• 0

Bedrijfsnaam "hergebruiken"

 

Samen met een compagnon ben ik een dienst gestart onder naam X. Door omstandigheden heeft de ondernemerscombinatie niet gewerkt en heeft de dienst nooit volledig het levenslicht gezien. We hebben geen VOF of wat voor bedrijfsvorm opgestart, we zijn vanuit onze eigen bedrijven gewoon onder naam X gestart. Ieder heeft evenredig geïnvesteerd in tijd en inkoop van goederen om deze dienst te starten.

 

Er is geen omzet, alleen enkel wat inhoudelijkheden op socialmedia die zijn gestart (likes, volgers etc).

 

Nu wil ik als "partner" deze dienst stoppen en een compleet eigen bedrijf beginnen onder die naam X. Ik ben het vertrouwen kwijt, omdat er na 2 jaar tijd geen omzet is gemaakt, enkel kosten. Bepaalde zaken zijn niet af, dus al met al niet een volwaardig uitgedacht bedrijf om verder mee te gaan. De naamgeving destijds komt van mijn hand, zo ook het bedenken van logo, huisstijl etc.

 

Ik heb dit aangegeven en open gezegd dat dit mijn plannen zijn. Mijn compagnon wil niet stoppen met deze dienst en staat loodrecht tegenover mij. Hij wilt persé naam X gebruiken, anders niet.

Heb zelf al aangeboden dat ik met een nieuwe naam voor hem kan komen incl. opmaak van alle items die erbij komen kijken. Mede omdat er maar weinig promotie is gedaan weet bijna niemand ervan af.

 

Hij vind het zelf gezichtsverlies, ik vind het zakelijk "niet slim" als er een mooie naam is waar niks mee wordt gedaan. Het heeft zich niet als een merk ontwikkeld en dat zal "helaas" ook niet gebeuren op de manier hoe er nu mee word opgegaan.

 

Gebeurd dit vaker, dat bedrijfsnamen wordt gerecycled? En wat is jullie mening?

 

Ik wil graag verder, alle advies is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Zomaar iemand

 

Ik wil hem niet eruit hebben, maar trekken aan in mijn ogen een dood paard heeft geen zin. Er zijn enkel kosten en de inkomsten zijn nihil - ik ben het geloof verloren doordat het momentum in mijn ogen voorbij is.

 

Mijn inbreng is tijd, naam bedenken, design - zijn inbreng is enkel het concept.

Link naar reactie
  • 0

Samen met een compagnon ben ik een dienst gestart onder naam X. [...] Er is geen omzet, alleen enkel wat inhoudelijkheden op socialmedia die zijn gestart (likes, volgers etc).

Je bent het wel op één punt heel erg eens met je compagnon: het is niets, slechts gebakken lucht, en alleen de naam is wat waard.

 

Misschien moet je dat omdenken. Of ontdenken zelfs: vergeten dus. Als die dienst anderen namelijk werkelijk een dienst bewijst, mag het niet heel veel uitmaken of het ding nu Foo, Bar, Baz of Qux heet.

Link naar reactie
  • 0

Een welgemeend advies:

 

Ga niet de naam gebruiken waar jullie (gezamenlijk) ‘mee bezig zijn geweest’.

Dit omdat:

- als je straks met jouw (nieuwe) dienstverlening/project succes hebt,

- dan kan je een lastige/kostbare ‘lijk in de kast’ hebben, wanneer jouw (beoogde) ex-vennoot claimt dat er eigenlijk een samenwerking was ten aanzien van dit gebeuren.

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf zie ik het probleem niet zo heel erg met hergebruik mits het feit dat de registratiedatum van bijvoorbeeld je domeinnaam geen roet in het eten kan gooien.

 

Wat betreft je compagnons inbreng van het concept.

Jij bent nogal denigrerend over zijn inbreng maar je bent wel samen gaan werken. ???

hoe zou jij het vinden als jouw compagnon net zo over denkt als het gaat om de naam en het logo. Zoiets als, na samen sparren ben jij op een naam gekomen en je hebt een huisstijltje in elkaar geknutseld.

 

Ik raad je aan het onderwerpen over de Texas Shoot out te lezen.

 

De opmerking van Peter is ook niet verkeerd, soms moet je dingen gewoon loslaten en verder gaan met iets nieuws in plaats van projecten waar de energie uit verdwenen voort te willen slepen.

Link naar reactie
  • 0

@NicoSchouten: Bedankt voor je antwoord - gewaardeerd. Ik bedoel het niet zo, ik zie het concept wel als waardevol, dat is ook de reden geweest dat ik er inderdaad aan ben begonnen. Het gaat er in mijn ogen nu niet om of iets goed of fout is, want dat is een discussie waar ik niet wijzer van ga worden.

 

De naam is namelijk niet ontstaan door samen te brainstormen. Die is echt uit eigen koker. Ik heb na gesprek zelfs aangeboden om een alternatieve naam volledig uit te werken, zodat hij verder kan gaan. Daarop krijg ik het antwoord dat dit websitetechnisch veel handen en voeten in de aarde heeft, vooral met SSL certificaten, Databases etc. Zaken die ik niet kan verifiëren.

 

Als mijn compagnon de naam heeft bedacht en ontworpen zou ik het vervelend vinden, maar ik zou wel open staan voor zijn mening/suggestie. Of je daarmee akkoord moet gaan is voor ieder te bepalen, maar gezien er geen tot nauwelijks lokale publiciteit aan is gegeven, is er in mijn ogen niets aan de hand of het nu X of Y heet.

 

Soms start je een samenwerking waar je op moment van werken een goed gevoel bij hebt en een bepaalde doelstelling wilt behalen. Maar als de haalbaarheid na enkele jaren te wensen over laat ben ik wel zo fair om aan te geven dat ik de stekker eruit wil trekken en niet klakkeloos doorga op dezelfde wijze hoe het is gelopen. Dan hou ik mijzelf voor de gek.

 

Ik ga Texas Shoot Out lezen, dank hiervoor!

 

 

Link naar reactie
  • 0

@PerryBroeders

Op dit moment steken we er al maanden (zeker 5 a 6) geen tijd meer in. Ik wil de naam eigenlijk voor een totaal andere dienst gebruiken die totaal niet in het verlengde ligt van waar het nu voor word gebruikt. Omdat er zo weinig tot geen publiciteit over is geweest, zie ik een kans om er wat mee te doen. Een positieve draai te geven aan de situatie.

 

De huidige dienst zou levensvatbaar kunnen zijn, maar niet op zo'n niveau dat kosten/baten flink in de positieve cijfers kunnen lopen. De concurrentie is vrij stevig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

maar als jij zo goed bent in het bedenken van nieuwe namen en uitwerken daarvan en het maakt volgens jou niet uit of je onder naam X of Y begint.. omdat de naam toch geen noemenswaardige locale bekendheid heeft waarom ga jij dan niet verder onder naam Y in plaats van zo te hangen aan naam X..

 

of je nu voor jezelf of voor hem een naam bedenkt maakt toch niet zoveel verschil?

ik snap echt nog steeds niet waar de pijn nou zit en waarom die naam X aan de ene kant zo vreselijk belangrijk is voor jou maar voor je compagnon in jou ogen waardeloos omdat er toch geen bekendheid aan hangt..

 

Link naar reactie
  • 0

Scherp en goed punt! Echter is de betekenis van bedrijfsnaam X voor marketing en het concept een aanvulling. Het heeft voor mijn compagnon ook zeker een waarde, daarom zijn we het gestart. Echter gebeurd er al een geruime tijd niks en vind ik het zonde dat een goed visueel concept blijft liggen.

 

Of ik voor hem of voor mijzelf een naam bedenk maakt inderdaad geen verschil op het eerste gezicht, echter is de betekenis die ik heb gevonden als naam heel passend. Ik hou mij wellicht teveel vast aan een Eureka moment, aan de andere kant voelt dit "visueel concept" prima bij waarvoor ik het wil inzetten.

 

Dat ik iets voor hem wil maken is een stukje goodwill naar hem toe, omdat ik deze situatie (hoe naïef dan ook) niet verwachtte. Er gebeurd niks, dus er valt ook weinig te claimen.

 

Bedankt voor je directheid en eerlijkheid.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat hebben jullie bij aanvang van de samenwerking afgesproken? Je lijkt in deze in ieder geval zelf af te wijken van de 50/50-afspraak. Ga eens een uurtje met een mediator of onafhankelijke zitten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Highio:

De afspraak was dat ik mee zou helpen op het gebied van design, product/dienst ontwikkeling en marketing. Naming was niet inbegrepen dat heb ik in principe geopperd en zijn we gaandeweg akkoord mee gegaan als werknaam. Compagnon is bedenker en zou techniek en product/dienst ontwikkeling doen.

 

Hoe bedoel je af te wijken van mijn 50/50 afspraak?

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft:

 

Ieder heeft evenredig geïnvesteerd in tijd en inkoop van goederen om deze dienst te starten.

Dan kun je m.i. nu geen delen uit de 'projectboedel' nemen zonder dat daar overeenstemming over is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In principe is er sprake van een niet geformaliseerde samenwerking (joint venture) en er is dus niets afgesproken over wie wat heeft ingebracht en/of krijgt als een van de partijen uit wil stappen. Achteraf is het vaak troebel wie bepaalde zaken heeft ingebracht of hoe dingen zijn ontstaan. Zo zal de (handels)naam zeker te maken hebben met het door de andere partij bedachte concept. De andere partij heeft zo te lezen ook de domeinnaam in bezit.

 

Je zal er dus samen uit moeten komen en een en ander bij voorkeur vastleggen in een beëindigingsovereenkomst. Een mediator of een advocaat inschakelen is dan zo gek nog niet. Zomaar doorgaan met dezelfde (handels)naam lijkt me vragen om moeilijkheden, zeker als je nieuwe dienst een succes wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.