• 0

uitkering & v.o.f. hoe verder?

Hallo,

 

Wij willen een bedrijf starten met 3-en (VOF) hiervoor zijn afspraken gemaakt met de opdracht

gever (financiel) zijn er ook al afspraken gemaakt. Dus we weten min of meer wat de haalbare omzet

zou kunnen zijn op jaar basis. Opzich is het gunstig maar aangezien het ook bij 1 of 2 opdrachten kan

blijven willen we voorzichtig blijven.

 

Beide partners hebben een baan (en werken van thuis) dit is een opdracht die we hebben binnen gehaald. Het is de bedoeling dat we de eerste 6 maanden de klus aankijken met behoud van onze baan.

Misschien in een later stadium de knoop door hakken.

 

Ik zelf zit in een uitkerings (WW) positie en ik wil graag ook bij de VOF horen!!

Het probleem zit echter dan het financiele kosten plaatje nog wel aan de lage kant is, en de opdracht

gever vast zit aan een budget.

 

Hierdoor is het nog niet mogelijk om met z’n 3-en een leuk salaris er aanover tehouden!!

Als je dus naast deze opdracht een baan erbij hebt is er dus niets aan de hand.

 

 

Wat ik graag zou willen weten is.. wat vooral mijn mogelijkheden zijn vanuit een uitkerings positie!!

Is het mogelijk om een aanvulling tekrijgen op je uitkering? Of is dat alleen voor gehandicapten?

Moet ik anders financiel de eerste opdracht zien door tekomen zodat ik iedergeval wel in v.of zit!!

 

 

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemerworden/5a57ca1.htm

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het beste wat je kan doen is contact opnemen met de uitkerende instantie. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit met behoud van uitkering te doen, misschien zelfs wel een starterssubisidie te verkrijgen. Om problemen achteraf te voorkomen is vooroverleg dus noodzakelijk.

 

Succes.

Leo

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er zijn twee soorten starterskredieten met behoud van uitkering. De één is inderdaad bestemd voor arbeidsgehandicapten. En er bestaat er één voor zelfstandigen, namelijk het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen (Bbz)

Er zijn wel diverse voorwaarden aan verbonden en tevens is het van belang in welke fase/aantal jaren "werkloos" je bent.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hotlips,

 

Bij mij rijzen een aantal vragen over je situatie die belangrijk zijn voor het kunnen beantwoorden van jouw vragen. De regels om met behoud van uitkering als ondernemer te starten vanuit de ww zijn namelijk door het ministerie van sociale zaken niet echt startersvriendelijk opgesteld.

 

- Hoeveel uur per week wil je als ondernemer gaan werken en voor hoeveel uur heb je ww?

De ww is namelijk een urenverzekering en als je minder uren beschikbaar bent voor werk, krijg je minder ww. Dat betekent bijvoorbeeld dat je als je 10 uur per week in je onderneming werkt en voorheen voor 38 uur ww had, je nu nog voor 28 uur ww krijgt. Die korting is overigens niet flexibel per week. Als je eenmaal hebt opgegeven 10 uur pw ondernemer te zijn, wordt je definitief voor 10 uur pw gekort.

 

- Heb je (binnenkort) langer dan een half jaar een ww-uitkering?

Als je langer dan een half jaar ww hebt ben je 'fase 2' en is het soms mogelijk via een IRO (individuele reintegratie overeenkomst) hulp te krijgen bij je start als ondernemer.

Voor de starterskredieten waar Kermie over schrijft, kom je overigens voor zover ik weet niet in aanmerking omdat je geen bijstands of wao-uitkering hebt, maar ww.

 

Meer informatie over starten vanuit een uitkering kun je vinden in een boekje/folder over 'starten als ondernemer' dat je kunt downloaden/ontvangen via de site www.bpv.nl. Volgens mij staan daar ook de ww-regels in.

 

Blijft overigens mijn algemene vraag aan mensen die willen starten in een vof. Deel uitmaken van een vof betekent dat je financieel aansprakelijk gesteld kunt worden voor de fouten en blunders van je vennoten. Waarom werk je niet vanuit drie eenmanszaken samen onder een naam?

 

Succes

 

Karen

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor de starterskredieten waar Kermie over schrijft, kom je overigens voor zover ik weet niet in aanmerking omdat je geen bijstands of wao-uitkering hebt, maar ww.

Dat klopt inderdaad. Het betreft hier niet het starterskrediet, maar het behoud van je uitkering. En ... je dient je in fase 3 te bevinden (namelijk 3 jaar werkloos). En ... wel beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt (solliciatieplicht).

Kortom: genoeg voorwaarden voordat je van de Bbz gebruik mag maken.

Er zijn wel mogelijkheden om je ww te behouden en zodra er inkomsten binnenkomen wordt dit in mindering gebracht op je uitkering. Maar ... ik ben geen kenner in dit verhaal ....indien je een WW-uitkering hebt, zou ik een gesprek aanvragen met je contactpersoon aldaar en informeren naar de (on)mogelijkheden.

.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.