• 0

bestuurder en opdrachten uitvoeren voor stichting

Geachte leden,

 

Een onderneming waar ik DGA van ben voert werkzaamheden uit voor een stichting met ANBI status.

Ik heb geen rol in het bestuur van de stichting. Nu wordt mij gevraagd een bestuursfunctie te overwegen.

Kan ik deze positie aannemen terwijl de onderneming waar ik DGA van ben opdrachten blijft uitvoeren voor de stichting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik deze positie aannemen terwijl de onderneming waar ik DGA van ben opdrachten blijft uitvoeren voor de stichting?

Lijkt mij niet. De bestuurder van een ANBI ontvangt geen beloning, maar alleen een onkosten- en/of vacatievergoeding, om iedere schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

 

Het is geen schijn meer, maar ver over de rand als jij als bestuurder moet of zou moeten oordelen over de activiteiten van je eigen bedrijf.

 

Kortom: vriendelijk bedanken, of de werkzaamheden van de BV voor de stichting eerst beëindigen en dan pas de bestuursfunctie aanvaarden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Geachte leden,

 

Een onderneming waar ik DGA van ben voert werkzaamheden uit voor een stichting met ANBI status.

Ik heb geen rol in het bestuur van de stichting. Nu wordt mij gevraagd een bestuursfunctie te overwegen.

Kan ik deze positie aannemen terwijl de onderneming waar ik DGA van ben opdrachten blijft uitvoeren voor de stichting?

In mijn ogen kan dat wel, maar het lijkt me dan erg verstandig een goede regeling te treffen die ervoor zorgt dat jij geen beslissingsbevoegdheid hebt inzake de werkzaamheden die de BV uitvoert.

 

Als het bestuur een aansprakelijkheidsverzekering heeft, is het daarnaast imho ook zaak de verzekeraar van deze bijzondere omstandigheid op de hoogte te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Opdrachten aan het eigen bedrijf conform statuten laten nemen door het voltallige bestuur. Is dit statutair niet zo geregeld, eerst de statuten (laten) wijzigen. Daarna opnieuw de ANBI voorwaarden beoordelen en aanvragen.

En de opdracht schriftelijk vastleggen en door het voltallige bestuur laten beoordelen na afloop.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.