• 0

woon-werk, btw zakelijk of niet?

De regels omtrent het zakelijk zijn van de btw-kosten van brandstof en onderhoud van mijn auto zijn mij niet geheel duidelijk.

 

Ik ben ZZP-er, met een kantoor aan huis. Maar dat kantoor staat niet op de balans. Het overgrote deel van mijn werkzaamheden wordt echter elders verricht. De afgelopen jaren deels op kantoor van de opdrachtgever, maar ook veelal op bouwplaatsen.

 

Dit jaar op twee of drie kantoren van mijn opdrachtgever, maar vooral omdat mijn opdrachtgever wenst dat ik op hun computernetwerk mijn werkzaamheden verricht.

 

Wat ik kan terug vinden is rijkelijk vaag. Tot nog toe ben ik er vanuit gegaan dat mijn bedrijf op mijn privé-adres is gevestigd (inschrijving kvk) en dus alle kilometers die ik maak om mijn werk te kunnen doen, zakelijk zijn,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kleine nuance

 

Het kan zijn dat de fiscus van mening is dat het bij 1 opdrachtgever toch duidelijk gaat om diens vestigingsplaats als plaats van tewerkstelling. Dus dan zou de fiscus van mening kunnen zijn dat er sprake is van woon-werk. Dit nog los van de vraag of je als ZZP-er met 1 opdrachtgever wel zo zelfstandig bent.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg al sinds 2008 een VAR WUO, terwijl ik nog nooit meer dan twee opdrachtgevers gelijktijdig heb gehad, en meest van tijd slechts één. En mijn VAR's zijn altijd gewoon naar waarheid ingevuld. Ik werk mee aan grote infrastructurele werken, met doorlooptijden van meerdere jaren. Twee opdrachtgevers is nog wel te doen, drie sowieso niet.

 

Maar het antwoord op mijn vraag is niet eenduidig. Het gaat echter om een relatief klein bedrag (paar 100- euro), dus we gokken het er gewoon op.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het mis hebben, maar ligt de aftrekbaarheid van de btw op benzine en onderhoud niet aan het feit of de auto op de balans van de zaak staat of van privé is?

 

Persoonlijk zou ik zeggen dat alle benzine en onderhoud geheel aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting en alle daarop voor de omzetbelasting, zolang de auto maar is geactiveerd ("Auto van de zaak"). Daar staat uiteraard wel tegenover dat je rekening moet houden met bijtelling en btw-correctie voor privégebruik (1,5/2,7%) indien van toepassing.

 

Echter, als de auto NIET op de zaak staat, kun je volgens mij volstaan met een forfaitaire autokostenaftrek van 19 cent per zakelijke kilometer, maar kun je zakelijk geen andere autokosten meer opvoeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voor de IB en de BTW kan apart gekozen worden om de auto zakelijk aan te merken. Zo kan het heel goed zijn dat de auto voor de omzetbelasting als zakelijk is aangemerkt maar niet is geactiveerd op de balans als voor de IB de keuze voor prive is gemaakt.

In dat geval geldt dat je 19 ct per zakelijke km ten laste van de winst mag brengen. Daarnaast kun je de betaalde btw op onderhoud en brandstof etc. in aftrek nemen voor zover het om zakelijke kms gaat. Hiervoor is het handig om in ieder geval een administratie bij te houden van de zakelijke kms + de beginstand per 1.1 en eindstand per 31.12 van ieder jaar. Zo kun je de verhouding zakelijk/prive berekenen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, je hebt gelijk dat je binnen grenzen de auto voor de omzetbelasting wel en voor de inkomstenbelasting niet (of andersom) als ondernemingsvermogen mag aanmerken. Maar persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om die twee gelijk te laten lopen, al is het maar om de toch al ingewikkelde materie niet nog ingewikkelder te maken. Maar je hebt gelijk. Het hoeft niet per se.

 

Ik weet niet of ik het helemaal goed heb, maar als de vragensteller al heeft gekozen voor een auto in privé voor de inkomstenbelasting en in de zaak voor de omzetbelasting, dan is het volgens mij zo dat op zich ALLEEN het betaalde btw-bedrag op onderhoud en brandstof in de zaak in aftrek mag worden genomen voor de zakelijke kilometers, maar dat dat dus NIET geldt voor de kosten. Die kosten (zonder btw) lijken me dan weer niet voor aftrek van de winst in aanmerking te komen. Die kosten lijken me immers al onderdeel uit te maken van de forfaitaire kilometervergoeding van 19 cent per kilometer. Anders zou je - zo lijkt me - in zo'n geval dubbele aftrek voor de IB hebben, namelijk via de 19ct/km én via de aftrek van de kosten zelf.

 

Verder zou ik in zo'n situatie verwachten dat je géén bijtelling hebt (de auto is voor de IB immers privé), maar dat je wél de BTW-privé-gebruik-correctie van 1,5 of 2,7% moet doen (de auto is voor de OB immers wel zakelijk).

 

Of zie ik dit verkeerd?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De vergoeding van 19 ct per kilometer met een, voor de IB prive, auto zijn voor de zaak gewoon kosten. Alle overige kosten komen niet voor aftrek in aanmerking.

 

Als de auto voor de IB prive is aangemerkt, is er geen sprake van bijtelling (en geen aftrek van kosten).

 

Wat betreft de BTW wordt voor de vooraftrek in principe uitgegaan van de verhouding zakelijk / prive. Als deze niet blijkt uit een sluitende kilometerregustratie geldt het forfait van 1,5% indien de BTW op de aanschaf van de auto niet in vooraftrek is genomen. Indien de aanschaf BTW wel in vooraftrek is genomen gekdt het forfait van 2,7%.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.