• 0

Android Play Store inkomsten en vernieuwde BTW regels digitale diensten

Hallo,

 

Ik heb een betaalde app in de Google Play store, welke wat inkomsten genereert. Ik vroeg me af hoe ik dit vanaf 1 januari moet gaan administreren i.v.m. de nieuwe btw regelgeving digitale diensten welke dit jaar zijn ingegaan.

 

Situatie voor 2015:

 

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple, welke de btw voor je regelt en je 1x per maand een factuur stuurt met ‘btw verlegd’, ga je bij Google rechtstreeks met je klant een transactie aan. Omdat mijn app Nederlands georiënteerd is, is 99% van mijn klanten in Nederland.

 

Stel ik verkoop 1 app in de maand, dan administreerde ik dat als volgt:

 

Winkelprijs: € 5,99 (dit bedrag kreeg ik dus gestort op mijn virtuele rekening bij Google)

BTW: € 1,04 (21% en dit gaf ik op in de omzetbelasting)

Transactiekosten: € 1,49 (30% en dit schrijft Google direct weer af van mijn virtuele rekening bij Google. Deze gaf ik op als kosten in mijn administratie)

 

Ik kreeg dus € 3,46 (winst) + € 1,04 (btw) uitbetaald. De BTW kon ik d.m.v. de KOR houden.

 

Situatie 2015

 

Sinds dit jaar, gaat Google echter de BTW berekenen en inhouden (https://support.google.com/wallet/business/answer/3522027?authuser=0&hl=nl&rd=1). En vroeg ik me af of bovenstaande manier van administreren nog wel nodig is?

 

Zo ja, wat geef ik op als BTW? Gewoon 0?

 

Of heb ik niet meer met rechtstreeks met consumenten verkoop te maken (Google regelt nu de BTW tenslotte) en is het dus wellicht voldoende om maandelijks (net zoals bij Apple) een totaal factuur te sturen naar Google Payment LTD gelijk aan het bedrag dat ik gestort heb gekregen onder vermelding van ‘BTW verlegt’.

 

Aangezien ik de BTW niet meer ontvang, kan ik de BTW ook niet meer terug krijgen door middel van de KOR zeker?

 

Heb heel wat internet forums afgezocht, maar kan niet echt uitsluiting vinden… blijkbaar weinig Android ontwikkelaars in Nederland?

 

Met hartelijke groeten,

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hee apphero, ben je er al uit? Ik zit met precies dezelfde vraag. Volgens mij is het nu inderdaad voldoende om elke maand een factuur op te stellen aan Google Payment Limited, Belgrave House te Londen, met daarin het bedrag dat je van Google gekregen/tegoed hebt, en "BTW verlegd / VAT shifted". Niet uitgesplitst naar NL, overige EU-landen, rest vd wereld, hoop ik.

 

Het bedrag is ook te vinden in de betalingsrapporten op https://wallet.google.com/merchant

 

De inkomsten hoeven dus niet meer gemeld te worden bij de btw-aangifte, maar nu wel bij de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP). Daarvoor is het btw-nummer van Google Payment Limited te Londen nodig. Bij Google heb ik het niet kunnen vinden, maar wel met Google: GB 905984982 (geverifieerd bij VIES, http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=nl ).

 

Daarmee werkt verkopen via de Play Store nu dus hetzelfde als via Apple's App Store.

 

Ik hoor het graag als een btw-expert een andere mening is toegedaan...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.