• 0

Grensbedrag voor overlopende posten / transitoria, wat zegt belastingdienst?

Ik heb een vraagje over transitoria c.q. overlopende posten. Ik heb in het forum gezocht maar hier niet een duidelijk antwoord op gevonden.

 

Ik snap dat als je bijvoorbeeld 5 jaar huur vooruit betaald hebt, dat je dit als transitoria moet boeken, zodat de kostenpost jaarlijks terugkomt. Het gaat hier om substantiële bedragen.

 

Maar wat doe je als je bijvoorbeeld 10 euro vooruitbetaalde webhostingkosten hebt voor een heel jaar en je de factuur in, zeg, november 2014 ontvangt? Moet je dan ook moeilijk gaan doen en daar een overlopende post van maken, of is het toegestaan die te negeren en gewoon als kosten in 2014 te boeken. Onder de streep maakt het overigens ook niets uit omdat je diezelfde factuur in november 2015 waarschijnlijk toch weer krijgt, en je dus jaarlijks 10 euro kosten hebt.

 

Of als je in januari 2015 10 euro rente ontvangt over kwartaal 4 van 2014. Moet je dat als overlopende post boeken, of mag je het ook gewoon negeren en gewoon als renteopbrengsten in 2015 boeken.

 

Vanaf welk bedrag word je (volgens de belastingdienst) geacht om iets als overlopende post/transitoria te boeken? Heeft de belastingdienst hier überhaupt een duidelijke mening over?

 

Alvast bedankt!

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is het zo dat je theoratisch gezien alles mag activeren, als het maar overeenkomt met de werkelijkheid. Als je bijvoorbeeld een rekening voor een beetje hosting krijgt van 60 euro (24 mnd x 2,50 euro), dan mag je die boeken op "Vooruit betaalde abonnementen" (1-groep) en vervolgens elke maand 2,50 euro op 'afschrijven' (4-groep).

 

Jij wil weten in hoeverre je dit juist NIET hoeft te doen voordat de Belastingdienst moeilijk zou gaan doen. Persoonlijk zou ik de grens bij hetzelfde bedrag als dat de Belastingdienst hanteert voor investeringen, namelijk 450 euro en alleen als zo'n rekening voor niet meer dan 1 jaar is vooruit gefactureerd. Dus stel je voor dat je in juni een rekening krijgt van 400 euro voor een 1-jaars abonnement. Dan mag je het volgens mij gewoon meteen in dat jaar laten vallen.

 

Ik moet er bij zeggen dat ik persoonlijk altijd ALLE vooruitbetalingen activeer en de kosten op maandbasis activeer, ongeacht het bedrag. Al is het alleen al voor de vergelijkbaarheid van verschillende maanden. Als je alleen geïnteresseerd bent in de cijfers op jaarbasis (net als de Belastingdienst bij de aangifte), dan is dat niet echt nodig.

 

Wat betreft de rente: als je januari rente krijgt bijgeboekt voor het vorige jaar, dan moet je daar eigenlijk wel een balanspost voor opnemen (bijv "Nog te ontvangen rente/bedragen") en die ook alvast als winstpost ("Rentebaten") opnemen in het vorige jaar. De winst neem ik altijd in het jaar waarop de baat betrekking heeft en niet wanneer het wordt betaald. Nou zal het met een rentebaat van 10 euro wel loslopen, maar als je op jaarbasis rentebaten van 3 of meer cijfers hebt, dan zou ik persoonlijk het fiscaal even in het goede jaar boeken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat Prins Rachid het erg secuur administreert. Ik vind zelf dat je de grootte van het bedrijf mee mag nemen in de afweging. Bij zzp'ers vind ik dat de grens rond de 25,- ligt, onder die grens zal het me worst wezen. Bij grotere clubs vind ik een afwijking van 100,- nog niet echt van belang.

 

De belastingdienst heeft als uitgangspunt dat de administratie moet aansluiten bij de aard en grootte van het bedrijf. Kortom, als je een van de grootste verzekeraars van Nederland bent, hoef je niet te kijken op een boekhoudfoutje van 700 miljoen. ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.