt hier nu aan een ‘mogelijke complicatie’ voorbij gegaan:

 

Het komt wel eens voor (praktijkvoorbeelden zat) dat in Nederland een dienst geleverd wordt door een “particulier” (dus zonder BTW in rekening te brengen) aan een ondernemer en dat de BD achteraf hier niet mee akkoord gaat. Dan wordt de “particulier” hierop aangesproken en wordt er een naheffing opgelegd – en een verplichting om voor de toekomst wél aangifte omzetbelasting te doen.

 

In dit geval zou naar mijn smaak hetzelfde kunnen spelen:

De BD zou kunnen vinden dat hier BTW over verschuldigd is. En dan de BTW van de afnemer (TS dus) naheffen. En daar heb je dan weer het probleem:

TS heeft geen deugdelijke factuur (o.a. ontbreekt het BTW nummer van de dienstverrichter, want dat heeft hij niet eens), dus formeel bestaat er dan geen recht op aftrek van voorbelasting.

 

Vandaar dat ik, zoals ik al zei, dit geen geweldige basis voor zakendoen in Europa vind. Met oog op de BTW dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... vooral omdat het hier om een IC/BTW vraag gaat.... Strikt genomen heeft TS volgens mij ook een plicht om te controleren of dit qua BTW wel goed gaat....

 

EN

 

En daar heb je dan weer het probleem:

TS heeft geen deugdelijke factuur (o.a. ontbreekt het BTW nummer van de dienstverrichter, want dat heeft hij niet eens), dus formeel bestaat er dan geen recht op aftrek van voorbelasting.

 

Ik zie nog steeds het probleem niet. Als de Spaanse dienstverlener zegt geen BTW-plichtige te zijn in Spanje wat verwachten jullie dan dat TS moet doen? Rechtszaak beginnen in Spanje om hem te dwingen een CIF aan te vragen? Of eigenhandig de BTW op de ICP aangeven en uit eigen beweging geen aftrek van voorbelasting toepassen?

 

Daarbij zie ik ook het probleem van de voorbelasting niet want die brengt TS niet in aftrek. Linksom (Spanjaard regelt alsnog CIF) of rechtsom (Spanjaard heeft terecht geen CIF, dat kunnen wij hier immers niet vaststellen): de NL schatkist wordt er geen cent beter of armer van.

 

Linksom: Spanjaard stuurt alsnog correcte factuur. TS geeft BTW uit ICP aan en trekt diezelfde BTW af als voorbelasting. Saldo NL schatkist nul.

 

Rechtsom: Spanjaard stuurt terecht factuur zonder BTW en zonder melding van BTW verlegd. TS geeft niets aan in de NL BTW. Effect NL schatkist ook nul.

 

 

En stel dat de NL fiscus van mening is dat de BTW verlegd had moeten worden naar TS en dat TS om die reden wel BTW moet afdragen vanwege een ICP en dus geen BTW als voorbelasting kan claimen omdat de juiste factuur ontbreekt, dan moet de NL fiscus dus gaan stellen/bewijzen dat een in Spanje wonende dienstverlener ten onrechte de BTW niet verlegd heeft. Anders gezegd: de NL fiscus gaat dan stellen dat een Spanjaard weldegelijk ondernemer is voor de Omzetbelasting.

 

Dat lijkt me toch vrij absurd. Uiteraard zijn ervaringen van het tegendeel welkom want dan zien we mogelijk ook eens hoe de fiscus dan redeneert.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.